- oppgaver der elevene skal øve på konkrete språklige emner
- eksempeltekster med klare skriverammer
- andre stimulerende oppgaver
Oppgavene i arbeidsboka krever tydelig gjennomgang og veiledning fra læreren.
Eksempeltekstene skiller seg ut fra de andre oppgavene. De forutsetter at elevene sammen med læreren har jobbet med det aktuelle kapitlet i leseboka. Det er også en fordel om læreren har modellert oppgaven for klassen i tavleboka.
Målet med oppgavene bør alltid være klart for eleven. Det er viktig at barna forstår hensikten med å skrive, og at de opplever å få uttrykke seg gjennom tekst. Selv om rettskrivingen ikke er helt på plass ennå, har 7 og 8-åringen noe å formidle!
Ronny Johansen er høgskolelektor ved Høgskolen i Sørøst-Norge. Han underviser i norsk, hovedsakelig på Grunnskolelærerutdanningen 1. til 7. trinn. Han har lang erfaring fra barneskolen, og er særlig opptatt av elevenes tekstskaping og utvikling av deres skrivekompetanse.
Marte Tovsrud Syverinsen har grunnutdanning som praktisk-estetisk faglærer og videreutdanning i norsk som andrespråk, skolebibliotek i fagfornyelsen og samtidslitteratur for barn og unge. Hun har erfaring fra barneskolen som kontaktlærer, lese- og skriveveileder og biblioteklærer. Marte har vært medforfatter på to læreverk i norsk fra Cappelen Damm, Kaleido 2-4 og Norsk 1-3.Hun har arbeidet i elevgrupper med stort mangfold siden 2006, og er særlig opptatt av inkludering, motivasjon og mestring i lese- og skriveopplæringen.