Marionetteskolen (Heftet)

Forfatter:

og , Ninni Anita Rotmo Olsen (Illustratør)

Legg i ønskeliste

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2018
Antall sider: 228
Illustratør: Rotmo Olsen, Ninni Anita
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202569518
Kategori: Grunnskolelærerutdanning , Fagbøker og Utdanningsvitenskap
Fag: Lærerutdanning, Pedagogikk, Utdanningsledelse
Nivå: Akademisk
Omtale Marionetteskolen
Bokas forfattere har et brennende engasjement for at alle elever skal bli møtt med tillit og respekt, og at skolen tilrettelegges på måter som gir den enkelte elev mening og gjør dem til verdsatte aktører. Å være godt vertskap for skolen innebærer at lærerne må løse seg fra marionettetrådene. Den enkelte skole må få tilbake sin frihet til å bygge sitt innhold og sine arbeidsmåter ut fra hvem som utgjør skolen; elevene og lærerne!

Den offentlige skolen har utviklet seg til en marionetteskole, styrt av sentrale politikeres reformiver. Innholdet detaljreguleres av en finmasket målkultur. Elevenes prestasjoner innen utvalgte fag og ferdigheter blir politikernes referanse til å si om skolen er god eller dårlig. Et økende antall elever har dårlige opplevelser med skolen og flere erfarer å ha liten verdi, både som elev og menneske. Den autonome læreren er i ferd med å omdannes til en manualstyrt funksjonær.

BOKENS BIDRAGSYTERE: Endre Kanestrøm, Eldar Taraldsen, Inge Eidsvåg, Lejf Moos, Pia Søltoft, Kjetil Steinsholt, John Benedicto Krejsler, Willy Aagre, Marit Ulvik, Søren Dupont og Ninni Anita Rotmo Olsen

Til toppen

Du vil kanskje også like

Om forfatter
Førstelektor i pedagogikk ved Nord universitet, Fakultet for lærerutdanning, kunst og kulturfag i Levanger. Har ledet flere oppvekstfaglige utviklingsprosjekter. Han er bl.a. faglig ansvarlig for veileder- og mentorutdanningene i Levanger. Kanestrøm er generelt opptatt av å ta perspektivene til de som utgjør skolen; elevene og lærerne. Han har engasjert seg mye i arbeidet med å utvikle og prøve ut dialog som meningsskapende kommunikasjonsform i skolekulturer. Kanestrøm har deltatt i flere skriveprosjekter.
Universitetslektor i pedagogikk ved grunnskolelærerutdanningen i Levanger, Fakultet for lærerutdanning kunst og kulturfag ved Nord universitet. Han har levert avhandling for graden dr.philos. – Carl Vilhelm Boye Holsts filosofiske estetikk og pedagogikken – som er til bedømmelse ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, NTNU. Forlegger i eget forlag – Norsk Pedagogisk Forlag. Har utgitt flere bøker og ulike artikler/essay innenfor pedagogisk filosofi. Taraldsen er for tiden opptatt av spørsmål innenfor filosofisk estetikk og eksistensfilosofi med et kritisk blikk på skolepolitikk og skolekultur.