
Samfunn og samhandling under press
Herner Sæverot, Linnéa Jermstad, Glenn-Egil Torgersen
Laster...
Laster...
A Step Ahead of the Unforeseen
Av Torbjørn Rundmo, Eric Carlström, Pål Fredriksen, Tommy Krabberød, Leif Inge Magnussen, Ann Christin Rivenes, Per Øystein Saksvik, Marianne Storm, Jan O. Jacobsen, Raino Malnes, Tobias Werler, Kristian Firing, Tormod Heier, Herner Sæverot, Trygve Steiro, Johan Bergh, , 2019, Heftet
Denne boka er tilgjengelig i en gratis open access-utgave på noasp.no.
I en globalisert verden skjerpes kravene til samhandling, samtidig som hendelser skjer plutselig. Forfatterne av boka Interaction: ’Samhandling’ Under Risk forklarer hvordan samhandling skapes når betingelsene er uforutsigbare.
Den vitenskapelige antologien er et resultat av et stort grunnforsknings- og samhandlingsprosjekt med 32 fremtredende forskere fra ulike forsknings- og utdanningsinstitusjoner i Norge, Sverige og Japan. Det ledende forskningsspørsmålet har vært: Hva er grunnstrukturene i samhandlingsbegrepet under risiko – og hvordan kan samhandling skapes når betingelsene er uforutsigbare?
Forskningen er rapportert i 28 kapitler fordelt over 550 sider, og har eksempler fra de fleste sektorer. Boka er derfor aktuell for alle som jobber med beredskap, krisehåndtering og samhandling, i alle sektorer og utdanninger, på alle nivå og vinklinger, både praktisk, teoretisk, strategisk og politisk.
Denne boka er tilgjengelig i en gratis open access-utgave på noasp.no.
I en globalisert verden skjerpes kravene til samhandling, samtidig som hendelser skjer plutselig. Forfatterne av boka Interaction: ’Samhandling’ Under Risk forklarer hvordan samhandling skapes når betingelsene er uforutsigbare.
Den vitenskapelige antologien er et resultat av et stort grunnforsknings- og samhandlingsprosjekt med 32 fremtredende forskere fra ulike forsknings- og utdanningsinstitusjoner i Norge, Sverige og Japan. Det ledende forskningsspørsmålet har vært: Hva er grunnstrukturene i samhandlingsbegrepet under risiko – og hvordan kan samhandling skapes når betingelsene er uforutsigbare?
Forskningen er rapportert i 28 kapitler fordelt over 550 sider, og har eksempler fra de fleste sektorer. Boka er derfor aktuell for alle som jobber med beredskap, krisehåndtering og samhandling, i alle sektorer og utdanninger, på alle nivå og vinklinger, både praktisk, teoretisk, strategisk og politisk.
Leif Inge Magnussen er ansatt som professor i pedagogikk ved USN ved campus Vestfold. Han forsker på det uforutsette og er opptatt av læringsprosesser i ulike profesjoner og kontekster, slik som friluftsliv og guiding i natur, beredskap og forsvar.
Tobias Werlerer professor i pedagogikk ved Universitetet i Oslo, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS). Hans forskning er karakterisert gjennom både empirisk og teoretisk forskning knyttet til danningsteori, allmenndidaktiske problemstillinger, utdanningspolitikk og lærerprofesjonalitet. Han er medredaktør for antologien Pedagogiske handlinger (Fagbokforlaget, 2024), Didaktiske praksiser i lærerutdanning – steder i et landskap (Universitetsforlaget, 2023) og antologien Lived democracy in education (Routledge, 2022).
Tommy Krabberød, Commander and PhD, graduated from the Royal Norwegian Naval Academy in 1995. He has served on board Oslo Class frigates and has worked as a lecturer on leadership at the Norwegian Naval Academy since 2003. His most recent papers are “Task Uncertainty and Mission Command in a Naval Context” and “Auftragstaktik zur See - An Impossibility?” His main research interest is leadership and organization in a naval context.
Pål Kristian Fredriksen is a major in the Royal Norwegian Air Force. He has a background as an F-16 pilot in the 338 Squadron, and has military experience from international operations in the Balkans and Afghanistan. Fredriksen holds a Master’s Degree in Management from the Norwegian University of Science and Technology. At present, he holds the position of Section Commander for Supervision, Exercises and Training at the Royal Norwegian Air Force Academy.
