Særemne om Tor Åge Bringsværd
Skal du skrive særemne eller skoleoppgave om forfatteren Tor Åge Bringsværd? Her finner du svar på noen av de vanligste spørsmålene.

Tor Åge Bringsværd (f.1939 - 2025) vokste opp i Skien, men bodde store deler av sitt voksne liv i Hølen, en liten, hemmelig landsby nord for Moss. Bringsværd var en av våre mest produktive og allsidige forfattere og dramatikere. Siden debuten i 1967 skrev han over 350 bøker.
Når er du født og hvor kommer du fra?
Jeg er født i 1939 i Skien. Men de siste tredve årene har jeg bodd i Hølen (en liten hemmelig landsby i utkanten av Akershus).
Jobber du fulltid som forfatter?
Ja. Og egentlig jobber jeg vel mer enn fulltid, for å si det på den måten. Jeg jobber fra jeg våkner og til jeg sovner. For å skrive er det mest spennende jeg vet. Egentlig føler jeg ikke at jeg jobber i det hele tatt, jeg føler at jeg leker.
Har du noen gang hatt en annen jobb?
Jeg har jobbet litt i NRK og litt i forlag. Hadde blant annet en halvdagsstilling som redaktør i Pax forlag. Men fra den dagen da jeg debuterte som forfatter, sluttet jeg med alt mulig annet.
Hva drømte du om å jobbe med, da du var barn?
Jeg ville bli oppdagelsesreisende. Jeg hadde lest alle Roald Amundsens dagbøker før jeg fylte åtte år. Jeg lærte tidlig å lese. Mest fordi det ellers var umulig å få med seg handlingen i filmene jeg så på kino. Den gang var jo ikke alle barnefilmer dubbet med norske stemmer, de kom på originalspråket og med undertekster. I Skien var det ny film for barn hver torsdag. Og hvis du ikke kunne lese underteksten så forsto du ikke et kvidder av hva Tarzan og Hopalog Cassidy og Røde Pil snakket om.
Hvilken utdannelse har du?
Jeg har flere eksamener fra Universitetet i Oslo. Jeg har studert religionsvitenskap (dvs. studert andre religioner enn kristendommen), kristendomskunnskap og folkeminnevitenskap (eventyr, sagn og folkeviser). Som en tråd gjennom alt kan du se at det som har opptatt meg mest er myter og eventyr. Eller for å si det på en annen måte: Fantastiske fortellinger – Fabelprosa!
Har du gått på skrivekurs eller forfatterskole?
Slike ting fantes ikke da jeg var ung.
Når begynte du å skrive?
Jeg har alltid likt å skrive. Jeg skrev lange fortellinger straks jeg hadde lært å koble ord sammen til setninger. For det meste var det ganske skumle historier om mord og kidnapping og reiser til andre planeter. Da faren min skjønte at jeg likte å skrive, fikk han tak i en gammel, nesten utslitt skrivemaskin til meg. (En klassisk Underwood hvor du virkelig måtte trykke HARDT for hver eneste bokstav...)
Har du alltid likt å lese?
Ja. Fordi når du leser, kan du være en helt annen enn deg selv. Du kan leke at du er hva som helst, bor hvor som helst. Du kan være gutt eller jente, ung eller gammel, hund eller tiger, ridder, cowboy, detektiv, skurk eller monster. Akkurat som du vil! Du kan ofte høre at de voksne sier: "Vi lever jo bare én gang." MEN DET ER FEIL! For den som leser og den som skriver, kan leve så mange forskjellige liv han bare vil!
Hvor lang tid bruker du på å skrive en bok?
Det er forskjellig. Noen ganger går det fort, andre ganger går det langsomt. Og det er greit, begge deler. Ting må få ta den tid det trenger. En roman bruker jeg gjerne et år på å skrive. Men samtidig kan jeg gjerne skrive andre ting. Billedbøker eller skuespill for eksempel. Eller sånne bøker som vi kaller sakprosa. Jeg har i de siste ti årene skrevet ganske mange bøker om DYR. Bøker hvor jeg kan bruke den store interessen jeg har for myter og eventyr. Jeg har laget en bok om katten i eventyr og myter fra hele verden, og på samme måte en bok om hunden og hesten. Og jeg har ikke gitt meg ennå!
