Barnehagen er svært viktig for barns utvikling av språklige ferdigheter, enten de har norsk eller et annet språk som morsmål. Men hvordan skaper man et godt språkmiljø i barnehagen – for alle barn?
Denne boka presenterer en metode for språkstimulering og et kartleggingsverktøy til bruk i barnehagen. Gjennom tilrettelagte, språkstimulerende bokstunder får alle barna mulighet til å delta i samtalen, og de får et felles grunnlag for utforsking og lek. Ved å bruke kartleggingsverktøyet Språkpermen kan personalet få bedre innsikt i barnas språkutvikling og barnehagens språkmiljø. Verktøyet inkluderer barnas morsmål i tillegg til ferdigheter på norsk. Metode og verktøy er et resultat av prosjektet Lær meg norsk før skolestart! i Bydel Bjerke i Oslo.
Lær meg norsk før skolestart! passer for studenter i førskolelærerutdanningen og for ansatte i barnehager. Den reviderte utgaven beskriver mer inngående hvordan man går fram for å starte opp med metoden og verktøyet, og sammenhengen mellom boka og Språkpermen er utdypet.
Å arbeide med barns språk er en viktig og ansvarsfull oppgave – Språk åpner dører!
«Boka er en revidert utgave som nå har lagt større vekt på sammenhengen mellom bok og kartleggingsverktøy. Den er basert på erfaringer fra «Bjerkeprosjektet». [...] God stimulering til gode språkkunnskaper så tidlig som mulig, bidrar til å redusere forskjeller i læringsutbytte og gir bedre skoleresultater. Dette særlig for barn med minoritetsspråklig bakgrunn, funksjonshemming og barn som står i fare for å utvikle lese- og skrivevansker. All forskning viser at det er viktig å kunne det norske språket når en begynner på skolen - for alle barn, leser en i boken.»
Margareth Sandvik er professor i norskdidaktikk ved OsloMet – storbyuniversitetet. Hun har forsket på barns bruk av språk i ulike situasjoner, og har skrevet flere bøker og artikler om barns språkutvikling, barnehagens språkmiljø og digitale læringsmiljø i barnehage og begynneropplæring. Hun har i mange år vært med på å utvikle digitale læringsressurser for barn. Sandvik har bl.a utgitt bøkene Språkarbeid i barnehagen (2021) og Lær meg norsk før skolestart! (2012) og er medredaktør på antologien Digitale barnehagepraksiser (2019). Hun er også bidragsyter i Bacheloroppgaven i barnehagelærerutdanningen (2022).
Marit Spurkland er førstelektor ved førskolelærerutdanningen, Høgskolen i Oslo og Akershus, der hun spesielt arbeider med barnelitteratur og sammenhengen mellom teori og praksis i fagfeltet. Hun er blant annet forfatter av «Bruk av litteratur i arbeid med barn og unge»(1996) og ulike artikler om barnelitterære emner.