Din guide til ren og bærekraftig mat

Utgivelsesår: 2017
ISBN/EAN: 9788202521509
Kategori: Kokebøker og Helse
Omtale: Den moderne jeger

– Jeg kaller meg en moderne jeger. Jeg insisterer på å leve kostholdsmessig som vi gjorde før, men bruker moderne våpen. (Gry Hammer, forfatter og blogger)

Gry Hammer jakter på gode råvarer og god helse. I jakten bruker hun ikke rifle eller snare men smarttelefon, sosiale medier og internett. I denne boken lærer hun deg hvordan du søker stratgisk med dine moderne våpen for å finne akkurat det du er på jakt etter. For det er på internett hun jakter på kunnskap og råvarer. Og når hun tar sine matvalg, tenker hun på næring og miljø. Hennes kosthold er basert på tradisjonskost. Det vil si hel mat som ikke er bearbeidet, kjøtt fra beitefora dyr, upasteurisert melkemat, langkokt kraft, fermenterte grønnsaker og bløtlagte kort og selvsanket "ugress" som brennelse. Nå lærer hun deg hvordan du kan gjøre det samme - på dine premisser og styrt av dine smaksløker.

- Jeg er forelsket i tradisjonsmaten og alt det gode den gjør for kropp og sjel. Det er mitt ønske å dele min erfaring med flere. Det handler om å fremme god helse og om å tilføre kroppen tettpakket næring i sin best mulig tilbedrede form.

Den moderne jeger
er en kom-i-gang-guide til oss som vil leve mer bærekraftig og sunnere uten å måtte bli sjølberga eller måtte skyte dyret selv. Hun viser oss hvordan vi stratgisk skal søke på nett etter det vi vil ha og hvordan vi skal bearbeide og tilberede maten vi har jaktet på. Det handler med andre ord ikke om å skaffe mat med eget skytevåpen, men med moderne hjelpemidler som mobiltelefon og internett. Og det handler om sanking fra hagen og hamstring i nærområdet, kraftkoking, sylting, speking, fermentering og mye, mye mer. Forfatteren gir oss svar på alt fra hvor vi får tak i økologisk kjøtt i nærheten til hvordan vi går frem for å kjøpe upasteurisert melk og få tilsendt kefirkorn i posten. I boken forteller Gry Hammer alt hun vet om å leve rent og naturvennlig og hvordan vi kan spise det beste for kroppen og kloden basert på de råvarene vi omgir oss med. Gry Hammer har en forkjærlighet for tradisjonsmat og viser hvordan vi behandler og tilbereder maten på best måte for både god smak og helse og hvordan vi lever i pakt med naturen og viser den respekt.

– Å jakte på den ypperste, reneste og mest bærekraftige maten som finnes er en stor lidenskap for meg.

Boken er en praktisk, brukervennlig bok med fokus på «slik gjør du det». I første del presenterer forfatteren filosofien sin, sin reise fra jord til bord og hvorfor hun så gjerne deler det hun har lært. Stikkord er tarmhelse, kjøtt og vegetarmat i et bærekraftig lys, tradisjonsmat og forbrukermakt. I andre del presenterer forfatteren jaktredskapene som hun bruker - google, finn.no, nettvenner, osv. i tillegg til hvordan man jakter og hamstrer i sesong og i nærmiljøet, hva man kan dyrke i egen hage eller pallekarm. Forfatteren gir også handlehjelp, praktisk guide til konservering og mye mer. I oppskriftsdelen til slutt får vi grunnoppskrifter på de store basisråvarene innen tradisjonsmat som kraft, innmat og surdeigsbrød. Boken inneholder også 4 spennende sesongbaserte menyer, ofte stilte spørsmål med svar og oversikt over utstyr og annet som er nyttig når du er en moderne jeger.

– Jeg har skrevet den boken jeg ønsker hadde eksistert da jeg trengte den, i starten på min reise som en moderne jeger. Den er ment å være et praktisk verktøy og en inspirator du kan bruke til å skaffe deg det du ønsker å spise. Jeg har ikke hagle eller rifle og fisker sjelden, men jakter og sanker nesten daglig likevel. Det gjør jeg ved hjelp av mine beste moderne våpen, nemlig mobilen og mac`en. I denne boken vil jeg dele det jeg har lært og hvordan jeg har klart å bygge mitt nettverk av gode produsenter, bønder og leverandører slik at jeg enkelt får tak i det jeg ønsker. Og du kan gjøre akkurat det samme, på dine premisser og styrt av dine smaksløker.

- Jeg kan med hånden på hjertet si at det å være en moderne jeger har gitt meg nærende og ren mat, bedre helse og et stort nettverk av flotte folk som forvalter jorda og dyra på bærekraftig vis.

Gry Hammer er bestselgende forfatter av Fermentering – mat og drikke for glade tarmer og gode smaker, hun er matentusiast, blogger, yogalærer, forfatter og guruen på fermentering i Norge. Hun driver nettstedet gryhammer.no og reiser land og strand for å holde sine populære foredrag og kurs om våre forfedres glemte matskatter. Hun blir benyttet av flere undervisningsinstitusjoner i Norge for sin kunnskap om tradisjonell matkultur. Hun er firebarnsmor og bor på Røyse på Ringerike.

Flere bøker av Gry Hammer:

Gry Hammer er bestselgende forfatter av Fermentering (2016), matentusiast, blogger, forfatter og eksperten på fermentering i Norge. Bloggen hennes, frajordtilbord, finner du på nettsiden gryhammer.no. Gry reiser land og strand rundt for å holde sine populære foredrag og kurs om våre forfedres glemte matskatter. Hun blir benyttet av flere undervisningsinstitusjoner i Norge for sin kunnskap om tradisjonell matkultur. Hun er firebarnsmor og bor på Røyse på Ringerike.