Med språklige minoriteter i klassen (Heftet)

Språklige og faglige utfordringer

Forfatter:

og

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2019
Antall sider: 304
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202615833
Kategori: Fagbøker
Fag: Norsk, Norsk som andrespråk
Nivå: Akademisk
Omtale Med språklige minoriteter i klassen

Med språklige minoriteter i klassen underviser læreren ofte på et språk som ikke alle elevene mestrer like godt. For å kunne gi alle maksimale læremuligheter kreves kunnskap om andrespråkslæring og om hvordan skolen og læreren kan inkludere elevene og tilrettelegge opplæringen best mulig.

Denne boka gir en bred oversikt over utfordringer og muligheter for språk- og fagopplæringen i grunnskolen. Forfatterne beskriver og drøfter aktuelle tilnærminger til opplæringen, basert på norsk og internasjonal forskning, autentiske klasseromssituasjoner og elevhistorier. Seks av de tolv kapitlene i denne nye utgaven er nyskrevne. De øvrige kapitlene er betydelig revidert ut fra ny forskning, erfaringsutvikling og endringer i utdanningssystemet.

Boka er nyttig for alle som arbeider eller skal arbeide innenfor den flerspråklige skolen, særlig lærere, skoleledere og skoleeiere, studenter innenfor norsk som andrespråk og flerkulturell pedagogikk og studenter i lærerutdanningene.

Til toppen

Flere bøker av Elisabeth Selj og Else Ryen:

Du vil kanskje også like

Om forfatter
Elisabeth Selj er dosent emerita i norsk som andrespråk ved Institutt for lingvistiske og nordiske studier, Universitetet i Oslo. Hun er opptatt av elever og studenter med norsk som andrespråk og deres møte med utdanningssystemet. Hun har undervist på alle årstrinn i grunnskolen, ved pedagogiske høyskoler og universiteter, og hun har publisert lærebøker for minoritetsspråklige elever i grunnskolen, vitenskapelige artikler og fagbøker om skriving på norsk som andrespråk, om andrespråkslæring og andrespråksundervisning.

Else Ryen er førsteamanuensis ved Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO), OsloMet – storbyuniversitetet. Fram til 2014 var hun førsteamanuensis ved Institutt for lingvistiske og nordiske studier, Universitetet i Oslo, der hun forsket, underviste og veiledet innenfor fagområdet norsk som andrespråk. Et sentralt interessefelt er undervisning og læring i en andrespråkskontekst, og hun har blant annet undersøkt bruk av morsmål i norsk skole og forsket på kartlegging av elever fra språklige minoriteter i grunnskolen. Et annet interessefelt er norsk grammatikk i kontrastivt perspektiv. Hun har også arbeidet med lærebøker og forskning knyttet til fagspråk for helsepersonell som ikke har norsk som sitt førstespråk.