Spesialpedagogikk: Fagidentitet og samfunnsnytte (Heftet)

Forfatter:

og

Legg i ønskeliste

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2016
Antall sider: 173
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202494643
Kategori: Grunnskolelærerutdanning , Fagbøker og Utdanningsvitenskap
Fag: Pedagogikk og elevkunnskap, Spesialpedagogikk
Nivå: Akademisk
Omtale: Spesialpedagogikk: Fagidentitet og samfunnsnytte

Denne boka handler om forutsetningene og grunnlagstenkningen innen spesialpedagogikken og om spesialpedagogikk både som en fagdisiplin og en yrkesprofesjon.

Spesialpedagogikkens oppgave er å løse problemer knyttet til å inkludere barn og voksne med funksjonsnedsettelser i skolen og samfunnet. Men hvordan skal man bidra med dette? I denne boka behandles spesialpedagogikkens indre spenningsforhold, mellom å være en profesjon der oppgaven er å løse konkrete utfordringer for barn og unge med pedagogiske utfordringer og en fagdisiplin rettet mot å forstå og utfordre ekskluderingstendenser i skole og samfunn. Bidragene i boka spenner fra historiske refleksjoner over spesialpedagogikkens grunnlag til å drøfte spesialpedagogikkens rolle i et postmoderne utdanningssamfunn. Forfatterne er alle sentrale personer i eller i tilknytning til det norske spesialpedagogiske forskningsfeltet.

Boka retter seg mot spesialpedagoger, studenter og forskere som ønsker å få en mer grundig forståelse av spesialpedagogikken som fagfelt.

Til toppen

Om forfatter
Rune Sarromaa Hausstätter er professor i spesialpedagogikk ved Høgskolen i Lillehammer. Forskningsområder er spesialpedagogisk teori, spesialpedagogisk profesjonsforståelse og komparative studier. Haustätter har publisert en rekke nasjonale og internasjonale artikler innen disse områdene. Solveig Magnus Reindal er dr. scient. i spesialpedagogikk og professor i pedagogisk filosofi ved pedagogikkseksjonen ved NLA Høgskolen i Bergen. Hennes forskningsområder er etikk og pedagogiske grunnlagsproblemer. Hun har publisert nasjonalt og internasjonalt innen feltet. Norske bidrag er blant annet Eksistens og pedagogikk. En samtale om pedagogikkens oppgave (2016) sammen med paul Otto Brunstad og Herner Sæverot.