Barn, unge og straffegjennomføring handler om hvordan vi opp gjennom kriminalomsorgens historie har straffet barn og unge og hvorfor og hvordan vi straffer dem i dag.
Boka gir oppdatert forskningskunnskap om hvem barn og unge i fengsel er, og hva slags forhold de lever under både i og på utsiden av fengsler. Fengsel forståes i boka som et rom for tilblivelse og løfter fram fengselsarkitekturens og rommenes betydning for barn og unge. Flere av kapitlene omhandler møter mellom barn, unge og ansatte i yrker som fengselsbetjenter, fengselsprester, sosial- og barnevernsfaglige ansatte og hvordan profesjonsutøvere med bakgrunn i design kan jobbe sammen med unge. Barn og unges stemmer er viet en sentral plass og boka spenner fra omfattende tallmateriale til detaljerte erfaringer knyttet til straffens direkte og indirekte virkninger på barn og unges liv. Boka er den første av sitt slag i Norge, og forfatterne representerer fag som rettssosiologi, sosiologi, statsvitenskap, psykologi, teologi, sosialfag, demografi, designfag og barnevern.
Samlet bidrar boka med ny og sentral forskning om samfunnets møte med barn og unge som er i konflikt med loven, om muligheter og utfordringer under straffegjennomføring og sosialfilosofiske spørsmål knyttet til straff og straffegjennomføring.
Barn, unge og straffegjennomføring handler om hvordan vi opp gjennom kriminalomsorgens historie har straffet barn og unge og hvorfor og hvordan vi straffer dem i dag.
Boka gir oppdatert forskningskunnskap om hvem barn og unge i fengsel er, og hva slags forhold de lever under både i og på utsiden av fengsler. Fengsel forståes i boka som et rom for tilblivelse og løfter fram fengselsarkitekturens og rommenes betydning for barn og unge. Flere av kapitlene omhandler møter mellom barn, unge og ansatte i yrker som fengselsbetjenter, fengselsprester, sosial- og barnevernsfaglige ansatte og hvordan profesjonsutøvere med bakgrunn i design kan jobbe sammen med unge. Barn og unges stemmer er viet en sentral plass og boka spenner fra omfattende tallmateriale til detaljerte erfaringer knyttet til straffens direkte og indirekte virkninger på barn og unges liv. Boka er den første av sitt slag i Norge, og forfatterne representerer fag som rettssosiologi, sosiologi, statsvitenskap, psykologi, teologi, sosialfag, demografi, designfag og barnevern.
Siv Gaarder er sosionom med en mastergrad i offentlig styring og ledelse. Hun har mer enn 30 års erfaring fra praksisfeltet i kriminalomsorgen, og hun jobber nå som seniorrådgiver ved kompetansesenteret ved Kriminalomsorgens høgskole og utdanningssenter (KRUS). I sin rolle har hun vært sentral i utviklingen av kompetansetiltak for praktikere som arbeider med unge i kriminalomsorgen, og innen fagområder som tilbakeføring, kriminalomsorgens arbeidsdrift, seksuallovbruddsdømte og utenlandske innsatte. Gaarder benytter samskaping og designtilnærming som strategi i utviklingsarbeider, med sterkt søkelys på involvering av brukere i utvikling av praksis.
Elisabeth Fransson er professor ved Fakultet for sosialvitenskap ved VID vitenskapelige høgskole. Hun har frem til høsten 2024 hatt en professor II-stilling ved Kriminalomsorgens høgskole og utdanningssenter (KRUS), hvor hun har vært leder for forskningsgruppa Barn & Unge. Franssons forskning er knyttet til fengselsforskning og fengselsarkitektur med et særlig fokus på barn og unge. Fransson er leder for det nye forskningssenteret Pathways: https://www.vid.no/en/research/vids-fremragende-forskningsmiljoer/pathways/
Ingrid Rindal Lundeberg er førsteamanuensis ved Kriminalomsorgens høgskole og utdanningssenter (KRUS) og har en doktorgrad i rettssosiologi fra Universitetet i Bergen (2008). Hun har bred erfaring som postdoktor, seniorforsker, redaktør i Tidsskrift for velferdsforskning og seniorrådgiver i rusreformutvalget (NOU 2019: 26). Lundebergs forskningsområder omfatter velferds- og straffefeltet med særlig søkelys på marginaliserte gruppers møter med rettssystemet og maktutøvelse i skjæringspunktet mellom tvang, straff og hjelp. Hun har også forsket på nordisk eksepsjonalisme, befolkningens rettsoppfatninger, erfaringer med straff og kriminalitetsforebygging samt hvordan negative oppvekstforhold påvirker livsløp og utenforskap. Fra 2025 vil hun være del av ledelsen i et delprosjekt ved Pathways, et senter for forskning på sårbare barns institusjonelle forløp.
Produktinformasjon
Innbinding: Ebok
Utgivelsesår: 2025
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202840570
Kategorier: Samfunnsvitenskapelige fag, Faglitteratur for profesjonsmarkedet, Samfunnsvitenskap