I dagens Norge har 8,9 % av befolkningen en minoritetskulturell og minoritetsspråklig bakgrunn.
Bokens fem forfattere har skrevet ti uavhengige artikler som formidler grunnleggende kunnskaper om minoriteter i Norge, deres bakgrunn og deres muligheter for en likeverdig integrering i skole og samfunn. De fem første artiklene tar opp karakteristiske trekk ved ulike minoritetsgrupper. Kultur, sosialisering, etnisk identitet, kommunikasjon, holdninger og rasisme blir drøftet, dessuten gis det en kort innføring i islam. De fem siste artiklene konsentrerer seg om tospråklige emner. Artiklene formidler både teori og forskning og knytter disse til den praktiske hverdagen.
Denne boken, som kom ut første gang i 1997 og nå er gjennomrevidert og oppdatert i forhold til nye data og læreplaner, er aktuell for alle som i sitt arbeid samhandler og kommuniserer med minoritetsgrupper. Den henvender seg til førskolelærere, lærere og andre profesjonsutøvere og til studenter ved høgskoler og universiteter.
I dagens Norge har 8,9 % av befolkningen en minoritetskulturell og minoritetsspråklig bakgrunn.
Bokens fem forfattere har skrevet ti uavhengige artikler som formidler grunnleggende kunnskaper om minoriteter i Norge, deres bakgrunn og deres muligheter for en likeverdig integrering i skole og samfunn. De fem første artiklene tar opp karakteristiske trekk ved ulike minoritetsgrupper. Kultur, sosialisering, etnisk identitet, kommunikasjon, holdninger og rasisme blir drøftet, dessuten gis det en kort innføring i islam. De fem siste artiklene konsentrerer seg om tospråklige emner. Artiklene formidler både teori og forskning og knytter disse til den praktiske hverdagen.
Kamil Øzerk er dr. polit. og professor emeritus i pedagogikk ved Universitetet i Oslo og Sami allaskuvla. Øzerk har vært med på å utvikle M87, L97 og LK06. Han er sertifisert autismespesialist. Øzerk har forsket på og publisert artikler og bøker om tospråklighet, læreplanteori, opplæringsteori, lesing og innholdsforståelse, språkrevitalisering, andrespråklæring, tidlig innsats og autisme.
Therese Sand er utdannet cand.polit med mellomfag i psykologi og spesialpedagogikk og hovedfag i pedagogikk. Hennes spesialområde er flerkulturell pedagogikk. Hun er også utdannet psykodramaterapeut. Hun har i mange år undervist i flerkulturell pedagogikk både ved Universitetet i Oslo og på Høgskolen i Oslo. De siste seks årene har hun vært med i et nasjonalt veiledningsprosjekt for nyutdannede lærere og har veiledet lærere og deres mentorer på Høgskolen i Oslo.