Megzilla (Innbundet)

Forfatter:

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2015
Antall sider: 232
Illustratør: Nyhus, Kaia Linnea Dahle
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202484057
Alder: 12 - 16
Omtale: Megzilla
NOMINERT TIL KULTURDEPARTEMENTETS LITTERATURPRIS 2015

Ingeborg heter så klart Ingeborg, men føler seg ikke nødvendigvis som Ingeborg for det. For hvem er «Ingeborg» egentlig? Hvordan er det å være Ingeborg, i Ingeborgs kropp? Hvordan er det å være Ingeborg når kroppen hennes og tankene hennes forandrer seg til noe Ingeborg nesten ikke kjenner igjen?

I Gro Dahles nye bok handler det om pubertet. Om de helt nære tingene. Identitet og kropp. Venner og familie. Lengselen etter berøring og kyss. Føle seg sett. Eller oversett. Føle seg forstått. Eller misforstått.

Megzilla er en prosalyrisk, grafisk roman for ungdom, slik bare Gro Dahle kan skrive den og Kaia Dahle Nyhus kan tegne den.

Til toppen

Flere bøker av Gro Dahle:

Anmeldelser av Megzilla

Pubertet, identitet og løsrivelse

"Et annerledes, viktig og originalt samarbeidsprosjekt har Gro Dahle og datteren Kaia Dahle Nyhus samarbeidet om med den illustrerte boka Megzilla. Annerledes allerede i format og utforming. En tykk bok i liggende, rektangulært format der Kaia Dahle Nyhus illustrerer hver side med sine abstrakte, absurde bilder som effektivt dekker det emosjonelle tekstinnholdet på en forsterkende måte. Og innholdet dreier seg om Ingeborg midt inne i den kroppslige og mentale utvikling unge jenter må gjennom. Primært er nok boka rettet mot jenter, men like mye til foreldre og gjerne gutter i samme aldersgruppe som Ingeborg. Informativt gjenkjennelsesstoff sett fra Megzillas, eller Ingeborgs ståsted. Temaet kan kort og godt samles i Karin Boyes berømte verselinje: «Ja visst, gör det ont när knoppar brister». Ingeborgs stemme uttrykker både poetisk, symbolsk og direkte den til tider smertefulle identitetsutvikling som hun går igjennom. Her er alle faser og stadier i pubertal vekst med alle fysiske endringer fra barn til kvinne med: menstruasjon, bryster, hormonell endring, kroppsfasong, likehetspress og skjønnhetsidealer, seksuell oppvåkning, løsrivelse fra foreldregrep. Gro Dahles sikre grep om de vanskelige temaene i barn og unges liv, slår også inn her. Men som alltid, uten å gi slipp på litterær kvalitet. Kaia Dahle Nyhus har for lengst bevist at hun både kan leve seg inn i andres tekster og finne billedlige uttrykk som kler tekstene. Illustrasjonene er med å gjøre denne boka til en av høstens viktige allalderbøker. Kanskje den kom for sent til å være med blant de nominerte til Brageprisen? Den hadde fortjent det."
 
Finn Stenstad, Tønsbergs Blad

Pubertet, identitet og løsrivelse

"Et annerledes, viktig og originalt samarbeidsprosjekt har Gro Dahle og datteren Kaia Dahle Nyhus samarbeidet om med den illustrerte boka «Megzilla». Annerledes allerede i format og utforming. En tykk bok i liggende, rektangulært format der Kaia Dahle Nyhus illustrerer hver side med sine abstrakte, absurde bilder som effektivt dekker det emosjonelle tekstinnholdet på en forsterkende måte. […] Her er alle faser og stadier i pubertal vekst med alle fysiske endringer fra barn til kvinne med: menstruasjon, bryster, hormonell endring, kroppsfasong, likehetspress og skjønnhetsidealer, seksuell oppvåkning, løsrivelse fra foreldregrep. Gro Dahles sikre grep om de vanskelige temaene i barns og unges liv, slår også inn her. Men som alltid, uten å gi slipp på litterær kvalitet. Kaia Dahle Nyhus har for lengst bevist at hun både kan leve seg inn i andres tekster og finne billedlige uttrykk som kler tekstene. Illustrasjonene er med å gjøre denne boka til en av høstens viktige allalderbøker. Kanskje den kom for sent til å være med blant de nominerte til Brageprisen? Den hadde fortjent det."
 
