Omtale

Michel Houellebecq er født i 1958 og utdannet agronom. Han har utgitt diktsamlinger, essays og romaner. Hans første roman, Utvidelse av kampsonen, oppnådde raskt kultstatus da den kom ut i Frankrike i 1994. Det store gjennombruddet kom med De grunnleggende bestanddeler. Etter boken kom ut i 1998, oppsto en mediedebatt som raste i over ett år. I 2000 kom kortromanen Lanzarote, og året etter hans tredje roman, Plattform, som også ble en skandalesuksess og bekreftet hans posisjon som Frankrikes mest interessante forfatter. Beskrivelsen av sexturisme og en uttrykt skepsis mot Islam, i kombinasjon med uttalelser Houllebecq gjorde i pressen, førte til at det ble rettet anklager mot forfatteren om rasisme, noe han ble frikjent for. Kontroversene var mindre da Muligheten av en øy kom ut i 2005, men den vakte like mye internasjonal oppmerksomhet og befestet nok en gang Houellebecqs posisjon som en av vår samtids største forfattere. I 2011 kom Kartet og terrenget som han mottok Frankrikes mest prestisjefylte litterære pris, Prix Goncourt for i 2010. Underkastelse kom ut 7 januar i 2015, samme dag som attentatet mot Charlie Hebdo i Paris, hvor forfatteren mistet en nær venn, og ble tvunget til å gå under jorden en periode. Det satiriske magasinet hadde omtalt ham på forsiden den dagen med overskriften «Trollmannen Houellebecqs spådommer: I 2015 mister jeg tennene mine, og i 2022 gjennomfører jeg ramadan!» en referanse til romanens svært kontroversielle premiss med et islamsk Frankrike. Det er knyttet enorme forventninger til Serotonin, Michel Houllebecqs nyeste roman og den har et første opplag på 320.000 i Frankrike. Til tross for at han nå er internasjonal, bestselgende forfatter og regnes som en av de fremste i sin generasjon, skaper han fortsatt debatt og hans romaner begeistrer og provoserer.

Titler i salg

Viser 1 - 20 av 29

  1. 1
  2. 2
Anmeldelser
«Michel Houellebecq er både politisk og romantisk i sin nye roman (…) Romanen gir oss et privat liv reflektert i samfunnet det befinner seg i, i den tilstanden av overflod og overflødighet som herjer mer og mer (…) skarpsynte skildringer av kommunikasjonsbrister i parforhold, og gode generaliseringer av stereotypier.»
 
Jon Rognlien, DagbladetSerotonin

«Nådeløst treffsikker (…) En ny roman av franske Michel Houellebecq er en begivenhet. Hvorfor? Fordi få forfattere treffer tidsånden så nådeløst som han.»

«...en dyster roman, men den er også morsom (…) enten han beskriver kvinner nærmest som vandrende kjønnsorganer som alltid er til hans disposisjon eller som før-feministiske kone-emner som gir varme, omsorg og kjærlighet i en ellers avstumpet verden (…) en roman som både skaker og fornøyer.»

Anne Cathrine Straume, nrk.noSerotonin
"Kombinasjonen av en lett, ironisk tone, svært alvorlige hendelser, og et pessimistisk kultursyn, gjør boken til en vellykket satire."
Erlen Liisberg, Bergens TidendeSerotonin

«Melkekvoter, sex og infamiteter (…) Senterpartiet burde engasjere Michel Houellebecq i den kommende valgkampen (…) Bøkene hans er steder å være hvor jeg blir holdt i hånden av en ensom stakkar, men en intelligent stakkar, en som er betraktelig smartere og mer skadet enn meg, og som fører meg rundt og peker på verden og forteller. Det er sånn jeg vil ha det.»

Erlend Loe, AftenpostenSerotonin

«– Jeg tror Houellebecq liker å være en provokatør. Han tar kontrære meninger når han opptrer som samfunnsdebattant og som person i offentligheten. Det er ikke sikkert at alt det han skriver i romaner skal tolkes som en direkte analyse av samfunnet. Han er ikke først og fremst politisk analytiker, han er først og fremst en litterær forfatter.»

Tove Gravdal, MorgenbladetSerotonin

«Tilsynelatende er Michel Houellebecq seg selv lik i sin nye roman. Men under overflaten lurer noe så usannsynlig som en fortelling om kjærlighetens nødvendighet (…) Gjennom hele kunstnerskapet har Michel Houellebecq funnet frem til hvor i den offentlige samtalen det gjør mest vondt og hva som forties.»

