Lærerens relasjonsarbeid (Heftet)

- perspektiver, verktøy og caser

Forfatter:

, og

Forfatter: , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2017
Antall sider: 128
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202555184
Kategori: Grunnskolelærerutdanning , Fagbøker og Utdanningsvitenskap
Fag: Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap
Nivå: Akademisk
Omtale Lærerens relasjonsarbeid

Denne boken vil gi deg som lærer eller lærerstudent utvidet kompetanse i relasjonsarbeid med elever, foreldre og kollegaer. Målet med boken er å bidra til inspirasjon, motivasjon og bevissthet rundt viktige sider av lærerjobben, og samtidig gi konkret bistand og noen «verktøy» som kan brukes på veien.

Boken har to deler. Den første delen handler om læreren som profesjonsutøver i dag, det relasjonelle aspektet ved lærerrollen og hvilken betydning motivasjon og verdsetting har for elevenes læring og utvikling.

I bokens andre del presenteres caser, verktøy og praktiske oppgaver som kan brukes som utgangspunkt for undervisning i lærerutdanningen eller i arbeid mellom lærere. Disse oppgavene er knyttet til arbeidet med elevene, kommunikasjon med de foresatte og samarbeidet med kollegaer og ledelse.

Den relasjonelle kompetansen er en sentral del av lærernes kunnskapsbase, på samme måte som den faglige. Boken viser hvordan du kan gi elevene god undervisning gjennom bevisst arbeid med relasjoner.

Til toppen

Flere bøker av Siw Skrøvset, Sølvi Mausethagen og Åse Slettbakk:

Om forfatter

Siw Skrøvset er dosent og leder av ProTed – Senter for fremragende lærerut­danning ved Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet, Institutt for lærerutdanning og pedagogikk. Hun har bakgrunn som lærer, praksislærer og skoleleder. Skrøvset leder også rektorutdanningen ved UiT.

Sølvi Mausethagen er professor ved Senter for profesjonsstudier, OsloMet - storbyuniversitetet. Hun er utdannet allmennlærer, har master i pedagogikk og doktorgrad i profesjonsstudier. Hennes forskningsinteresser er særlig knyttet til lærerprofesjonen, styring og utdanningspolitikk. Hun har publisert flere artikler om disse temaene og har skrevet boken «Læreren i endring?» (2015). Hun var sekretær for ”Ekspertgruppen om lærerrollen” (2016) og har ledet et forskningsprosjekt som studerte bruk av elevresultater i skoler og kommuner.

Åse Slettbakk er universitetslektor i utdanningsledelse ved Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet, Institutt for lærerutdanning og peda­gogikk. Hun har bakgrunn som lærer og praksislærer gjennom 15 år i ung­domsskolen samt erfaring som pedagogisk rådgiver i Bufetat og som pedagog i KUTT/PPT i Tromsø kommune.