Laster...
Laster...
Av Michel Houellebecq, 2015, Ebok

Bok i serien Verden leser
Jed Martin oppdages først som fotograf, men blir etter hvert kjent som en av verdens mest suksessrike malere, både kunstnerisk og kommersielt. Martin tar mengdevis av bilder av skruer, muttere og andre elementære jernvarekomponenter, dernest av Michelin-kart. Det definitive gjennom-bruddet får han med disse kartfotografiene i utstillingen «Kartet er mer interessant enn terrenget». Verden er i stadig større grad fremstilt, det autentiske og naturlige nærmer seg hverandre.
Jed Martins kjæreste, den vakre russiske kvinnen Olga, jobber i Michelin. Sammen reiser de til luksushoteller og slott på den franske landsbygda, typiske steder for et Europa som har mistet sin betydning i produksjonen, men som tilfredsstiller turistenes forventninger om en særegen kulturell og historisk egenart. Etter at Olga får en stilling i Russland, forsvinner hun mer eller mindre ut av livet til Jed Martin, som fra nå av knapt forholder seg til andre mennesker enn sin gallerist Franz, og to andre personer: Den ene er den aldrende og etter hvert døende faren, en arkitekt som valgte å gi slipp på sine utopiske ideer og i stedet ble leder av et entreprenørfirma spesialisert på leilighetskomplekser på badesteder. Den andre er Michel Houellebecq.
Jed Martin oppdages først som fotograf, men blir etter hvert kjent som en av verdens mest suksessrike malere, både kunstnerisk og kommersielt. Martin tar mengdevis av bilder av skruer, muttere og andre elementære jernvarekomponenter, dernest av Michelin-kart. Det definitive gjennom-bruddet får han med disse kartfotografiene i utstillingen «Kartet er mer interessant enn terrenget». Verden er i stadig større grad fremstilt, det autentiske og naturlige nærmer seg hverandre.
Jed Martins kjæreste, den vakre russiske kvinnen Olga, jobber i Michelin. Sammen reiser de til luksushoteller og slott på den franske landsbygda, typiske steder for et Europa som har mistet sin betydning i produksjonen, men som tilfredsstiller turistenes forventninger om en særegen kulturell og historisk egenart. Etter at Olga får en stilling i Russland, forsvinner hun mer eller mindre ut av livet til Jed Martin, som fra nå av knapt forholder seg til andre mennesker enn sin gallerist Franz, og to andre personer: Den ene er den aldrende og etter hvert døende faren, en arkitekt som valgte å gi slipp på sine utopiske ideer og i stedet ble leder av et entreprenørfirma spesialisert på leilighetskomplekser på badesteder. Den andre er Michel Houellebecq.
Sendes umiddelbart
Ved kjøp av digitale produkter gjelder ikke angrerett. Lydbøkene og e-bøkene lagres på Min side under Digitale produkter, hvor man enkelt kan laste dem ned.
Michel Houellebecq er født i 1958 og utdannet agronom. Han har utgitt diktsamlinger, essays og romaner. Hans første roman, Utvidelse av kampsonen,oppnådde raskt kultstatus da den kom ut i Frankrike i 1994. Det store gjennombruddet kom med De grunnleggende bestanddeler. Etter boken kom ut i 1998, oppsto en mediedebatt som raste i over ett år. I 2000 kom kortromanen Lanzarote, og året etter hans tredje roman, Plattform,som også ble en skandalesuksess og bekreftet hans posisjon som Frankrikes mest interessante forfatter. Beskrivelsen av sexturisme og en uttrykt skepsis mot islam, i kombinasjon med uttalelser Houellebecq gjorde i pressen, førte til at det ble rettet anklager mot forfatteren om rasisme, noe han ble frikjent for. Kontroversene var mindre da Muligheten av en øy kom ut i 2005, men den vakte like mye internasjonal oppmerksomhet og befestet nok en gang Houellebecqs posisjon som en av vår samtids største forfattere. I 2011 kom Kartet og terrenget,som han mottok Frankrikes mest prestisjefylte litterære pris, Prix Goncourt, for i 2010.
Underkastelse kom ut 7. januar i 2015, samme dag som attentatet mot Charlie Hebdo i Paris, hvor forfatteren mistet en nær venn, og ble tvunget til å gå under jorden en periode. Det satiriske magasinet hadde omtalt ham på forsiden den dagen med overskriften «Trollmannen Houellebecqs spådommer: I 2015 mister jeg tennene mine, og i 2022 gjennomfører jeg ramadan!», en referanse til romanens svært kontroversielle premiss med et islamsk Frankrike. Fire år senere kom Serotonin, hvor han nok en gang nådeløst traff tidsånden, og boken ble en bestselger også i Norge.
7. januar 2022 kom hans nye storverk: tilintetgjøre. Den er beskrevet som en politisk roman som dypest sett er en kjærlighetsfortelling. Houellebecqs tidlige essaysamling Holde seg i live kom ut på norsk i april 2023. Utover tittelessayet består boka av ulike essays forfatteren skrev på 1990-tallet, og er en nøkkeltekst for alle som ønsker å forstå hvordan forfatterskapet har utviklet seg. Til tross for at Houellebecq nå er internasjonal, bestselgende forfatter og regnes som en av de fremste i sin generasjon, skaper han fortsatt debatt, og hans romaner begeistrer og provoserer.
«Det er alltid med stor forventning jeg leser Houellebecq. Ikke mange andre forfattere har både godt språk, vidløftige tanker og får meg til å le høyt,» skriver Erlend Loe i Aftenposten 15/1-22.
– Knut Faldbakken, VG
"Det henger et gufs over hele boka av alenehet, mangel på glede og fravær av begeistring. Og det er fremført på en så fabelaktig god måte at øynene flyr over sidene."
– Valerie Kubens, Fædrelandsvennen
"Houellebecq har levert en av sine mest tilgjengelige og sympatiske romaner, til tross for at han fortsatt, på mer sjarmerende måter enn før, dirrer mot verdens bedrag og svinsk kapitalisme. Han benytter lineære fortellinger, og i romanens siste del tar Houellebecq livet av karakteren Houellebecq. Et kuriøst grep som bare kan gjøres i romaner med overskudd av alt annet, men det bærer svært godt."
– Vidar Kvalshaug, Aftenposten
"Men det som gjør en slik roman til et betydelig litterært verk er den raffinerte måten forfatteren klarer å få fram meningsfulle figurer som speiler hans eget kunstneriske virke på.
– Jon Rognlien, Dagbladet
"(...)jeg mener han er vår tids fremste samtidsdiagnostiker - iblant reaksjonær, iblant fremsynt. Han har skriver videre på sin svanesang over senkapitalismen i Europa, og jeg får lyst til å synge med."
– Knut Hoem, NRK
"Jeg vet ikke om andre forfattere som kan skrive så underholdende om kjedsomhet, så livgivende om døden og så reflekterende om en varmtvannsbereder"
– Stein Roll, Adresseavisen