Denne boken dekker sentrale læringsutbytter for fagskolestudenter innen helse-og oppvekstfag. Boken gir en innføring i viktige begreper, og viser at kunnskap om etikk og kommunikasjon er sentralt i det daglige arbeidet i helse- og oppveksttjenestene.
Boken belyser blant annet:
Fagarbeiderens kompetanse og funksjon
Hvordan etikk påvirker våre handlinger
Håndtering av etiske dilemmaer
Hvordan verdier og holdninger kommer til uttrykk i kommunikasjon
Hvordan utvikle kommunikasjonsferdigheter
Hvordan ny teknologi påvirker praksis og kommunikasjon
Den grunnleggende strukturen fra forrige utgave er bevart, og alle kapitlene er gjennomgående oppdatert. Fagarbeiderens nye ansvarsområder i helse- og oppveksttjenester i omstilling, vektlegges. Boken beskriver også bruk av teknologi, som ulike typer velferdsteknologi og digitale samhandlingsverktøy. Den har eget kapittel om etiske dilemma og refleksjon, og benytter SME -modellen (systematisk modell for etikkrefleksjon), som rammeverk.
For studenter som tar fellesemne innen helse- og oppvekstfag ved fagskolen, er denne boka svært nyttig. Den gir relevante eksempler og spørsmål til utdypende refleksjon til sentrale tema.
Denne boken dekker sentrale læringsutbytter for fagskolestudenter innen helse-og oppvekstfag. Boken gir en innføring i viktige begreper, og viser at kunnskap om etikk og kommunikasjon er sentralt i det daglige arbeidet i helse- og oppveksttjenestene.
Jørn Stordalen er utdannet sykepleier og kandidat i sykepleievitenskap. Han har vært ansatt som førstelektor på sykepleierutdanningen ved Universitetet i Agder i 25 år, og som web- og forlagsredaktør ved Nasjonal kompetansetjeneste for aldring og helse. Stordalen jobber nå som forlagsredaktør i Cappelen Damm.
Stordalen har blant annet utgitt Smittevern og hygiene og Praktiske sykepleieferdigheter på Fagbokforlaget. Han er også medforfatter på Cappelen Damms Fag, etikk og kommunikasjon (4. utg., 2025), Bare skriv og Vekst, Yrkesliv.