Omtale

Lars Kepler er en litt eldre, skjeggete, og menneskesky krimforfatter. Det er slik de selv beskriver ham, ekteparet Ahndoril som står bak pseudonymet. Alexander Ahndoril (f.1967) og Alexandra Coelho Ahndoril (f.1966) var begge etablerte forfattere da de bestemte seg for å skrive en krimroman sammen.

Forfatterparet hadde tidligere prøvd å skrive en barnebok sammen. Men med to sterke stemmer og hver sin forfatterkarriere bak seg, ble det bare krangel. De var begge veldig fascinert av krim som sjanger, og i 2008 lagde de en pakt om å legge sine egne forfatterskap og prinsipper til side og skape et pseudonym, en helt ny forfatter, en slags rolle for dem begge å gå inn i. Navnet ble Lars Kepler, Lars med inspirasjon fra den avdøde krimforfatteren Stieg Larsson og Kepler fra den tyske vitenskapsmannen Johannes Kepler som levde på 1600-tallet.

Lars Keplers første bok, Hypnotisøren, kom i 2009. Den ble en stor suksess, og ble filmatisert med Michael Persbrandt i en av hovedrollene. Hypnotisøren var første bok i en krimserie på til nå fem bøker som er gitt ut på til sammen 38 språk. Etter Hypnotisøren følger Paganinikontrakten, Ildvitnet, Sandmannen og Stalker. Alle bøkene handler om den finsk-svenske kriminaletterforskeren Joona Linna. Joona bruker ukonvensjonelle metoder som en hypnotisør og et medium for løse mord utført med en utspekulert ondskap. I serien om Joona Linna trekkes både han, familien hans og andre som er tilknyttet etterforskningen inn i morderens galskap. Bøkene er mørke og brutale, det utenkelige gjøres tenkbart og gir selv Alexandra Ahndoril mareritt.

Alexander Ahndoril debuterte i 1989 med romanen Den äkta kvinnan, men er kanskje mest kjent for sin roman Regissören som kom i 2006. Romanen handler om Ingmar Bergman og fikk mye oppmerksomhet for at nettopp Bergmann gikk ut og fordømte boken, selv om han hadde lest og godkjent manuset på forhånd. Regissören skapte store debatter om skille mellom fiksjon og virkelighet i litteraturen og det var nettopp det Alexander Ahndoril ønsket med romanen. Den fikk stor oppmerksomhet også i utlandet og ble nominert til The Indipendent Foregin Fiction Prize. Alexander Ahndoril er også dramatiker og har skrevet flere teaterstykker.

Alexandra Coelho Ahndoril ville i utgangspunktet bli skuespiller. Hun jobbet på Helsingborgs stadsteater og kom inn på Teaterhögskolan i Stockholm da hun var ung, men droppet ut da hun innså at hun heller ville skrive enn å stå på scenen. Hun er doktorand i litteraturvitenskap ved Stockholms Universitet og har vært litteraturkritiker for både Göteborgsposten og Dagens Nyheter. Selv har hun høstet gode kritikker for sine historiske romaner. Debuten kom i 2003 med boken Stjärneborg om vitenskapsmannen Tycho Brahe og hans liv. Boken vant Sveriges Författareförbunds debutpris, Katapultprisen.

Anmeldelser
"Fra første til siste side er boken fylt med intens spenning og dramatikk. Det er ikke et dødpunkt i denne thrilleren."
 
Sven Gjeruldsen, TvedestrandspostenStalker
"I likhet med de fire foregående bøkene om Joona Linna, er «Stalker» en thriller som holder deg våken gjennom natten. Det går i ett. Det intense tempoet, de brå vendingene og de stadige perspektivskiftene gjør at leseren drives gjennom handlingen."
 
Tom Egeland, VGStalker
"Stalker er en velskrevet, medrivende krim. Kepler fristes aldri –i motsetning til mange andre krimforfattere –til å bruke mye tid på endeløse og kjedelige avhør. Her er det heller ikke mye lunken kaffe i pappkrus, eller stereotypiske, gretne etterforskere med mageså. Derimot er det masse av det vi vil ha; driv, grøs, interessante karakterer og hektende cliffhangere."
 