Finn Stenstad, Tønsbergs Blad
"Gro Dahle har klart det igjen. Hun har skrevet en bok om vanskelige følelser sånn at det går an å forstå det. [...] Det er trøst å få i boka. Det er forståelse og medfølelse uten at det blir kvalmt positivt. Boka har en sånn fi n slutt som er åpen og sterk og full av muligheter uten å være pakket inn i rosa sukkerspinn Dette er ei bok for tenåringer, foreldre og lærere og alle andre som omgås mennesker i denne sårbare , lett antennelige fasen og til tider ganske vanskelige fasen i livet. Det er en glede å lese Gro Dahle."Anbefalt av Drammensbiblioteket, Byavisa Drammen

Utbrytningstid

"Gro Dahle og Kaia Dahle Nyhus har laget en poetisk ungdomsbok om å være midt imellom barn og voksen. […] Megzilla er en gjennomført grafisk roman – en nokså sjelden sjanger i den norske bokvrimmelen. Her er tekst og bilder like viktige, og i samspillet mellom dem er det mye å oppdage, for den som vil lete litt. […] Ingeborg forteller selv, i et naivt og samtidig poetisk språk. […] Kaia Dahle Nyhus’ strek er lett å kjenne igjen. Hun bruker få, men kraftige blokkfarger og spiller på kontraster. […] Ansiktene er svært uttrykksfulle. Slik harmonerer tekst og bilder godt – begge rommer mye mellom linjene."Marie L. Kleve, Dagbladet

Til toppen

Om forfatter

Gro Dahle

Gro Dahle er født i 1962 og bor på Tjøme i Vestfold. Hun er cand.mag. fra Universitetet i Oslo og har studert kreativ skriving ved Høgskolen i Telemark. I 1987 debuterte hun med Audiens – en diktsamling som ble meget godt mottatt. Hun har siden markert seg som en av våre mest sentrale lyrikere, med samlinger som Apens evangelium (1989), Linnea-pasjonen (1992), Regnværsgåter (1994) og Hundre tusen timer (1996). I 1998 kom Karneval, dikt i utvalg, med etterord av Arild Linneberg. I 2006 kom hennes første voksenroman: Huset i snøen, som fikk en enstemmig god mottakelse fra kritikerne. I 2012 kom Hundre tusen timer i ny utgave, med etterord av Steinar Opstad. Novellesamlingen Amerika (2015) gir en overbevisende skildring av en liten familie som flytter fra Norge til Amerika, sett fra barnets perspektiv.

Gro Dahle har skrevet bøker i mange sjangre og vunnet en rekke litterære priser, bl.a. Brageprisen for beste barnebok 2002, Kulturdepartementets pris for barne- og ungdomslitteratur i 2004 og Kulturdepartementets pris for barne- og ungdomslitteratur, beste illustrasjon, for boken Håpe sa gåsa, i 2011. Sistnevnte er illustrert av Gro Dahles datter Kaia Linnea Dahle Nyhus. Flere av Gros øvrige bøker er illustrert av hennes mann, Svein Nyhus. Sammen ble de tildelt Kritikerprisen for beste barne- og ungdomsbok i 2014 for bildeboka Akvarium. I 1998 mottok Dahle Aschehoug-prisen for sitt samlede forfatterskap. I 2015 ble hun tildelt Triztan Vindtorns poesipris for sin innsats for norsk poesi.

Gro Dahles bøker er oversatt til en rekke språk. Hun har holdt mange populære skrivekurs og utgitt bøker om å skrive.

Dette skriver Øystein Rottem i Norges litteraturhistorie om Gro Dahle:

Tekstene til Gro Dahle (1962–), født i Oslo, oppvokst i USA, kan ved første gangs gjennomlesning virke både banale og tilgjort sære, men leser man dem grundigere, vil man oppdage at de åpner for en rekke assosiasjoner som peker i mange og overraskende retninger. Dahle leker seg både med folkeeventyr, skjebnefortellinger og bibelske skapelsesberetninger, og 'underliggjør' slik de hverdagshistoriene som ligger i bunnen både av hennes dikt og hennes prosa. Hun er blitt betegnet både som 'naivist' og som 'surrealist' – den første betegnelsen er mer treffende enn den siste. Hennes naivisme springer imidlertid ut av en streng formbevissthet. Det inntrykk av intuitiv og spontan tilblivelse som mange av tekstene hennes gir, er således forræderisk. Hun er teknisk skolert, har studert litteratur ved universitetet og er en av de mange som 'fant seg selv' ved forfatterskolen i Bø. Til Hagen forteller Dahle at hun nok arbeider etter de spontane innfalls metode, men at hun er "veldig strukturert og analytisk" når hun redigerer tekstene sine etterpå. De er da også i virkeligheten stramt komponert, med et gjennomgående tematisk mønster der de samme bildene og motivene går igjen på nytt og på nytt. Dessuten har diktsamlingene gjerne en episk tråd og kan derfor leses som mer eller mindre skjulte fortellinger.

En sprudlende livs- og skrivelyst preger forfatterskapet. Tekstene kan i så måte ligne en tributt til menneskets skaperkraft og kreativitet. Dahle har da også reist mye omkring og forelest på kurser om 'creative writing'. Men mange av hennes tekster har også en mørk undertone, der det burleske glir over i det makabre og groteske. I det siterte intervjuet tilstår hun at hun er fascinert av det ekle: "Jeg elsker å tenke på å legge hunden min i stekeovnen og skru på varmen. Groteske bilder surrer rundt i hodet mitt. Hvordan ville det være å tenne fyr på seg selv? Slike historier og skjebner er noe av det morsomste jeg kan tenke på. Rare historier med brutale og fæle undertoner. (...) Hjemme har jeg en hel vegg med forferdelige bilder, mennesker som er stigmatisert, hvor blodet renner ut av øynene og hendene ... Dette syns jeg er snacks!"