Grunnbøkene har klare mål for hvert kapittel. Kapitlene innledes med et samtalebilde. Bildene er ment som utgangspunkt for samtale om og refleksjon over det elevene skal lære. Hvert kapittel har oppgaver med forskjellig abstraksjonsnivå, henholdsvis Øve 1 og Øve 2. Oppgaveboka følger samme oppbygning.
Kapitlene avsluttes med en aktivitet eller et spill tilknyttet det matematiske innholdet i kapitlet. Her kan elevene jobbe to eller flere sammen. På slutten av hvert kapittel er det en oppsummering av stoffet elevene har jobbet med: "Kan du dette?". Oppsummeringen kan gis som lekse, eller man kan jobbe med den på skolen som en egenvurdering.
Grunnbøkene har klare mål for hvert kapittel. Kapitlene innledes med et samtalebilde. Bildene er ment som utgangspunkt for samtale om og refleksjon over det elevene skal lære. Hvert kapittel har oppgaver med forskjellig abstraksjonsnivå, henholdsvis Øve 1 og Øve 2. Oppgaveboka følger samme oppbygning.
Kapitlene avsluttes med en aktivitet eller et spill tilknyttet det matematiske innholdet i kapitlet. Her kan elevene jobbe to eller flere sammen. På slutten av hvert kapittel er det en oppsummering av stoffet elevene har jobbet med: "Kan du dette?". Oppsummeringen kan gis som lekse, eller man kan jobbe med den på skolen som en egenvurdering.
Hanne Hafnor Dahl har bakgrunn som allmennlærer og arbeider nå som fagkonsulent og kursholder for Utdanningsetaten i Oslo. Hun har ledet ulike utviklingsprosjekter innen matematikkdidaktikk, og er også ressursperson og kursholder for Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen.
Hanne Hafnor Dahl har skrevet masteroppgave om tallforståelse og mentale regnestrategier. Hun har i tillegg studert matematikkdidaktiske metoder fra Nederland og Singapore.