Kaleido 4 arbeidsbok B skal bidra til å videreutvikle elevenes lese- og skrivestrategier. Boka skal også legge til rette for at elevene opplever, skaper, mestrer og lærer innenfor alle deler av norskfaget.
I Kaleido 4 Arbeidsbok B fins
tekster og oppgaver som trener leseforståelse
oppgaver som trener spesifikke lesestrategier
skrivehjelp med førskrivingsoppgaver og rammer for å planlegge egen tekst
oppgaver hvor elevene øver på konkrete språklige emner
andre språkstimulerende oppgaver og små skriveoppdrag
Det er lagt opp til ett større tekstskapingsarbeid i hvert kapittel. Her skal elevene oppleve å få uttrykke seg skriftlig, i ulike sjangre og med ulike formål. Disse sidene har vi kalt Skrivehjelp og det er avgjørende at elevene har arbeidet med eksempeltekstene i leseboka først.
Elevene lærer best og mest når lærer gjennomgår oppgavene nøye, veileder og modellerer underveis, for eksempel i tavleboka.
Kaleido 4 arbeidsbok B skal bidra til å videreutvikle elevenes lese- og skrivestrategier. Boka skal også legge til rette for at elevene opplever, skaper, mestrer og lærer innenfor alle deler av norskfaget.
Ronny Johansen er høgskolelektor ved Høgskolen i Sørøst-Norge. Han underviser i norsk, hovedsakelig på Grunnskolelærerutdanningen 1. til 7. trinn. Han har lang erfaring fra barneskolen, og er særlig opptatt av elevenes tekstskaping og utvikling av deres skrivekompetanse.
Marte Tovsrud Syverinsen har grunnutdanning som praktisk-estetisk faglærer og videreutdanning i norsk som andrespråk, skolebibliotek i fagfornyelsen og samtidslitteratur for barn og unge. Hun har erfaring fra barneskolen som kontaktlærer, lese- og skriveveileder og biblioteklærer. Marte har vært medforfatter på to læreverk i norsk fra Cappelen Damm, Kaleido 2-4 og Norsk 1-3.Hun har arbeidet i elevgrupper med stort mangfold siden 2006, og er særlig opptatt av inkludering, motivasjon og mestring i lese- og skriveopplæringen.