
Bedre samspillskvalitet
May Britt Drugli, Ratib Lekhal, Elisabet Solheim Buøen
Av Helena Slapø, May Britt Drugli, Samira Lekhal, Ratib Lekhal, 2019, Heftet
Bok i serien De yngste i barnehagen – fra forskning til praksis
Boken handler om hvordan barnehagen kan bidra til bedre og sunnere matvaner hos barn, og dermed til god fysisk og psykisk helse, utvikling og trivsel. Den gir basiskunnskap om kosthold, hvordan kosthold påvirker helsen, og hvordan barnehagen i praksis kan jobbe med mat og måltid.
Boken består av tre deler: Barnehagen – en arena for bedre helse, Det gode måltidet og Praksis for sunn mat og fysisk aktivitet. Del 1 gir en innføring i kosthold og helse, retningslinjer for mat og måltid, merkeordninger samt kosthold og fysisk aktivitetsnivå hos dagens norske barn. Del 2 beskriver hvordan man utvikler matglede og utfordrer barns smaksopplevelser. I tillegg beskrives hvordan måltidet kan bidra til læring, og hvorfor den sosiale rammen rundt måltid er viktig. Den 3. delen gir konkrete og praktiske eksempler på hvordan personalet kan jobbe med mat, måltid og fysisk aktivitet i egen barnehage. Den presenterer enkle tips til hvilke matvarer barnehagen bør tilby, hvordan man kan benytte måltidet som læringsarena, hvordan personalet kan snakke med foreldre om matpakken og fysisk aktivitet.
Boken handler om hvordan barnehagen kan bidra til bedre og sunnere matvaner hos barn, og dermed til god fysisk og psykisk helse, utvikling og trivsel. Den gir basiskunnskap om kosthold, hvordan kosthold påvirker helsen, og hvordan barnehagen i praksis kan jobbe med mat og måltid.
Boken består av tre deler: Barnehagen – en arena for bedre helse, Det gode måltidet og Praksis for sunn mat og fysisk aktivitet. Del 1 gir en innføring i kosthold og helse, retningslinjer for mat og måltid, merkeordninger samt kosthold og fysisk aktivitetsnivå hos dagens norske barn. Del 2 beskriver hvordan man utvikler matglede og utfordrer barns smaksopplevelser. I tillegg beskrives hvordan måltidet kan bidra til læring, og hvorfor den sosiale rammen rundt måltid er viktig. Den 3. delen gir konkrete og praktiske eksempler på hvordan personalet kan jobbe med mat, måltid og fysisk aktivitet i egen barnehage. Den presenterer enkle tips til hvilke matvarer barnehagen bør tilby, hvordan man kan benytte måltidet som læringsarena, hvordan personalet kan snakke med foreldre om matpakken og fysisk aktivitet.
Sendes fra oss i løpet av 1-3 arbeidsdager
Fri frakt på bestillinger over 299,-
May Britt Drugli, Ratib Lekhal, Elisabet Solheim Buøen
May Britt Drugli, Ragnhild Onsøien
May Britt Drugli, Ragnhild Onsøien
May Britt Drugli, Ratib Lekhal, Elisabet Solheim Buøen
May Britt Drugli, Ratib Lekhal, Elisabet Solheim Buøen
May Britt Drugli, Ratib Lekhal
May Britt Drugli
May Britt Drugli
May Britt Drugli
May Britt Drugli
Helena Berz Slapø er phd-kandidat ved OsloMet og daglig leder i GreeNudge. Hun er utdannet siviløkonom fra Handelshøyskolen i Bergen og skrev masteroppgaven sin om hvordan man kan påvirke folks valg av mat gjennom nudging. I GreeNudge jobber hun med SunnereBarn og andre helse- og bærekraftsprosjekter relatert til mat.
Samira Lekhal har studert medisin og psykologi, er spesialist i indremedisin med doktorgrad i forebygging av overvekt og livsstilssykdom. Hun har siden 2011 vært seksjonsoverlege ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst og leder seksjon for barn og unge. Samira er blant de fremste eksperter på overvekt og livssykdommer i Norge. Hun leder i tillegg «Fra kunnskap til handling», et nasjonalt kompetanseprogram for å fremme sunne kostholdsvaner og forebygge overvekt og livsstilssykdom hos barn og unge. Samira er initiativtaker og leder av SunnereBarn for bedre mattilbud og kosthold i norsk barnehage og SFO. Samira Lekhal er også grunnlegger av GreeNudge, en virksomhet som jobber for økt helse og bærekraft til alle deler av befolkningen.
May Britt Drugli er ph.d. i pedagogikk og er professor ved Regionalt kunnskapssenter for barn og unge – psykisk helse og barnevern (RKBU) ved NTNU og professor II ved Høgskolen i Innlandet. Hun er involvert i flere forskningsprosjekter om små barn i barnehage. Hun har videre lang erfaring fra utviklingsarbeid med fokus på relasjonskvalitet innen barnehage og skole. May Britt Drugli har utgitt flere fagbøker samt en rekke vitenskapelige artikler og fagartikler. Hun er en mye brukt foredragsholder på temaet små barn i barnehage.
Ratib Lekhal er ph.d. i pedagogikk og førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet på Universitetet i Oslo. I tillegg er han førsteamanuensis II ved Handelshøyskolen BI. Hans forskning er i stor grad rettet mot hvilke faktorer ved barnehager og skoler som påvirker barns læring og utvikling, med spesielt fokus på utvikling hos barn i risikogrupper. Han har forfattet en lang rekke vitenskapelige publikasjoner, og har bred erfaring med forelesning og veiledning i praksisfeltet.