
Spesialpedagogikk: Fagidentitet og samfunnsnytte
Solveig Magnus Reindal, Rune Hausstätter
Av Solveig Magnus Reindal, Rune Hausstätter, 2010, Heftet
Spesialpedagogikk og etikk inviterer til en etisk refleksjon over spesialpedagogikkens grunnlag ut fra ulike historiske og filosofiske innfallsvinkler. De etiske sidene ved den spesialpedagogiske profesjonen blir konkretisert gjennom spesialpedagogikk i praksis, og for å understreke dette knytter flere av bidragene seg opp til den praktiske siden ved profesjonsutøvelsen. Intensjonen med denne boken er å legge grunnlaget for en dypere refleksjon over spesialpedagogikkens kunnskapsgrunnlag, og målet er at den vil fungere som et arbeidsdokument for en videre utvikling av spesialpedagogisk teori og god praksis.
Kunnskapsgrunnlaget til spesialpedagogikken har de senere årene blitt kritisert for å være uetisk og motvirke målsettingen om et inkluderende samfunn. Denne kritikken gjør det nødvendig å reflektere over spesialpedagogikkens selvforståelse, og om mulig finne løsninger på de problemene som forskere peker på med hensyn til spesialpedagogikkens kunnskapsgrunnlag og profesjon.
Spesialpedagogikk og etikk inviterer til en etisk refleksjon over spesialpedagogikkens grunnlag ut fra ulike historiske og filosofiske innfallsvinkler. De etiske sidene ved den spesialpedagogiske profesjonen blir konkretisert gjennom spesialpedagogikk i praksis, og for å understreke dette knytter flere av bidragene seg opp til den praktiske siden ved profesjonsutøvelsen. Intensjonen med denne boken er å legge grunnlaget for en dypere refleksjon over spesialpedagogikkens kunnskapsgrunnlag, og målet er at den vil fungere som et arbeidsdokument for en videre utvikling av spesialpedagogisk teori og god praksis.
Kunnskapsgrunnlaget til spesialpedagogikken har de senere årene blitt kritisert for å være uetisk og motvirke målsettingen om et inkluderende samfunn. Denne kritikken gjør det nødvendig å reflektere over spesialpedagogikkens selvforståelse, og om mulig finne løsninger på de problemene som forskere peker på med hensyn til spesialpedagogikkens kunnskapsgrunnlag og profesjon.
Sendes fra oss i løpet av 1-3 arbeidsdager
Fri frakt på bestillinger over 299,-
Rune Sarromaa Hausstätter er professor i spesialpedagogikk ved Høgskolen i Innlandet. Forskningsområder er spesialpedagogisk teori, spesialpedagogisk profesjonsforståelse og komparative studier. Haustätter har publisert en rekke nasjonale og internasjonale artikler innen disse områdene.
Solveig Magnus Reindal, født 1959, er professor i pedagogisk filosofi ved NLA Høgskolen, avdeling pedagogikk, Sandviken i Bergen. Dr. scient. i spesialpedagogikk, UiO. Reindal har arbeidet med grunnlagsproblemer innen spesialpedagogikk. Hennes forskning berører blant annet temaer som autonomi, bioetikk, etikk, epistemologi, forskjellighet, funksjonshemming, inkludering, transhumanisme og subjektforståelse.