Litteraturformidling og kunstopplevelse (Heftet)

En studie av Den kulturelle skolesekken

Forfatter:

og

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2019
Antall sider: 270
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202584689
Kategori: Fagbøker og Språk og litteratur
Fag: Litteratur- og språkvitenskap
Nivå: Akademisk
Omtale Litteraturformidling og kunstopplevelse

Gjennom Den kulturelle skolesekken får alle barn og unge i norsk skole møte kunst minst en gang i året. Litteratur er én av kunstartene som inngår i denne unike og omfattende ordningen. Elevene får møte litteratur på ulike måter, som forfatterbesøk, forestillinger, skriveverksted eller gjennom andre formidlingsformer.

Forfatterne av denne boka har undersøkt hvordan litteraturformidlingen i Den kulturelle skolesekken formes og fungerer, sett fra de ulike perspektivene til de som er involvert; forfattere og formidlere som skaper litterære produksjoner, kulturaktører i fylker, kommuner og på skoler som legger til rette og elever, lærere og andre på skolene som tar imot produksjonene. Undersøkelsen gir et kunnskapsgrunnlag som kan brukes til å skape enda flere litterære øyeblikk som setter spor.

Boka er nyttig for alle som er opptatt av hvordan en barne- og ungdomslitterær tekst blir til og formidles til barn og unge. Den er særlig viktig for forfattere og illustratører av barne- og ungdomslitteratur, de som arbeider med litteraturformidling i og utenfor Den kulturelle skolesekken, samt studenter og forskere innen lærerutdanningene, bibliotekutdanning, litteraturvitenskap og litteraturformidling, medievitenskap og kulturstudier.

Denne vitenskapelige monografien er resultat av et kombinert forsknings- og kunstnerisk utviklingsprosjekt i regi av Norsk barnebokinstitutt.

Til toppen

Om forfatter

Kristin Ørjasæter, dr.art., litteraturforsker og direktør for Norsk barnebokinstitutt. Ørjasæter har tidligere vært ansatt ved Universitetet i Oslo og Aarhus Universitet. Dessuten har hun vært forlagsredaktør for barne- og ungdomsbøker samt redaktør for barnebokkritikk.no og Barnelitterært forskningstidsskrift (BLFT). Hennes siste publikasjoner er: Barne- og ungdomslitteratur. Møtet med lesaren (2018), «Sensory Experience and a Subjective Reading Position in The Lost Thing» (2018), «From Wilderness through Mediation towards Rewilding» (2018), Litteraturformidlingens arenaer og praksiser (2019), som hun har redigert sammen med Anne Skaret, og Literaturformidling og kunstopplevelse, som hun har skrevet sammen med Anne Skaret og Hilde Hagerup.

Anne Skaret, ph.d., er førsteamanuensis ved Høgskolen i Innlandet, Institutt for humanistiske fag. Hun har vært redaktør for Barnelitterært forskningstidsskrift (BLFT) og har blant annet redigert Barnelyrikk: en antologi (2015) og Empowering Transformations: Mrs Pepperpot Revisited (2014, sammen med Maria Lassén-Seger). Hennes siste publikasjoner er «Kulturelt mangfald i fantastisk barnelitteratur: Kulturmøte i dyreforteljinga Fremmed av Kaia, Bendik og Trond Brænne og Per Dybvig» (2018), Litteraturformidlingens arenaer og praksiser (2019), som hun har redigert sammen med Kristin Ørjasæter, og Literaturformidling og kunstopplevelse, som hun har skrevet sammen med Kristin Ørjasæter og Hilde Hagerup.