
Didaktiske utfordringer i kroppsøving
Erlend Ellefsen Vinje
Av Martin Blaauw Sandell, Karl Petter Fon, Markus Vagle, Erlend Ellefsen Vinje, 2024, Heftet
I Kroppsøving etter fagfornyelsen presenteres og drøftes problemstillinger av didaktisk art knyttet til hvordan det nye kroppsøvingsfaget utspiller seg i skolehverdagen. I boka presenteres også ny kunnskap om hvordan elever og lærere forstår det mindre idrettsrettede kroppsøvingsfaget, aktivitetsinnholdet i faget, og hvorfor enkelte områder ved faget kan se ut til å nedprioriteres.
Boka henvender seg til forskere, lærerutdannere, studenter og lærere.
I Kroppsøving etter fagfornyelsen presenteres og drøftes problemstillinger av didaktisk art knyttet til hvordan det nye kroppsøvingsfaget utspiller seg i skolehverdagen. I boka presenteres også ny kunnskap om hvordan elever og lærere forstår det mindre idrettsrettede kroppsøvingsfaget, aktivitetsinnholdet i faget, og hvorfor enkelte områder ved faget kan se ut til å nedprioriteres.
Boka henvender seg til forskere, lærerutdannere, studenter og lærere.
Sendes fra oss i løpet av 1-3 arbeidsdager
Fri frakt på bestillinger over 299,-
Markus Vagle jobber som førstelektor og instituttnestleder ved Institutt for friluftsliv, idrett og kroppsøving ved Universitetet i Sørøst-Norge. Vagles forsknings- og undervisningsarbeid er knyttet til fagområdene kroppsøving, fysisk aktivitet og prestasjonsfremmende trening. Han har ti års erfaring med undervisning og veiledning i universitets- og høyskolesektoren, hvor undervisningsarbeidet blant annet har vært knyttet til både praktisk og teoretisk undervisning for studenter på grunnskolelærerutdanningen. Vagle har en mastergrad med fordypning i fysiologi og biomekanikk fra Norges idrettshøgskole og har blant annet jobbet med fysisk trening i toppfotballen. Han har skrevet flere vitenskapelige artikler og har formidlet forskning ved vitenskapelige konferanser i både inn- og utland.
Erlend Ellefsen Vinje jobber som dosent ved Universitetet i Sørøst-Norge, der både forsknings- og undervisningsarbeid knyttes til fagområdene kroppsøving og pedagogikk. Han har også en bistilling ved OsloMet som dosent i kroppsøving. Vinje har syv års erfaring som lektor i grunnskolen og har undervist i blant annet kroppsøving på både barne- og ungdomstrinn. Vinje har en doktorgrad fra Aalborg Universitet og ph.d.-programmet «Utdannelse, læring og filosofi» og hovedfag i idrettsfilosofi fra Norges idrettshøgskole. Han har tidligere vært redaktør for de vitenskapelige antologiene Kroppsøvingsdidaktiske utfordringer, Fremtidens kroppsøvingslærer og Didaktiske utfordringer i kroppsøving (Cappelen Damm Akademisk). Vinje har skrevet flere bøker og vitenskapelige artikler og står bak ulike læremidler i kroppsøvingsfaget, både trykte og digitale.
Karl Petter Fon arbeider som kroppsøvingslærer på Stokke ungdomsskole (100 %) og som universitetslektor ved Institutt for friluftsliv, idrett og kroppsøving på Universitetet i Sørøst-Norge (20 %). Han har en mastergrad i grunnskolelærerutdanning (5–10) med fokus på kroppsøving og modellbasert praksis. Fon er opptatt av at forskning og undervisning skal være praksisnær og praksisrelevant. Han forsker på og underviser om blant annet modellbasert praksis, vurdering i kroppsøving og hvordan kroppsøvingsfaget praktiseres i dag.
Martin Blaauw Sandell jobber som universitetslektor på OsloMet ved Seksjon for kroppsøving og idrettsfag. Sandell har utdanning i idrettsvitenskap fra Norges idrettshøgskole og Oakland University samt praktisk-pedagogisk utdanning. Han har undervisningserfaring fra idrettsfag og kroppsøving i videregående skole, og som lærer i kroppsøving på ungdomstrinnet. Sandells forskningsarbeid har i hovedsak vært knyttet til didaktiske utfordringer i lærerutdanning, kroppsøving og idrettsfag.