Kjetil Jakobsen, MorgenbladetSerotonin
«Med Sérotonine cementerer Houellebecq sit ry som en af vor tids bedst skrivende samfundsrevsere og den menneskelige ensomheds skjald, der rammer plet i sin ofte sydende vittige samtidskritik. Og det gør ikke just hans roman mindre relevant, at den udkommer midt i et voldsomt oprør fra Udkantsfrankrig, som blev antændt af samme sociale elendighed, som Houellebecq i sin bog beskriver med både fynd og koncision…..vanvittigt velskrevet, intelligent tænkt og til tider hylende morsomt.»
Aske Munck, Weekendavisen (Danmark)Serotonin
«Michel Houellebecq i toppform»
Sveriges RadioSerotonin
 
Sindre Hovdenakk, VGUnderkastelse
"Det er vanskelig å ikke bli forbløffet av romaner som klarer å virvle opp så mange tanker og forestillinger om samtida og framtida. Og for å være litt høytidelig: den viser fiksjonens mulighet til å leke med og utfordre våre oppfatninger om samfunnsutviklingen, som ingen saklig avisdebatt i verden vil kunne matche."
Geir Ramnefjell, DagbladetUnderkastelse
"Bravo Houellebecq! Michel Houellebecqs «Underkastelse» er en lovsang til den frie, kunstneriske ytring – uansett om den skulle ta form av en vellykket roman (som denne) eller som en grisefrekk karikaturtegning i siste utgave av magasinet Charlie Hebdo."
Knut Hoem, P2Underkastelse
"Dystopien fungerer særlig fordi den forankres i en menneskelig stemme, midt i sine haranger mot kvalmende humanisme og gjennomsyrende forbrukskultur. François tenker om Huysmans: «en forfatter er først og fremst et menneske, som er tilstede i sine bøker». Houellebecq viser seg igjen som en forfatter som evner å sette ord på det opplagte og slik få et grelt og uflatterende samfunnsbilde frem, uten å underkaste seg noe som helst."
Susanne Hedemann Hiorth, Dagens NæringslivUnderkastelse
"Det er ingen som skriver som Michel Houellebecq, som tar like store sjanser som ham. De aller fleste av bøkene er ekstremt provoserende, og gir til tider nedslående beskrivelser av verden. Houellebecq er ikke for de ømtålige, og apropos den siste tidens debatt om trigger warnings, er vel Houellebecq en forfatter man trygt kan sette et advarende klistremerke på. Men for alle som er interessert i samfunnet rundt seg, er Underkastelse obligatorisk lesning."
Kristin Buvik Sivertsen, DagsavisenUnderkastelse
 
Knut Faldbakken, VGKartet og terrenget
"Det henger et gufs over hele boka av alenehet, mangel på glede og fravær av begeistring. Og det er fremført på en så fabelaktig god måte at øynene flyr over sidene."
 
Valerie Kubens, FædrelandsvennenKartet og terrenget
"Houellebecq har levert en av sine mest tilgjengelige og sympatiske romaner, til tross for at han fortsatt, på mer sjarmerende måter enn før, dirrer mot verdens bedrag og svinsk kapitalisme. Han benytter lineære fortellinger, og i romanens siste del tar Houellebecq livet av karakteren Houellebecq. Et kuriøst grep som bare kan gjøres i romaner med overskudd av alt annet, men det bærer svært godt."
Vidar Kvalshaug, AftenpostenKartet og terrenget
"Men det som gjør en slik roman til et betydelig litterært verk er den raffinerte måten forfatteren klarer å få fram meningsfulle figurer som speiler hans eget kunstneriske virke på.
Jon Rognlien, DagbladetKartet og terrenget
"(...)jeg mener han er vår tids fremste samtidsdiagnostiker - iblant reaksjonær, iblant fremsynt. Han har skriver videre på sin svanesang over senkapitalismen i Europa, og jeg får lyst til å synge med."
Knut Hoem, NRKKartet og terrenget
"Jeg vet ikke om andre forfattere som kan skrive så underholdende om kjedsomhet, så livgivende om døden og så reflekterende om en varmtvannsbereder"
Stein Roll, AdresseavisenKartet og terrenget
"Michel Houellebecq har i sin femte roman, den prisbelønte Kartet og terrenget`skrevet en intelligent satire spekket med referanser til ulike tenkere som alle tematiserer forholdet mellom ideal og virkelighet."
Gro Jørstad Nilsen, Bergens tidendeKartet og terrenget
"Lanzarote skildrer på en fortreffelig måte en samtid der lidenskap er forvandlet til perversjon og ligner mer på tidsfordriv enn på genuin søken etter skjønnhet og sannhet. Houellebecq er og blir Frankrikes moderne misantrop. Bak hans lakoniske visjon av verden ligger alltid et buldrende mørke av fortvilelse over en sivilisasjon på avveier."
Fredrik Wandrup, DagbladetLanzarote