Den moderne jeger (Innbundet)

Din guide til ren og bærekraftig mat

Utgivelsesår: 2017
ISBN/EAN: 9788202521509
Kategori: Kokebøker og Helse
Omtale: Den moderne jeger

Lyst til å leve sunt og bærekraftig selv om du kjenner på tidsklemma? Er det virkelig mulig? Ja, sier forfatter og blogger Gry Hammer. Hun er en moderne jeger. Det kan du også bli. Gry Hammer jakter på gode råvarer og god helse. I jakten bruker hun ikke rifle eller snare men smarttelefon, sosiale medier og internett. I denne boken lærer hun deg hvordan du søker strategisk med dine moderne våpen for å finne akkurat det du er på jakt etter - enten det er bonden i nærmiljøet, kjøtt fra beitefora dyr, upasteurisert melk, kefirkorn eller kombuchastarter. Hun viser deg også hvordan du behandler og tilbereder maten på best måte for både god smak og helse og hvordan du lever i pakt med naturen og viser den respekt.

Blant de nærmere 80 oppskriftene på tradisjonskost i boken finner du brødmat som steinalderbrød og vafler, pålegg som leverpostei og sjokoladepålegg, kjøtt- og fiskemiddager som viltgryte, fårikål, torsketunger, tomatsuppe og rødbetburgere, og søtt og godt som eplekake og råmelkspudding.

Boken er en praktisk, brukervennlig bok med fokus på «slik gjør du det». I første del presenterer forfatteren sin reise fra jord til bord og hvorfor hun så gjerne deler det hun har lært. Stikkord er tarmhelse, kjøtt og vegetarmat i et bærekraftig lys, tradisjonsmat og forbrukermakt. I andre del presenterer hun jaktredskapene som hun bruker - google, finn.no, nettvenner, osv i tillegg til hvordan man jakter og hamstrer i sesong og i nærmiljøet, hva man kan dyrke i egen hage eller pallekarm, handlehjelp, praktisk guide til konservering og mye mer. I oppskriftsdelen får vi grunnoppskrifter på de store basisråvarene innen tradisjonsmat som kraft, innmat og surdeigsbrød. Boken inneholder også 4 spennende sesongbaserte menyer, ofte stilte spørsmål med svar og oversikt over utstyr og alt annet som er nyttig når du er en moderne jeger.

Gry Hammer er bestselgende forfatter av Fermentering – mat og drikke for glade tarmer og gode smaker, hun er matentusiast, blogger, yogalærer, kursholder og guruen på fermentering i Norge. Hun driver nettstedet gryhammer.no og reiser land og strand for å holde sine populære foredrag og kurs om våre forfedres glemte matskatter. Hun blir benyttet av flere undervisningsinstitusjoner i Norge for sin kunnskap om tradisjonell matkultur". Hun er firebarnsmor og bor på Røyse på Ringerike.

- Jeg er forelsket i tradisjonsmaten og alt det gode den gjør for kropp og sjel. Det er mitt ønske å dele min erfaring med flere. Det handler om å fremme god helse og om å tilføre kroppen tettpakket næring i sin best mulig tilbedrede form.

– Jeg har skrevet den boken jeg ønsker hadde eksistert da jeg trengte den, i starten på min reise som en moderne jeger. Den er ment å være et praktisk verktøy og en inspirator du kan bruke til å skaffe deg det du ønsker å spise. Jeg har ikke hagle eller rifle og fisker sjelden, men jakter og sanker nesten daglig likevel. Det gjør jeg ved hjelp av mine beste moderne våpen, nemlig mobilen og mac`en. I denne boken vil jeg dele det jeg har lært og hvordan jeg har klart å bygge mitt nettverk av gode produsenter, bønder og leverandører slik at jeg enkelt får tak i det jeg ønsker. Og du kan gjøre akkurat det samme, på dine premisser og styrt av dine smaksløker.

- Jeg kan med hånden på hjertet si at det å være en moderne jeger har gitt meg nærende og ren mat, bedre helse og et stort nettverk av flotte folk som forvalter jorda og dyra på bærekraftig vis.

Flere bøker av Gry Hammer:

Gry Hammer er bestselgende forfatter av Fermentering (2016), matentusiast, blogger, forfatter og eksperten på fermentering i Norge. Bloggen hennes, frajordtilbord, finner du på nettsiden gryhammer.no. Gry reiser land og strand rundt for å holde sine populære foredrag og kurs om våre forfedres glemte matskatter. Hun blir benyttet av flere undervisningsinstitusjoner i Norge for sin kunnskap om tradisjonell matkultur. Hun er firebarnsmor og bor på Røyse på Ringerike.