Folkehelse blir en stadig viktigere del av det faglige innholdet i ulike utdanninger. I denne boka blir leseren presentert for temaet folkehelse. Det skjer først gjennom to introduserende kapitler som definerer folkehelse og beskriver utviklingen av folkehelse i relasjon til blant annet folkehelsearbeid, helsefremming og livsstilsendringer.
Boka tar deretter utgangspunkt i andre etablerte fagområder og drøfter hvordan disse står i forhold til folkehelse. Områdene som drøftes er: - kosthold - skole - kroppsøving - idrett - friluftsliv - sykepleie - treningssentre - oralhelse
Boka er pedagogisk lagt opp med blant annet refleksjonsspørsmål på slutten av hvert kapittel, og med et avslutningskapittel som gir innspill til videre diskusjoner og inspirasjon for arbeid innen folkehelse.
Boka er primært rettet mot førsteårsstudenter ved grunnutdanninger på universitet og høgskoler. Målgruppen er studenter som kommer i kontakt med folkehelse som fag for første gang, som feks Bachelor i folkehelse eller folkehelsearbeid, mat og ernæring, kroppsøving, idrett og friluftsliv, sykepleie, oral helse eller lærerutdanningene. Boka er også relevant for andre med interesse for og arbeid innen folkehelse.
Folkehelse blir en stadig viktigere del av det faglige innholdet i ulike utdanninger. I denne boka blir leseren presentert for temaet folkehelse. Det skjer først gjennom to introduserende kapitler som definerer folkehelse og beskriver utviklingen av folkehelse i relasjon til blant annet folkehelsearbeid, helsefremming og livsstilsendringer.
Boka tar deretter utgangspunkt i andre etablerte fagområder og drøfter hvordan disse står i forhold til folkehelse. Områdene som drøftes er: - kosthold - skole - kroppsøving - idrett - friluftsliv - sykepleie - treningssentre - oralhelse
Knut R. Skulberg er førsteamanuensis ved Høgskolen i Innlandet, Fakultet for helse- og sosialvitenskap, Institutt for folkehelse. Han underviser i temaer knyttet til folkehelse og forskningsområdene er miljømedisin og folkehelse. Han arbeider også som kommuneoverlege med praktisk samfunnsmedisin på kommunenivå.
Eivind Å. Skille er professor i idrettssosiologi. Hans undervisningsområder er forskningsmetode og idrettssosiologi. Hans forskningsområder er idrettspolitikk, idrettsorganisering og samisk idrett. Han arbeider ved Høgskolen i Innlandet, Fakultet for helse- og sosialvitenskap, Institutt for folkehelse.
Ingeborg Barth Vedøy er Ph.D-stipendiat ved Høgskolen i Innlandet, Fakultet for helse- og sosialvitenskap, Institutt for folkehelse, hvor hun forsker på sammenhenger mellom fysisk aktivitet, psykisk helse og skoleprestasjoner hos ungdom. Utover dette underviser hun i temaer knyttet til folkehelse og fysisk aktivitet.