Berit Kristin Haugdal holds a Cand. Paed. (equivalent to a master’s degree) in Educational Science from the University of Oslo, and is currently Quality Leader at the Norwegian Military Academy (Krigsskolen) in Oslo. Her work is focused on quality and professional development in the education of officers, and studying the similarities between doctrines and curricula in the light of teaching, learning and training students of any kind.
Eric Carlström is Professor and PhD in Public Administration. He has explored teambuilding and organizational culture in health and crisis organizations. He has supervised research projects on collaboration and exercises in crisis management financed by the Swedish Civil Contingencies Agency. One of his recent projects concerns security during public mass-gatherings.
Torbjørn Rundmo er professor emeritus ved Institutt for psykologi ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Hans forskningsinteresser er samfunnspsykologi, samhandling og sikkerhet. Han er medlem i Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab (DKNVS).
Marianne Storm, Professor, PhD, M.Sc., RN, is currently Norwegian Harkness Fellow (2017-18) in Health Care Policy and Practice at Dartmouth College, New Hampshire, USA. She is Professor at the Faculty of Health Sciences at the University of Stavanger (UiS), Norway. She is part of the UiS Centre for Resilience in Healthcare. Storm has been the principal investigator and co-investigator on several research projects which have received grants from the Norwegian Research Council.
Raino Malnes is Professor of Political Science at the University of Oslo and Adjunct Professor at the Norwegian University Defence College. His main research interests are political philosophy and philosophy of science. Among his books are The Hobbesian Theory of International Conflict, Valuing the Environment, Meningen med samfunnsvitenskap [The Meaning of Social Science], Kunsten å begrunne [The Art of Reasoning], and Politisk filosofi [Political Philosophy]. He is Member of the Norwegian Academy
of Science.
Per Øystein Saksvik has been a professor at the Department of Psychology, Norwegian University of Science and Technology since 2001. He received his PhD in 1991 in Occupational Health Psychology from the same institution. He has ten years of experience as a contract researcher. He does research in occupational health and safety, organizational interventions, sickness absenteeism and presenteeism, and organizational change.
Ann Christin Rivenes is a psychiatrist and Head of Department of Psychosomatic Medicine, Psychiatric Clinic, Haukeland University Hospital. She has long experience in consultant-liaison psychiatry and with crises and emergency management.
Marius Herberg is Lieutenant Colonel in the Royal Norwegian Air Force and a PhD Research Fellow at the Department of Military Leadership and Management, Norwegian Defence University College. The PhD program is located at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU) in Trondheim, Department of Psychology. “Competence for the Unforeseen” is the overall theme of his doctoral dissertation. He has operational and administrative experience from various roles and levels within the Norwegian Armed Forces. In addition, he has experience from the Norwegian Ministry of Defence and international service in the Balkans.
Tone Cecilie Carlsten has worked as a researcher at the Nordic Institute for Studies in Innovation, Research and Education (NIFU) since 2006. Her employment history includes teaching in different countries. She holds a Cand. Polit. (equivalent to a master’s degree) in Educational Science from the University of Oslo and is currently completing a PhD in Educational Science at the same university. She has been a visiting researcher at the University of Illinois and Stanford University.
Ole Boe er professor i ledelse og organisering ved Politihøgskolen og Universitetet i Sørøst-Norge og professor II i krisehåndtering og beredskap ved Høgskolen i Innlandet. Han forsker på bedømmings- og beslutningspsykologi, karakterstyrker, ledelse og lederutvikling, militær ledelse, militærpsykologi, personlighetspsykologi, politiledelse, strategisk ledelse og stress og stressmestring.
Odin Fauskevåg er førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk og livslang læring ved NTNU.
Kristian Firing holds a PhD degree and currently serves as Associate Professor at the Royal Norwegian Air Force Academy and at the Institute of Teacher Education at the Norwegian University of Science and Technology. Firing has a great passion for teaching. He loves to contribute to the students’ learning process. Beyond the classroom, he likes to bring art-based methods of learning into other contexts, such as military exercises. In his coaching, he tries to practice “the art of meeting”, walking through the learning process together with the students, leaving them with increased self-efficacy.
