Kaleido 4 arbeidsbok A skal bidra til å videreutvikle elevenes lese- og skrivestrategier. Boka skal også legge til rette for at elevene opplever, skaper, mestrer og lærer innenfor alle deler av norskfaget.
I Kaleido 4 Arbeidsbok A fins
tekster og oppgaver som trener leseforståelse
oppgaver som trener spesifikke lesestrategier
skrivehjelp med førskrivingsoppgaver og rammer for å planlegge egen tekst
oppgaver hvor elevene øver på konkrete språklige emner
andre språkstimulerende oppgaver og små skriveoppdrag
Det er lagt opp til ett større tekstskapingsarbeid i hvert kapittel. Her skal elevene oppleve å få uttrykke seg skriftlig, i ulike sjangre og med ulike formål. Disse sidene har vi kalt Skrivehjelp og det er avgjørende at elevene har arbeidet med eksempeltekstene i leseboka først.
Elevene lærer best og mest når lærer gjennomgår oppgavene nøye, veileder og modellerer underveis, for eksempel i tavleboka.
Kaleido 4 arbeidsbok A skal bidra til å videreutvikle elevenes lese- og skrivestrategier. Boka skal også legge til rette for at elevene opplever, skaper, mestrer og lærer innenfor alle deler av norskfaget.
Marte Tovsrud Syverinsen har grunnutdanning som praktisk-estetisk faglærer og videreutdanning i norsk som andrespråk, skolebibliotek i fagfornyelsen og samtidslitteratur for barn og unge. Hun har erfaring fra barneskolen som kontaktlærer, lese- og skriveveileder og biblioteklærer. Marte har vært medforfatter på to læreverk i norsk fra Cappelen Damm, Kaleido 2-4 og Norsk 1-3.Hun har arbeidet i elevgrupper med stort mangfold siden 2006, og er særlig opptatt av inkludering, motivasjon og mestring i lese- og skriveopplæringen.
Ronny Johansen er høgskolelektor ved Høgskolen i Sørøst-Norge. Han underviser i norsk, hovedsakelig på Grunnskolelærerutdanningen 1. til 7. trinn. Han har lang erfaring fra barneskolen, og er særlig opptatt av elevenes tekstskaping og utvikling av deres skrivekompetanse.