Omtale
Den autoritative voksenrollen i barnehage og skole
Denne boken handler om den autoritative voksenrollen i barnehage og skole. Autoritative voksne kan fremme positiv sosial utvikling og forebygge negative handlinger og mobbing. Forfatteren forklarer hvordan man kan forstå og arbeide med en autoritativ voksenrolle i barnehage og skole, gjennom blant annet å bygge gode relasjoner, avklare krav og forventninger og utvikle et autoritativt klima i organisasjonen.
Boken er oppdatert i henhold til ny forskning på den autoritative voksenrollen. Forfatteren gjennomgår de ulike aspektene ved en slik rolle, og viser hvordan man kan implementere rollen i praksis.
Målgruppen er utdanningsforskere, masterstudenter, ledere i barnehage og skole, PPT-ansatte, lærere og ansatte i barnehage.
Pål Roland er dosent ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning, Universitetet i Stavanger. Han har doktorgrad på temaet implementering og innovasjon og har tidligere publisert bokkapitler om mobbing i tidlig alder. Han har i flere år deltatt i nasjonale satsninger i arbeidet mot mobbing og underviser på masterstudiet i spesialpedagogikk ved UiS.