Siri Wiig holds a PhD, MSc, and is a Professor of Quality and Safety in Healthcare Systems at the Faulty of Health Sciences at the University of Stavanger (UiS), Norway. She is part of the research center SHARE - Centre for Resilience in Healthcare, UiS. Key research interests are resilience in healthcare, patient safety, quality improvement, user involvement, human factors, risk regulation, leadership, learning, socio-technical systems, and welfare technology. Wiig has been member of two national public commissions reporting to the Ministry of Health and Care Services (2013-2015) and the Ministry of Defence (2015-2016).
Irmelin Drake, PhD, works as an Associate Professor in Leadership at Kristiania University College, Oslo. Her research interests are focused on leadership in and of organizations, self-leadership, women and leadership, and social change/innovation. Drake has been involved in numerous research, development and innovation projects related to her research interests and she has co-authored two research-based books on leadership. She received her PhD in strategic leadership from the Norwegian School of Economics.
Herner Sæveroter professor i pedagogikk ved Høgskulen på Vestlandet ved Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag og har vært professor II ved NLA Høgskolen. Han har doktorgrad i pedagogikk (UiO) og er kallet livslangt medlem i Det Kongelige Norske Videnskabers Selskabs akademi i klassen for psykologi og pedagogikk. Forskningsfeltet har i mange år vært innenfor indirekte pedagogikk, det uforutsette og samhandling. Han er allmennlærerutdannet (adjunkt med opprykk) og har undervisningserfaring fra alle trinn i grunnskolen, i lærerutdanningen og profesjonsrettet pedagogikk og veileder både master- og doktorgradskandidater samt kollegaer i sine opprykksprosesser.
Olav Kjellevold Olsen has served as a military officer for 29 years and is currently Associate Professor at the Department of Psychosocial Science at the University of Bergen. Olav holds a Master’s Degree in Theology and a PhD in Psychology. He has published works on operational leadership, operational morals, organizational justice, operational training, addiction in the military, sleep deprivation and operational performance, team performance, psychological resilience, and trust in operational leadership.
Jan O. Jacobsen is Associate Professor at the Royal Norwegian Naval Academy in Bergen. He was educated at the University of Bergen as a political scientist and presented his doctoral dissertation about leadership and organization in military organizations in March 1997. He has worked at the Naval Academy since 2001. He has published several articles about different subjects concerning military leadership, such as the meaning of duty, military cohesion and the German Auftragstaktik.
Carl Cato Wadeler førsteamanuensis og underviser i samfunnsfag ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved Universitetet i Stavanger. Wadel har graden dr.philos fra Universitetet i Bergen. Hans forskningsinteresser er ledelse, medarbeidersamhandling, organisasjonskultur og organisasjonsendring. Utvalgte publikasjoner er «Samlederskap i barnehagen: erfaringer med delt lederskap mellom likestilte pedagogiske ledere» (i Søkelys på arbeidslivet, 2021), og Ledelse av og i barnehagen (Fagbokforlaget, 2023).
Hitoshi Kawano is Professor of Sociology at the Department of Public Policy, and Director of the Center for International Exchange at the National Defense Academy in Yokosuka, Japan. He received his PhD from Northwestern University in 1996. His research interests include military history, the sociology of combat and peacekeeping, mental health, family support, gender mainstreaming and diversity management issues within the defense forces, and civil-military relations in post-Cold War Japan. His publications include “Combat Leadership on Guadalcanal: In Extremis Leadership of the Japanese and American Soldiers in World War II” in Leadership in Extreme Situations, (M. Holenweger et al. eds. 2017).
Tormod Heier er professor i strategi og operasjoner ved FHS/Stabsskolen. Han har tidligere jobbet som offiser i Hæren, med erfaring fra blant annet Brigade Nord, Etterretningstjenesten, Afghanistan og Forsvarsdepartementet. Han har publisert en rekke bøker og artikler hjemme og i utlandet, blant annet om norsk og internasjonal krisehåndtering. Heier ble tildelt Ossietzky-prisen i 2017 og Hærens fortjenestemedalje i 2023.
Trygve J. Steiro is Associate Professor at the Norwegian University of Science and Technology, Institute for Teacher Education. Previously he was employed by the Royal Norwegian Air Force Academy. In addition, he has worked for over ten years in risk and safety at SINTEF and also as a consultant. Steiro co-authored Leadership, Samhandling and Education in Flexible Organizations in 2009, with Professor Glenn Egil Torgersen. He was also an important contributor to the anthology Pedagogy for the
Unforeseen (Torgersen ed. 2015).
