Leseboka av Atle Skaftun, Oddny Judith Solheim og Per Henning Uppstad (Ebok)
Ebok

Leseboka (Ebok)

Leseopplæring i alle fag på ungdomstrinnet

Forfatter:

, og

Ingen angrerett. Umiddelbart tilgjengelig i Tanum e-bok leseapp eller på Min side. Kan sendes til Kindle.

Legg i ønskeliste

Forfatter: , og
Innbinding: Ebok
Utgivelsesår: 2014
Antall sider: 203
Kopibeskyttelse: Vannmerket
Filformat: EPUB
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202459222
Fag: KRLE, Lese- og skriveopplæring, Matematikk, Naturfag og samfunnsfag, Norsk
Nivå: Akademisk
Omtale Leseboka

- Lesing som grunnleggende ferdighet
- Lesing i alle fag

Hva skal lærerne i ungdomsskolen gjøre med disse slagordene i læreplanen?
Har faglærerne fått en ny oppgave som ligger utenfor faget?

Ifølge forfatterne av denne boka er lærernes oppgave som leselærere å veilede elevene inn i sitt fags tekstkultur. Ulike fag har ulike arbeidsmåter og teksttyper, og elevene må lære å snakke, lese, skrive og tenke på fagenes premisser. Skolens leseopplæring blir slik summen av arbeidet med tekst i de ulike fagene.

Boka har en innledende del om aspekter ved lesing som er viktige i alle fag, som strategibruk, leseutvikling, tilpasset opplæring og arbeid med vokabular og engasjement. Bokas andre del presenterer lesing og leseopplæring innenfor de ulike fagene i ungdomsskolen. Alle kapitlene setter forskning og teori i sammenheng med konkret aktivitet i klasserommet.

Leseboka er aktuell for studenter og forskere i lærerutdanning og pedagogiske fag, og for lærere i ungdomsskolen.

Til toppen

Andre utgaver

Leseboka
Bokmål Heftet 2014
Om forfatter

Atle Skaftun er professor i lesevitenskap ved Universitetet i Stavanger. Han har skrevet bøkene Knut Hamsuns dialogiske realisme (2003), Å kunne lese. Nasjonale prøver og grunnleggende ferdigheter (2006) og Litteraturens nytteverdi (2009), og en rekke artikler om litteratur og lesing.

Oddny Judith Solheim er førsteamanuensis i spesialpedagogikk ved Lesesenteret, Universitetet i Stavanger. Hun har skrevet en avhandling om måling av leseprestasjoner og har forskningsinteresser innen tidlig intervensjon, motivasjon, engasjement og tiltro til egne ferdigheter. Per Henning Uppstad er professor i spesialpedagogikk ved Lesesenteret, Universitetet i Stavanger. Han har særlig arbeidet med teoretisk avklaringsarbeid i skjæringspunktet mellom spesialpedagogikk og lingvistikk, og har forskningsinteresser innen teknologistøtta læring, lesevitenskap og tidlig intervensjon.