Foreldresamtalen er en viktig del av samarbeidet mellom hjem og barnehage, og den eneste formelle arena for samarbeid om enkeltbarn. Denne boka gir en innføring i foreldresamtalen som samarbeidsform og tar opp formelle, praktiske, etiske og kommunikasjonsmessige aspekter. Forfatteren trekker inn aktuelle perspektiver som likeverd, interkulturalitet og digital kommunikasjon. Refleksjonsspørsmål etter hvert kapittel innbyr til arbeid individuelt eller i samarbeid med andre, i student- eller kollegagrupper. Boka kan brukes til kollegial refleksjon, og slik gi personalgrupper et felles utgangspunkt for planlegging, gjennomføring og oppfølging av foreldresamtaler i barnehagen. Målgruppen er studenter i barnehagelærerutdanningen, særlig innen kunnskapsområdet Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid. Den er svært aktuell for barnehagelærere og daglige ledere i barnehager.
Foreldresamtalen er en viktig del av samarbeidet mellom hjem og barnehage, og den eneste formelle arena for samarbeid om enkeltbarn. Denne boka gir en innføring i foreldresamtalen som samarbeidsform og tar opp formelle, praktiske, etiske og kommunikasjonsmessige aspekter. Forfatteren trekker inn aktuelle perspektiver som likeverd, interkulturalitet og digital kommunikasjon. Refleksjonsspørsmål etter hvert kapittel innbyr til arbeid individuelt eller i samarbeid med andre, i student- eller kollegagrupper. Boka kan brukes til kollegial refleksjon, og slik gi personalgrupper et felles utgangspunkt for planlegging, gjennomføring og oppfølging av foreldresamtaler i barnehagen. Målgruppen er studenter i barnehagelærerutdanningen, særlig innen kunnskapsområdet Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid. Den er svært aktuell for barnehagelærere og daglige ledere i barnehager.
319,-
Sendes fra oss i løpet av 1-3 arbeidsdager
Fri frakt på bestillinger over 299,-
Bla i boka
Om forfatterenProduktinformasjon
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2020
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202688714
Antall sider: 96
Kategori: Pedagogikk, Pedagogikk og lærerutdanning
Maria Kristianne Leithaug er universitetslektor ved Universitetet i Agder, der hun underviser ved barnehagelærerutdanningen og bachelorstudiet i pedagogikk, sistnevnte også som studieprogramleder. Leithaug har mastergrad i pedagogikk og videreutdanning i familieterapi. Hun forsker på kommunikasjon i foreldresamarbeid og foreldresamtaler, både i ordinært foreldresamarbeid og spesifikt i samarbeid med flyktningforeldre.