Atferdsproblemer er ofte et sentralt tema når skole og undervisning står på dagsorden og forfatterne av denne boken drøfter ulike forståelser av atferdsproblemer.
Atferdsproblemer er ofte et sentralt tema når skole og undervisning står på dagsordenen. En av pedagogikkens oppgaver er å gi grunnlag for å beskrive, reflektere over, vurdere og stimulere barn og unges atferd.
I denne boken presenterer og drøfter forfatterne ulike forståelser av atferdsproblemer. De knytter an til samfunnsrettet pedagogikk og et sosialiseringsteoretisk perspektiv. Forfatterne understreker at pedagogisk analyse og profesjonalitet krever individualpsykologisk, sosialpsykologisk, sosiologisk, samfunnshistorisk og didaktisk innsikt.
Boken henvender seg til studenter i pedagogikk og til alle som er opptatt av kvalitet i barn og unges oppvekstmiljø.
Atferdsproblemer er ofte et sentralt tema når skole og undervisning står på dagsorden og forfatterne av denne boken drøfter ulike forståelser av atferdsproblemer.
Atferdsproblemer er ofte et sentralt tema når skole og undervisning står på dagsordenen. En av pedagogikkens oppgaver er å gi grunnlag for å beskrive, reflektere over, vurdere og stimulere barn og unges atferd.
Petter Aasen er professor i utdanningsvitenskap ved Universitetet i Sørøst-Norge. Han var dekan ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) fra 1993–1998, direktør ved Nordisk institutt for studier av innovasjon (NIFU) fra 1998–2007 og rektor ved høyere utdanningsinstitusjoner fra 2007–2023, inkludert Universitetet i Sørøst-Norge. Aasen ledet det svenske Vetenskapsrådets komité for utdanningsvitenskap fra 2013–2018 og har deltatt i en rekke internasjonale evalueringer av høyere utdanningssystemer og -institusjoner. Hans forskningsinteresser har inkludert forholdet mellom samfunn og utdanning, utdanningspolitikk, utdanningsreformer og bruk av forskning i politikkutforming og utdanningspraksis. Han har publisert en rekke bøker og artikler nasjonalt og internasjonalt på disse områdene.
Sigrun K. Ertesvåg er professor i pedagogisk psykologi ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning (Læringsmiljøsenteret) ved Universitetet i Stavanger. Forskningen hennes omfatter studier av læreres profesjonelle utvikling innen lederskap i klasserommet. Her inngår også studier av hvordan kontekstuelle faktorer kan ha betydning for resultat av initiativ for å styrke lederskap i klasserommet.
Birgit Nordtug er professor i psykologi ved Høgskolen i Innlandet. Hennes forskningsinteresser er for tiden først og fremst av teoretisk karakter knyttet til psykologiske grunnlagsproblemer, semiotikk og fransk psykoanalyse. Hun driver imidlertid også litt med empirisk forskning knyttet til en oppfølging av doktorgradsavhandlingens tematikk om subjektivitet og spiseforstyrrelser.