Hvordan er arbeidsdagen din?
Kjempespennende! Jeg får jo lov til å holde på med det jeg liker aller, aller best. Og så lenge jeg vil. Uten at noen maser!
Hva er det beste med å være forfatter?
At jeg kan bestemme over mitt eget arbeid og min egen dag. Jeg kan stå opp når jeg vil og jeg kan legge meg når jeg vil.
Hvor henter du inspirasjon til bøkene dine?
Hvor som helst. Det kan for eksempel være noe du ser på Dagsrevyen eller noe som står i avisen, og så tenker du: Jammen, sett at det var helt omvendt? Eller: Tenk om det blir mer sånt eller mindre sånt? Eller: Tenk om det blir sånn overalt? Eller: Hva ville jeg gjort hvis jeg selv var i en slik situasjon eller i en mye verre situasjon? Det er viktig å la fantasien få leke litt med alt du ser og hører. Snu opp ned på virkeligheten av og til.
Er bøkene dine basert på ting du har opplevd selv?
Nei. Aldri. Men det er klart at jeg finnes i bøkene mine. Jeg er både de slemme og de snille – og alle de andre også. For når jeg skriver får jeg sagt noe om alt det jeg liker og alt det jeg IKKE liker. Alt jeg beundrer og alt jeg er redd for. Så hvis noen vil snakke med meg om en bok jeg har skrevet og spør hvem av personene i den som er meg, så svarer jeg at jeg er alle sammen. Alle i boken er litt meg.
Er det noen tema som går igjen i bøkene dine?
Jeg har alltid vært opptatt av kamp mot urettferdighet og rasisme. Jeg er opptatt av hvilket forhold vi har til dyr. Og jeg synes det er spennende med roboter og kunstig intelligens. Mange forskere idag mener at virkelig kunstig intelligens kanskje vil være en realitet innen tredve til førti år. Og da snakker vi ikke bare om skapninger som er flinke til å gjøre det de får beskjed om, men ”vesener” som er i stand til å lære av sine feil, forandre seg, utvikle seg videre – kanskje langt hinsides vår egen forstand. Men hva vil da skje med oss? Hvordan vil vi reagere på det nye liv som vi selv har skapt? Vil vi være i stand til å akseptere at det kanskje er oss overlegent, og at vi selv fra da av gradvis vil bli redusert til ikke lenger å være den ledende arten her på kloden? Fremvekst av en kunstig intelligens kan bli en like viktig endring som da mennesket en gang for lenge siden reiste seg på to ben og sa farvel til resten av dyreriket.
Hvordan vil du selv beskrive forfatterskapet ditt?
Som en lang vandring inn i ukjente landskaper. Utgangspunktet for meg er at det er noe jeg er nysgjerrig på, noe som fascinerer meg, noe jeg ikke helt forstår, noe jeg lurer på ... noe jeg gjerne vil finne ut av.
Gjør du mye research i forkant av arbeidet med en bok, eller bruker du bare egen fantasi?
Jeg gjør mye resarch – både i forkant og underveis. Og som regel får jeg ikke bruk for mer enn en brøk-del av det. For en bok er å ligne med et isfjell, det er bare en femtedel (eller noe sånt) som stikker opp av havet og er synlig, mesteparten av fjellet (boken) er under vann og usynlig (Likevel er det viktig at forfatteren vet at det usynlige finnes der, og leseren bør ane det, han også...)
Har du noen gode skrivetips til dem som ønsker å bli bedre på å skrive?
Let opp en eller to til som har lyst til å skrive. Finn en bok på engelsk. Oversett de to første sidene, hver for dere. Kom sammen etterpå og les hverandres oversettelser. Diskuter hvorfor setningene deres er blitt litt eller helt forskjellige og forklar hvorfor du valgte akkurat det ordet. Hvis du virkelig vil bli forfatter, må du først begynne å LEKE MED SPRÅKET.