Anne Kathrine Larsen
Anne Kathrine Larsen er førsteamanuensis ved Sosialantropologisk institutt, NTNU. Hun forsker på aktuelle fenomener som bygdedager, bygdenæringer i nettverk, spel, museumsdramatiseringer og slektsstevner.
Laster...
Anne Kathrine Larsen er førsteamanuensis ved Sosialantropologisk institutt, NTNU. Hun forsker på aktuelle fenomener som bygdedager, bygdenæringer i nettverk, spel, museumsdramatiseringer og slektsstevner.
«For første gong har vi ein inngåande analyse av festivalfenomenet. Boka er interessant for både bransjen og festivalgjengarane sjølve. [...] Styrken ved prosjektet er at dei mange bidraga representerer Festival-Noreg i stor breidd, og at mykje byggjer på såkalla deltakande observasjon.»
– Dag og tid, 14. juni 2013
Festival!, 2013
«Vi blir introdusert for perspektiver på festivaler som kulturmarkeringer, og festivaler som åsteder for sosialt engasjement og miljøfokus. Det er med andre ord lite rølp og mye budsjetter og organiseringsutfordringer. Dermed ikke sagt at det er en dårlig bok. Tvert imot er det to årsaker til at denne antologien er leseverdig. For det første, i løpet av 15 kapitler, får vi en tydelig bekreftelse på hvorfor festivaler kan forsvares som et sosiologisk studieobjekt. [... ] For det andre er boken relativt jevn med tanke på bidragenes kvalitet. Flere av kapitlene er dessuten skrevet av folk som faktisk har hatt arrangøransvar eller på andre måter er direkte involvert i festivaldrift (en annen positiv overraskelse).»
– Sosiologi i dag 1/2014
Festival!, 2013
«Selv har jeg argumentert for en mer "akademisk-skolert" tilnærming til omtalen av populærmusikkfeltet i mediene. Her får jeg tilbake i bøtter og spann. [...] Likevel burde den være noe å ta med seg på stranden i sommer for alle kulturarbeidere, journalister, studenter på nordre Blindern eller lignende, politikere, lokale næringslivsledere og ikke minst musikkinteresserte.»
– Morgenbladet 28. juni 2013
Festival!, 2013
«Det er bra at det har kommet en bok som tar festivalfenomenet på alvor [...] Festivaler har virkninger på en rekke nivåer, og det vil være interessant å se nærmere på hvordan musikkfestivaler påvirker måten både arrangører, artister, plateselskap, musikkdistributører og journalister arbeider på. Forhåpentlig kommer det etter hvert egne festivalbøker innenfor ulike kulturområder, det være seg teater,
film og litteratur så vel som musikk.– Studia Musicologica Norvegica 2013
Festival!, 2013
«Slik jeg oppfatter det, lykkes Tjora og hans medforfattere i all hovedsak godt med å synliggjøre et interessant og mangfoldig festivalforskningsfelt, noe som forhåpentligvis bør være til nytte for både studenter og andre forskere som interesserer seg for temaet.»
– Tidsskrift for samfunnsforskning 3/2014
Festival!, 2013
«Dette er seriøs festivallektyre [...] for alle dem som insisterer på festivalformatets uforklarlige magi tilbyr denne boka en god forklaring. I verste fall sitter du igjen med en haug raske festivalfakta du kan imponere med i ølkøen.»
– Aftenposten K Juli/august 2013
Festival!, 2013