
De sultne og de mette
Timur Vermes
Av Timur Vermes, 2014, Heftet
Våren 2011 våkner Adolf Hitler opp på en benk i bydelen Mitte i Berlin. 66 år er gått siden han skal ha dødd i bunkeren, og han er fremdeles iført uniformen og frakken. Etter å ha orientert seg noe, får han vite at det er fred i landet, og at statsministeren heter Angela Merkel. En velvillig kioskeier, som gir ham midlertidig husly, overtaler ham til en rens av uniformen og foreslår at han henger litt rundt i påvente av noen tv-folk. Det er nemlig store sjanser til at de vil la seg begeistre av hans ”Hitler-imitasjon”. Etterspørselen lar ikke vente på seg. Han plukkes opp av produksjonsselskapet Flashlights og får prøve seg i et show som kan trenge å sprites opp.
Hitler har allerede sett nok til å få vekket et nytt samfunnsengasjement: De mange tyrkerne i byen som jo ikke er krigsslaver, men bedriver småhandel og dagdriveri, samt den generelle slappheten i klesstil og språk, gir ham nok å snakke om. Med sin fullkomne mangel på ironi blir han sett på som en dyktig imitator, hvis innlevelse er så total at han aldri trer ut av rollen. Et funn for underholdningsindustrien og et drømmescenario for Hitler, som er fullt klar over hvor sterkt radio- og fjernsynsmediet er, og at det nå har degenert til løsprat og sludder. Han blir fast bestemt på å bruke etermediet til sin utrettelige kamp for det tyske folk og ber om et kontor og et ”partiapparat”. Sistnevnte innvilges ham i form av en halvdags sekretær med goth-stil. Produksjonsselskapet sørger også for hotell og papirer, ettersom Hitler ikke har noe annet enn det han står og går i. Hitler er ikke nettopp en vitsemaker, og hans ”parodi” er slående lik originalen. Talene hans skanderes slik at vi leser ordene støtvis, og nærmest hører ham som den fordums Føreren.
Sendes fra oss i løpet av 1-3 arbeidsdager
Fri frakt på bestillinger over 299,-
VG
Fædrelandsvennen
NRK P2
Dagbladet
Trønder-Avisa
Telemarksavisa