Denne boka presenterer ny forskning om hvordan man kan forhindre frafall i skolen.
For skoleledere og lærere er frafall i skolen en av de mest gjenstridige utfordringene de møter i sin praksis. Nasjonale utdanningsmyndigheter har store ambisjoner om at elever fullfører og består videregående opplæring, men det er praksisfeltets oppgave å finne ut hvordan.
Boka viser hvordan skolene i undersøkelsene tar i bruk et mangfold av strategier for å bedre gjennomstrømmingen. Forfatterne tar utgangspunkt i et omfattende datamateriale som er samlet inn fra flere nivåer i utdanningssektoren. Boka har mange eksempler på lovende og frafallshemmende tiltak til beste for elevene, og fremhever betydningen av samarbeid på tvers av nivåer i skolesystemet, støttetjenester, skoleslag og arbeidsliv.
Boka er aktuell for skoleledere, lærere, ansatte i fylkeskommuner og kommuner, nasjonale myndigheter, samt studenter og forskere, – alle som jobber med utvikling i og av oppvekstsektoren.
Denne boka presenterer ny forskning om hvordan man kan forhindre frafall i skolen.
For skoleledere og lærere er frafall i skolen en av de mest gjenstridige utfordringene de møter i sin praksis. Nasjonale utdanningsmyndigheter har store ambisjoner om at elever fullfører og består videregående opplæring, men det er praksisfeltets oppgave å finne ut hvordan.
Ruth Jensen er professor i utdanningsledelse ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. Hun forsker på og underviser innen temaer som skoleledelse, institusjonelt arbeid, reformarbeid, skolelederutdanning og forskende partnerskap og har bidratt med en rekke ulike typer publikasjoner innen disse områdene. Hun har ledet og bidratt i flere nasjonale og internasjonale forskningsprosjekter og nettverk.
Guri Skedsmo er professor ved Schwyz University of Teacher Education i Sveits og førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. Hun forsker på temaer innenfor styring og ledelse av utdanning, utviklingsarbeid i skolen og profesjonalisering av aktører i skolesystemet og har ledet og deltatt i en rekke nasjonale og internasjonale forskningsprosjekter knyttet til temaene. Hun ledet forskningsprosjektet ProAct.
Jeffrey B. Hall er førsteamanuensis i utdanningsledelse ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. Hall er også medleder i forskergruppen CLEG (Curriculum, Leadership and Educational Governance). I tillegg til ProAct-prosjektet, har han vært involvert i flere forskningsprosjekter, blant annet med søkelys på lederes arbeid med juridiske problemstillinger, lokalt samarbeid om elever med migrasjonsbakgrunn og evaluering av LK20. Fra tidligere har han lang erfaring fra skolen, blant annet som mellomleder, rådgiver og lærer.