Johan Bergher førstelektor i organisasjon og ledelse ved Institutt for økonomi og administrasjon ved Oslo Nye Høyskole. Han er sjøkrigsskoleutdannet marineoffiser, og har vært prosjektleder for Forsvarets pedagogiske grunnsyn (2006). Han har også revidert Forsvarssjefens grunnsyn på ledelse i Forsvaret (2012).
Kjersti Halvorsen is Associate Professor and PhD in Public Administration. She teaches in the Master’s Program in Organizational Leadership at the Western Norway University of Applied Sciences. She has explored the idea of modernization: 1) in the first classical texts of organizational theory; 2) in the political programs of the Scandinavian welfare-state pioneers; and 3) in interviews with the management consultants who introduced New Public Management to Norway. One of her recent projects focuses on suicide amongst patients undergoing treatment at psychiatric hospitals. Halvorsen has been a visiting scholar at SCANCOR Stanford University and the Stockholm School of Economics.
Tore Listou er førsteamanuensis i logistikk ved Forsvarets høgskole, avdeling Sjøkrigsskolen. Han har en doktorgrad om logistikk og beredskap fra Universitetet i Lund (Sverige). Han er også adjungerad lektor i logistikk ved Försvarshögskolan i Sverige.
Gila Hammer Furneser førsteamanuensis ved NLA Høgskolen med doktorgrad i pedagogikk med tittelen Samhandling i skolen: Om muligheter og utfordringer i møte med det uforutsette. Hun har bred erfaring innen pedagogikk, digitalisering, barn med stort læringspotensial (gifted), ledelse og partnerskap i utdanningssektoren med søkelys på samhandlingsforhold og deres påvirkning på enkeltpersoner og organisasjoner. Som leder av forskergruppen Barn med stort og ekstraordinært læringspotensial arbeider Furnes for å fremme forståelsen av tilpasset opplæring for disse barna i utdanningssystemet. I tillegg er hun talsperson for Stiftelsen Barnevakten, hvor hun arbeider med barns rettigheter til ytringsfrihet og trygghet på nettet samt utvikling av deres digitale dømmekraft.
Ingrid Nyhus has a Master’s Degree in Educational Psychology, and her thesis focused on the treatment of young people for trauma after the Tsunami catastrophe of 2004. In her position as Adviser at the Norwegian Defence College, she has immersed herself in the topic of how supervision can be used and developed in different training situations. In her current position as Project Manager of the Norwegian Seamen’s Church, she supports different organizations in emergency-response preparedness.
Brita Bjørkelo er psykolog, ph.d., og professor (i organisasjonspsykologi og politivitenskap) ved Politihøgskolen, der hun forsker på politiets ledelse, arbeidsmiljø og organisasjon. Hun leder forskningsprosjekter som «A matter of facts» (NFR 2020-2025), «Mangfold i utdanning og etat» (2015-) og «Etikk, sosiale medier og lærerutdanning (2010-). Bjørkelo ledet tidligere FIKS-prosjektet (NFR 2015-2018) som jobbet for kjønnsbalanse i toppstillinger innen forskning ved Politihøgskolen og forskergruppen «Organisasjons og ledelse».
Produseres på bestilling. Sendes fra oss i løpet av 1–2 uker.
Fri frakt på bestillinger over 349,-
Herner Sæverot, Linnéa Jermstad, Glenn-Egil Torgersen
Ann-Karin Larssen, Tormod Heier
Kjersti Halvorsen
Kjersti Halvorsen
Tormod Heier
Brita Bjørkelo, Birthe Eriksen
Tormod Heier, Rune Ottosen, Terje Tvedt
Kjersti Halvorsen
Peder Haug, Øystein Lund, Knut Roald, Eirik S. Jenssen, Elsa Westergård, Rune Johan Krumsvik, Ove Skarpenes, Herner Sæverot, Frøydis Oma Ohnstad, Elaine Munthe, May Britt Postholm
Nils Rune Birkeland, Jorunn H. Midtsundstad, Stefan Hopmann, Ilmi Willbergh, Gjert Langfeldt, Tobias Werler