
Medvirkning
Mariette Aanensen, Gerd Martina Langeland, May Olaug Horverak
Av Elin Frisch Selås, May Olaug Horverak, Gerd Martina Langeland, 2023, Heftet
Denne boka presenterer en femtrinnsmetode som lærere i barneskolen kan bruke til å skape et inkluderende læringsmiljø ved å tilrettelegge for elevenes mestring, medvirkning og motivasjon. Forfatterne viser med konkrete eksempler hvordan hver enkelt elev kan oppleve å være en del av fellesskapet, delta i skolens aktiviteter og få utbytte av undervisningen. En systematisk bruk av femtrinnsmetoden kan bidra til at elevene opplever reell medvirkning i skolehverdagen og mestring i skolefagene, og at de får motivasjon til å lære og skape positive endringer for seg selv. Metodikken er fleksibel og kan tilpasses ulike alderstrinn og elevgrupper.
Femtrinnsmetoden bygger på helsefremmende teori, selvbestemmelsesteori og teori om selvregulert læring. Anerkjennelsesbegrepet er viet stor plass, både i boka og i metodearbeidet. Sentral er også tanken om at elevene støttes i prosessen med å identifisere ressurser i seg selv og i miljøet, slik at de kan få en god skolehverdag.
Målgruppa for boka er alle lærere i grunnskolen og studenter i grunnskolelærerutdanningen.
Denne boka presenterer en femtrinnsmetode som lærere i barneskolen kan bruke til å skape et inkluderende læringsmiljø ved å tilrettelegge for elevenes mestring, medvirkning og motivasjon. Forfatterne viser med konkrete eksempler hvordan hver enkelt elev kan oppleve å være en del av fellesskapet, delta i skolens aktiviteter og få utbytte av undervisningen. En systematisk bruk av femtrinnsmetoden kan bidra til at elevene opplever reell medvirkning i skolehverdagen og mestring i skolefagene, og at de får motivasjon til å lære og skape positive endringer for seg selv. Metodikken er fleksibel og kan tilpasses ulike alderstrinn og elevgrupper.
Femtrinnsmetoden bygger på helsefremmende teori, selvbestemmelsesteori og teori om selvregulert læring. Anerkjennelsesbegrepet er viet stor plass, både i boka og i metodearbeidet. Sentral er også tanken om at elevene støttes i prosessen med å identifisere ressurser i seg selv og i miljøet, slik at de kan få en god skolehverdag.
Målgruppa for boka er alle lærere i grunnskolen og studenter i grunnskolelærerutdanningen.
Sendes fra oss i løpet av 1-3 arbeidsdager
Fri frakt på bestillinger over 299,-
Mariette Aanensen, Gerd Martina Langeland, May Olaug Horverak
Tonje Levernes Solberg, May Olaug Horverak, Gerd Martina Langeland
Gerd Martina Langeland, May Olaug Horverak
Ann Sylvi Larsen, May Olaug Horverak, Marit Opland Brujordet, Anne Charlotte Torvatn
May Olaug Horverak er rektor ved Birkenes Læringssenter og har bakgrunn som barnevernspedagog, lærer og forsker, og har en doktorgrad i engelsk språk og didaktikk. Hun er metodeutvikler, konsulent, foredragsholder og leder av det tverrkommunale prosjektet Systematisk arbeid med mestring, medvirkning og motivasjon (SAMM) i grunnskole og voksenopplæring.
Elin Frisch Selås er nyutdannet lektor (GLU 5-10) og har variert yrkesbakgrunn som innbefatter blant annet journalistikk og arbeid som spesialisert familiehjem. Hun har jobbet som lærervikar i fem år, og tatt i bruk og tilpasset SAMM-metoden på mellomtrinn. Selås har skrevet masteroppgave om hvordan elever opplever lærerens bruk av kjeft i klasserommet.
Gerd Martina Langeland er lektor med tilleggsutdanning, og har en mastergrad i litteratur. Primært underviser hun i norsk og psykologi på videregående skole. Hun har i flere år ledet prosjektet Systematisk arbeid med mestring, medvirkning og motivasjon, og er grunnlegger av helsefremmende metodikk der elevmedvirkning er et kjerneelement. Hun er forfatter av flere bøker om denne tematikken, og er også konsulent, veileder og foredragsholder.