Det er mange myter og meninger om barnevernets arbeid. For lærere kan det kjennes utfordrende og skremmende å ta kontakt fordi de ikke vet hva som skjer. Hva gjør barnevernet når de mottar en bekymringsmelding? Hvordan få til et best mulig samarbeid mellom hjem, skole og barnevern? Ved hjelp av konkrete eksempler får leseren innblikk i barnevernets mandat og arbeid.
Grete Lillian Moen og Caroline Lund har begge lang erfaring innen barnevernsarbeid, og de har et brennende engasjement for barn og unge, og deres familier. I dette ligger et sterkt ønske om at vi sammen slår ring om dem som trenger noe ekstra, og at de ulike instansene er trygge nok i egne roller til å få til et godt samarbeid.
Det er mange myter og meninger om barnevernets arbeid. For lærere kan det kjennes utfordrende og skremmende å ta kontakt fordi de ikke vet hva som skjer. Hva gjør barnevernet når de mottar en bekymringsmelding? Hvordan få til et best mulig samarbeid mellom hjem, skole og barnevern? Ved hjelp av konkrete eksempler får leseren innblikk i barnevernets mandat og arbeid.
Grete Lillian Moen og Caroline Lund har begge lang erfaring innen barnevernsarbeid, og de har et brennende engasjement for barn og unge, og deres familier. I dette ligger et sterkt ønske om at vi sammen slår ring om dem som trenger noe ekstra, og at de ulike instansene er trygge nok i egne roller til å få til et godt samarbeid.
Grete L. Moen er utdannet klinisk barnevernspedagog med videreutdanning innen blant annet familieterapi, intersubjektiv terapi og spesialisering innen barn- og unges psykiske helse. Hun har lang og bred erfaring innen barnevern og psykisk helse, og jobber til daglig som spesialrådgiver ved Regionsenter for barn og unges psykiske helse og barnevern (RBUP). Hun jobber nå også i Corvita AS, som er en privat aktør innen barnevern, helse og omsorg.
Tidligere har hun gitt ut bøkene Barns møte med psykisk lidelse, en datters historie og Jeg trenger noen å være glad i. Møter mellom mennesker og utvikling av profesjonell kompetanse.
Produktinformasjon
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2024
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202805449
Antall sider: 56
Serienavn: Skoleserien
Kategori: Pedagogikk, Pedagogikk og lærerutdanning