
Rektorrollen
Øyvind Glosvik, Knut Roald, Gjert Langfeldt
Av Knut Roald, Per Tronsmo, Omar Mekki, 2024, Heftet
Denne boken tar opp sentrale spørsmål rundt hvordan vi møter gutter på vippepunktet mellom frafall og deltakelse i skole og samfunnsliv. Det blir redegjort for teoretisk grunnlag og praktiske arbeidsmåter som kan bidra til å restarte guttenes læringslyst og opplevelser av mestring. I siste del av boken drøfter sentrale skoleforskere i flere artikler hvordan skole og samfunn kan møte utfordringen med «gutter på randen av klasserommet».
Gutter er klart overrepresentert i gruppen av ungdommer som faller ut av både skoleløpet og arbeidslivet. Kan et intensivt treningsopplegg i skolefag, personlig og sosial utvikling bidra til at flere gutter fullfører videregående skole og blir bedre til å mestre utfordringer de møter i livet?
«Guttas Campus» har siden 2018 utviklet et læringsprogram for den aktuelle gruppen gutter på vei inn i 10. klasse. Over 300 gutter har så langt deltatt i dette intensivløpet som tar utgangspunkt i en to ukers læringscamp der målrettet trening i lesing, skriving og regning kombineres med fysisk trening og gruppebaserte samtaler om karakterstyrker og livsmestring. Gjennom 10. klasse møtes guttene også til jevnlige samlinger i mentorsentre for støtte og oppfølging. Erfaringene fra «Guttas Campus» viser at et stort flertall av guttene som deltar, lykkes i å fullføre løpet i videregående skole.
Guttas Campus er spesielt aktuell for lærere, skoleledere og for studenter på allmennlærerutdanningen. Boken kan også være aktuell for studenter innen barnevern, sosiologi og psykologi. I tillegg er den aktuell for fagpersoner innen en rekke profesjonsområder som skole, sosialt arbeid, pedagogisk-psykologisk arbeid, samt ansatte ved universitet og høgskoler. Foreldre kan også ha stor nytte av boken.
Denne boken tar opp sentrale spørsmål rundt hvordan vi møter gutter på vippepunktet mellom frafall og deltakelse i skole og samfunnsliv. Det blir redegjort for teoretisk grunnlag og praktiske arbeidsmåter som kan bidra til å restarte guttenes læringslyst og opplevelser av mestring. I siste del av boken drøfter sentrale skoleforskere i flere artikler hvordan skole og samfunn kan møte utfordringen med «gutter på randen av klasserommet».
Gutter er klart overrepresentert i gruppen av ungdommer som faller ut av både skoleløpet og arbeidslivet. Kan et intensivt treningsopplegg i skolefag, personlig og sosial utvikling bidra til at flere gutter fullfører videregående skole og blir bedre til å mestre utfordringer de møter i livet?
«Guttas Campus» har siden 2018 utviklet et læringsprogram for den aktuelle gruppen gutter på vei inn i 10. klasse. Over 300 gutter har så langt deltatt i dette intensivløpet som tar utgangspunkt i en to ukers læringscamp der målrettet trening i lesing, skriving og regning kombineres med fysisk trening og gruppebaserte samtaler om karakterstyrker og livsmestring. Gjennom 10. klasse møtes guttene også til jevnlige samlinger i mentorsentre for støtte og oppfølging. Erfaringene fra «Guttas Campus» viser at et stort flertall av guttene som deltar, lykkes i å fullføre løpet i videregående skole.
Guttas Campus er spesielt aktuell for lærere, skoleledere og for studenter på allmennlærerutdanningen. Boken kan også være aktuell for studenter innen barnevern, sosiologi og psykologi. I tillegg er den aktuell for fagpersoner innen en rekke profesjonsområder som skole, sosialt arbeid, pedagogisk-psykologisk arbeid, samt ansatte ved universitet og høgskoler. Foreldre kan også ha stor nytte av boken.
Sendes fra oss i løpet av 1-3 arbeidsdager
Fri frakt på bestillinger over 299,-
Øyvind Glosvik, Knut Roald, Gjert Langfeldt
Knut Roald, Elaine Munthe, Herner Sæverot, May Britt Postholm, Frøydis Oma Ohnstad, Rune Johan Krumsvik, Øystein Lund, Elsa Westergård, Ove Skarpenes, Peder Haug, Eirik S. Jenssen
Knut Roald, Karl Robertsen, Gjert Langfeldt, Marit Aas, Azita Afsar, Fred Carlo Andersen, Erling Lars Dale, Petter Aasen, Eli Ottesen, Kirsten Sivesind, Terje Abusland, Øyvind Glosvik, Guri Skedsmo, Jorunn Møller, Else Stjernstrøm
Knut Roald (dr.philos.) er emeritus ved Høgskulen på Vestlandet. Han har gitt ut en rekke bøker og fagartikler innenfor sitt forskningsfelt ledelse, kvalitetsarbeid og organisasjonslæring i utdanningssektoren. Han er knyttet til masterprogram i utdanningsledelse og har også hatt faglig ansvar for studietilbud innenfor den nasjonale rektorutdanningen. Knut Roald har bakgrunn som rektor, kommunalsjef og leder av industrivirksomheter. Fra 2019 har han deltatt i utviklingen av Guttas Campus og skrevet flere evalueringsrapporter fra guttenes læringscamper i Oslo, Vestland og Nord-Norge.
Per Tronsmo tok sammen med Omar Mekki og Magne Raundalen initiativet til etableringen av Guttas Campus, der han nå også sitter i styret. Han har i flere år vært knyttet til NHH Norges Handelshøgskole, blant annet i Solstrandprogrammet og som forsker. Tronsmo har hatt ulike lederroller i offentlig og privat virksomhet – som rådgiver for bedrifter, etater, departementer, direktorater, regjering, kommuner, sykehus, stiftelser og skoler. Han var med i oppbyggingen og ledelsen av Utdanningsdirektoratet, der han blant annet etablerte og ledet den nasjonale rektorutdanningen.
Omar Mekki var med på å etablere Guttas Campus i 2017 og har jobbet som daglig leder for Guttas Campus AS siden mars 2018. Som campsjef har han ledet læringscampene til Guttas Campus både i Oslo, Vestland og Nord-Norge. Mekki har mastergrad i skoleledelse fra Bath University i England og har tidligere arbeidet som lærer og rektor i 23 år. Han har også jobbet i 10 år med lederutvikling og skoleutvikling i Stiftelsen IMTEC, der han blant annet i flere år var læringsleder for rektorutdanningen ved OsloMet.