Ørjan Greiff Johnsen, AdresseavisenStalker
"(...)uutholdelig spennende og vanskelige å legge fra seg når man først har begynt å lese."
Ola A. Hegdal , Dagens NæringslivStalker
(...)etter å ha lest den kommer du alltid til å trekke for gardinene når mørket faller på …"
"Kort sagt så godt smidd sammen at negative kritikere bare kan gå og skyte seg selv med en gang - hvis hun/han et øyeblikk trodde hun/han har lest noe bedre i akkurat denne del-krimsjangeren."
 
May Grethe Lerum, VGSandmannen
"Hvis du klarer å legge fra deg Sandmannen etter først å ha begynt, har du nerver av stål. For sjelden leser du en bok med så fortettet spenning både på det psykologiske og fysiske plan. Derfor leser du deg heftig og oppskaket videre hele tiden - helt til dine loslitte nervetråder flettes sammen i bokas høydramatiske avslutning."
 
Anders Mehlum Hasle, Sandefjords BladSandmannen
"Grøsserspenningen holder seg på et slik nivå at du ikke bør starte på denne historien hvis du har annet som burde vært gjort de nærmeste dagene."
 
Oppland Arbeiderblad, Stina Håkensbakken RolandSandmannen
(...)den tekniske kompetansen og stålblanke skrekkfilmestetikken som får sagaen om den finskættede rikskriminalbetjenten Joona Linna til å bli en oppvisning i sterkt avhengighetsskapende skrivekunst."
På Gerhard Olsen, AftenpostenSandmannen
"Framfor alt er det originaliteten i opplegget som fenger. «Sandmannen» er ikke en krim der blodet spruter, men den er ekkel i sin nådeløse konsekvens og forbryterens forrykte logikk.(...)
Geir Vestad, Hamar ArbeiderbladSandmannen
"Det er intenst spennande og gruvekkjande når kriminaletterforskar Joona Linna skal felle seriemordaren Walter Jurek."
Torill Myren, SunnmørspostenSandmannen
"Det er første gangen jeg har blitt redd av åpningssekvensen i en bok. Suksess forfatterne bak pseudonymet Lars Kepler er ute med ny bok på norsk, og jeg klarte ikke å male videre på veggen før den var ferdiglest. Sandmannen er rett og slett skummelt godt skrevet."
Ingunn Larsen, Drammens TidendeSandmannen
"Keplers kriminalromaner er et stykke på vei psykologiske thrillere. De er det fordi de tar for seg gjerninger som har sin opprinnelse i de svarteste kjellere i mennesker indre. Og dét gjør de så overbevisende dyktig, at de neppe har noen forfatter over seg innen den sjanger-delen i dag. (...) Kort fortalt: Romanene deres føles som nøye uthamrede smykker. En vokter seg vel, meget vel, for å gi leserne for mye innblikk. La oss nøye oss med å si at faktisk veves det psykologiske - for ikke å si psykiatriske - sammen med det politiske her (...)"
 
Knut Holt, FædrelandsvennenSandmannen
"Jeg anbefaler denne boken til alle som liker et godt grøss"
Charlotte Gulbraar, Romerikes bladSandmannen
"Sandmannen , Kepler sin fjerde roman på norsk, er kanskje den beste og mest ekstremt og uhyggjeleg spennande så langt. Dramaturgien er strålande, og oppbygginga med svært korte kapittel og eit effektivt språk jagar lesaren nådelaust frå side til side."
Nils Kvamsdal, Avisa HordalandSandmannen
"Det svenske forfatterparet som kaller seg Lars Kepler leverer uhygge så det holder i sin tredje krimroman. Det smeller like mye i dialoger som i beskrivelser og spenningskurven står i stram bue."
 
Monika Nordland Yndestad, BergensavisenIldvitnet
"Uansett er dette kvalitetskrim, så glitrende gjennomført at den kan anbefales både lesere som liker å nøste gåter og lesere som vil ha mye action, grøss og gru."
 
May Grethe Lerum, VGIldvitnet
"Alt fungerer i den nye trilleren fra forfatterparet bak psudonymet Kepler."
 
