Kritisk kulturjournalistikk (Heftet)

Forfatter:

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2014
Antall sider: 176
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202405830
Kategori: Journalistikk og mediefag , Samfunn og debatt og Fagbøker
Fag: IJ-forlaget, Journalistikk, Mediefag
Nivå: Akademisk
Omtale: Kritisk kulturjournalistikk
Kulturjournalister er ikke som andre journalister. De løper ikke etter brannbiler og avslører ingen skurker. De lar det flyktige fly forbi og fordyper seg i evige verdier. Abstrakt helst, det konkrete blir for enkelt. Økonomi blir for snevert. Politikk for banalt.

De bør bli mer som andre journalister, argumenterer Trygve Aas Olsen i denne boka. De må både kunne høre akkordskiftene i en jazzlåt og lese regnskapene til plateselskapet som har gitt den ut.

Aas Olsen viser hvordan de beste kulturjournalistene jobber og hvor lite ekstra arbeid som skal til for å lage en sak som ryster kulturlivet. Og det motsatte: Hvor usigelig slapp journalistikk om medier, musikk, scenekunst, film og kulturpolitikk kan være.

Kritisk kulturjournalistikk er en praktisk guide for journalister og journaliststudenter. Kunstnere og kulturinteresserte kan glede seg til et underholdende innblikk i medienes verden. Les og lær!

Til toppen

Anmeldelser av Kritisk kulturjournalistikk
«Boken er full av råd og vink om alt det en kulturjournalist bør kunne og beherske. Som anbefalt litteratur til journaliststudenter mener jeg boken har sin plass. [...] Jeg anbefaler den som et forfriskende innlegg i debatten om kulturdekningen i mediene.»Ivar Andenæs, pressehistorisk.noLes hele anmeldelsen
«Denne boka vil finne sin plass på pensumlistene på journalistutdanningene. Den går inn i en sterk læreboktradisjon der erfarne journalister systematiserer sin kunnskap, gjerne utgitt på IJ-forlaget (som nå er en del av Cappelen Damm), og der normative perspektiver og praktisk veiledning går hånd i hånd. Boka er konkret, jordnær og konstruktiv, med ferdigformulerte spørsmål til aktørene som omtales i de mange eksemplene – spørsmål som aldri ble stilt da saken ble dekket. Her er tips og råd om kilde- og søkemuligheter på kulturfeltet, og om metoder i kulturjournalistikken.»Svein Brurås, bruraas.wordpress.comLes hele anmeldelsen

Killing og konstruktivt om kulturjournalister

«Aas Olsen er en konstruktiv mann i denne boken, han øser av gode råd og tips for å bevege kulturjournalistikken i mer kritisk og journalistisk retning. [...] Kjedelig blir det aldri. Aas Olsen skriver så det spruter, han er spissformulert, sarkastisk, belærende og meget underholdende (i hvert fall for andre enn kulturjournalister). Han har sin egen stil, og slik sett demonstrerer han en av sine egne teser: Skriv engasjerende! En pensumbok som holder studentene våkne, er alltid en fordel.»Anne-Britt Gran, minervanett.no 29. august 2014Les hele anmeldelsen
«Olsens kritikk av hodeløs kjendisjournalistikk, flokkmentalitet i pressen og journalisters varierende evne til å stille kritiske spørsmål er treffende. Spesielt kan jeg slutte meg til hans forsvar for kritisk journalistikk rettet mot de store mediekonsernene, som har fått en voldsom makt over den offentlige debatten.»Haakon Flemmen, Klassekampen 21. august 2014
«Bogen er båret af en betydelig indignation over kulturtillæggenes dårligdomme, og som journalist er det svært ikke at få lyst til at følge de mange håndgribelige råd.»Mikkel Arre, journalisten.dkLes hele anmeldelsen

Journalister på misjonsferd?

«Læreboken til Aas Olsen er praktisk, konkret og lettlest, og er et viktig bidrag til å fremskynde en snuoperasjon i de redaksjonene der det fortsatt er helt vanlig å intervjue hver forfatter og musiker som besøker byen.»Veslemøy Østrem, Aftenposten 16. august 2014Les hele anmeldelsen
«Denne læreboka i kritisk kulturjournalistikk skulle jeg gjerne ha skrevet selv. Den er så enkel at selv bikkja mi skjønner det: ”Slik finner du…” står det, i god tabloidstil, og det står tydelig og godt.»Per Olav Reinton, Kultmag 7. august 2014Les hele anmeldelsen

Til toppen

Om forfatter
Trygve Aas Olsen har i over 20 år jobbet med kultur og medier – som journalist, reportasjeleder og redaktør. Først i Dagbladet, deretter som redaktør av Journalisten og etter det som leder av Etterbørs-redaksjonen i Dagens Næringsliv. Nå er han fagmedarbeider ved Institutt for Journalistikk, der han blant annet holder kurs for kulturjournalister.