Hvordan lese kvalitativ forskningslitteratur med et kritisk blikk?
Hvordan avsløre hvilke vurderinger og framgangsmåter som ligger bak kvalitative forskningsdata?
Hvordan forstå forskning uten selv å være forsker?
Boken Hvordan lese kvalitativ forskning? henvender seg til de som ønsker å forholde seg til kvalitativ forskning uten å gjøre slik forskning selv. Gjennom en introduksjon av sentrale begreper og fremgangsmåter i en kvalitativ forskningsprosess, og ved bruk av eksempler fra empirisk forskning har boken til hensikt å gjøre studentene i stand til å vurdere og forholde seg kritisk til de resultater og konklusjoner kvalitativ forskning presenterer.
Metodekompetanse er viktig, ikke bare for de som selv bruker metodene for å forske, men også for de som skal lese, vurdere og ta i bruk slik forskning. Boken er ikke en fullstendig innføring i kvalitativ forskningsmetode, men den gir studentene kunnskap og metodebegreper om prosessen som ligger til grunn for den ferdige forskningsteksten og gjør dem bedre i stand til å forstå forskningen. Fokuset er derfor på hvordan man kan spore og vurdere forskningsprosessen når man leser kvalitative studier. Det benyttes en rekke eksempler på kvalitativ forskning gjennom hele boken.
Boken er skrevet til studenter på bachelornivå som trenger en enkel innføring i hva kvalitativ forskning er.
Hvordan lese kvalitativ forskningslitteratur med et kritisk blikk?
Hvordan avsløre hvilke vurderinger og framgangsmåter som ligger bak kvalitative forskningsdata?
339,-
Bla i boka
Om forfatterenProduktinformasjon
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2018
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202576974
Antall sider: 163
Kategori: Samfunnsvitenskapelige fag, Metode og studieteknikk, Samfunnsvitenskap
Anmeldelser
Sendes fra oss i løpet av 1-3 arbeidsdager
Fri frakt på bestillinger over 299,-
«Boka kan anbefales til alle som ønsker en lettlest og pedagogisk tilrettelagt introduksjonsbok til temaet. Den mest sentrale terminologien blir forklart i egne tekstbokser, og hvert av kapitlene avsluttes med noen «refleksjonsoppgaver». Selv om boka først og fremst presenterer seg som en veiledning for «lesere av kvalitativ forskning», egner den seg også godt for studenter [...]»
Anne Birgitte Leseth er sosialantropolog og professor ved Senter for profesjonsforskning ved OsloMet – storbyuniversitetet. Hun har mange års erfaring med metodeundervisning ved universitet og høgskole og arbeider med kulturanalytiske perspektiver på utdanning og arbeidsliv.
Silje Maria Tellmann er førsteamanuensis i sosiologi ved Universitetet i Sørøst-Norge, og er også tilknyttet TIK senter for teknologi, innovasjon og kultur, Universitetet i Oslo. Hun forsker på ulike aspekter ved forskning og høyere utdanning, og har bred erfaring med bruk av kvalitative metoder.