Maria Årolilja Rø, AdresseavisenIldvitnet
"Når spenningskurvene samtidig blir krappere og krappere etter hvert som intrigen skrur seg til, må sluttresultatet bli utmerket.(...)Avdekkingen av dette mørkets hjerte midt i Omsorgs-Sverige er mesterlig utført, og gir støtet til sjeldent minneverdige actionscener som formelig trygler om filmatisering av en regissør i Scorsese-klassen."
Pål Gerhard Olsen, AftenpostenIldvitnet
"Styrken i Lars Kepler sine bøker er nettopp den sviande samfunnskritikken som følgjer krimgåta. Det er skrive tett og hurtig, framdrifta er sugande. Boka er lang, men følest ikkje lang. Og i det ein trur at alt har falle på plass og skuldrane senkar seg, så ber det laust med ytre action, øks og biljakt. Så roar alt seg igjen før det dreg seg til med ein krypande grøssar til slutt som gjer at eg knapt tør lese neste bok. Men det må eg. Og det vil eg. Joona Linna er komen for å bli."
Torill Myren, SunnmørspostenIldvitnet
Leif Ekle, NRK, P2Ildvitnet
"Sammen er de blant de største krimsuksessene i Skandinavia de seneste årene. «Ildvitnet» gjør ikke skam på denne cv-en. Den er velkomponert og spennende og inneholder alle ingrediensene den gjennomsnittlige krimleser kan ønske seg."
Torbjørn Ekelund, DagbladetIldvitnet
"For dem som elsker en god krim, om mulig, les boka i ett den er nemlig umulig å legge fra seg.
 
Elise Weseth, Oppland ArbeiderbladIldvitnet
Svært velkomponert roman porsjonerer spenningen ut i passende doser, uten verken mas eller dødpunkter. Medrivende mysterium (...) Helten Joona Linna er en sympatisk, gjennomarbeidet type, språket uvanlig godt for krimsjangeren."
Gerd Elin Stava Sandve, DagsavisenIldvitnet
"Skal du lese bare ei bok i år, må du vurdere å la det bli Hypnotisøren. For i mangel av et mer faglig elegant uttrykk; huttetu! Huttetu for noen mord, for noen motiver, for noen konsekvenser og ikke minst grøss og gru for en stemning."
 
Stina Håkensbakken Roland, Oppland ArbeiderbladHypnotisøren
"Tilsammen hever disse elementene Paganinikontrakten over det meste av den gjengse krimlitteraturen, og utgjør kanskje noe av forklaringen på bokens slagkraft."
Terje Stemland, AftenpostenPaganinikontrakten
"Velskrevet og intenst spennende krim, en dyktig utført førstebok i ny stor svensk krimserie.(...) Det er nesten så jeg følger meg hypnotisert til å si: Kjøp Hypnotisøren!"
 
Gabriel Michael Vosgraff Moro, VGHypnotisøren
Valerie Kubens, FædrelandsvennenPaganinikontrakten
"Historien gjør noen uventede krumspring, og er både original og svært godt fortalt."
 
Ingrid Brekke, AftenpostenHypnotisøren
"Hypnotisøren er voldsomt spennende, utrolig godt bygd opp og skrevet. Boken skiller seg fra andre krimromaner ved at du blir godt kjent med flere hovedpersoner. Man får likevel dypere innsikt i alle personenes personlighet og lynne, og også deres vanskeligheter som inneholder alt fra ekteskapsproblemer, utroskap, en fortid som ønskes og burde bli glemt, og ungdomsutfordringer gjør historien hverdagslig og troverdig."
Vibeke Johnsen, Nettavisen- Side 2Hypnotisøren
“For dette er virkelig et mesterverk av ei bok. Elskere av sjangeren vet at det ikke nødvendigvis er gull alt som selger. At etablerte forfattere noen ganger tyr til lettvinte løsninger, uten at det nødvendigvis påvirker kjøpelysten til leserne. Men noen ganger dukker det opp forfattere og verk som virkelig setter spor. Klisjeen 'umulig å legge fra seg' er brukt bortimot i hjel. Men er det ei bok jeg har lest i det siste som virkelig fortjener å omtales på det vis, må det være denne.”
Mariell Tverrå Løkås, OpdalingenHypnotisøren
"(...)en av sesongens mest personlighetssterke nordiske krim- romaner."
Kjetil Wold, Stavanger AftenbladHypnotisøren
"Plotet er en actionthriller verdig, og det mentale landskapet er ren neglebiterpsykiatri fra skrekkfilmens repertoar."
Arne Guttormsen, Vårt LandHypnotisøren
Bibliografi

2017 - Ildvitnet

2017 - Sandmannen

2016 - Stalker

2016 - Kaninjegeren

2016 - Kaninjegeren

2015 - Playground

2015 - Sandmannen

2014 - Ildvitnet

2014 - Stalker

2013 - Sandmannen - Reklamepocket

2013 - Sandmannen

2012 - Ildvitnet - Reklamepocket

2010 - Hypnotisøren

2010 - Paganinikontrakten