Krigen (Innbundet)

Forfatter:

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2013
Antall sider: 56
Illustratør: Nyhus, Kaia Linnea Dahle
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202415747
Alder: 6 - 14
Omtale: Krigen

Nominert til Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris 2014

Nominert til Kritikerprisen 2013

Inga har sett bilder av krigen i avisen, hørt lyden av bombene og skuddene på tv. Heldigvis bor Inga i et fredelig land, der ikke engang humlene er farlige. Men når krigen kommer nærmere, når mamma og pappa trekker krigen inn i Ingas hjem, er det som den flytter inn i henne. Der blir den boende, selv lenge etter at mamma og pappa har flyttet fra hverandre. Kan man få det bra igjen, etter å ha vært igjennom en krig? Kan man få krigen ut av kroppen, selv om den har satt seg helt fast?

Til toppen

Flere bøker av Gro Dahle:

Anmeldelser av Krigen

Skilsmissekrigens offer

"Det er et stort og imponerende kunstnerisk prosjekt Gro Dahle gjennomfører i all-alderbøkene [...] Nå har hun fått datteren, Kaia Dahle Nyhus, for alvor med på laget, som med sin strek og koloritt så avgjort finner tonen i morens, Gro Dahles, tekst. Dette slår fullt ut i den vakker-vonde boka «Krigen». [...] Den språklige formen Gro Dahle velger, er enkle, korthogde setninger som ofte får en poetisk rytme. [...] Det litterære nøkkelbegrepet er krig som blir brukt med metaforisk kraft, velfungerende og assosiativt. [...] Den er framfor alt realistisk og tvers igjennom troverdig. Forsterkende og svært meningsfulle er Kaia Dahle Nyhus’ illustrasjoner. Stilen er surrealistisk, heftig overdrivende, men effektfullt tilpasset Ingas ulike faser og psykiske belastninger. Bakgrunnsfargene signaliserer hva teksten utsier, i sum imponerende. [...] vi har etter min mening fått en av høstens viktigste og mest originale bøker."
 
Finn Stenstad, Tønsberg Blad

Ingen ser Inga

"Gro Dahle skriver godt og poetisk om vanskelige temaer i barns liv. Denne gangen er det krig i familien. [...]«Krigen» er Gro Dahles tredje barnebok laget i samarbeid med illustratørdatteren Kaia Dahle Nyhus. De to stemmene står godt til hverandre; et overraskende, sterkt og ofte naivistisk uttrykk preger begge. [...] Dahle har en unik evne til å se verden fra barnets ståsted [...] Dahle slipper ikke Inga ved den endelige skilsmissen. Det gode ved det, er at de skjulte sporene etter konflikten, seinskadene, får oppmerksomhet. For når ting går seg til for de andre, er ingen ting i orden for Inga. [...] Få kunne fortalt en slik historie bedre enn Dahle. Hun gjør en vond situasjon konkret og virkelig for oss, uten at det blir flatt pedagogisk. Hennes poetiske, kloke språk demper det massivt triste inntrykket handlingen skaper. [...] Illustrasjonene er spennende, her er originale fargevalg og framhevinger. Voldsomheten ligger i bildenes ekspresjonistiske uttrykk. Følelser formidles på en rå måte. [...] «Krigen» er en kunstnerisk fint utført bok [...] Litt eldre barn i liknende situasjoner kan finne viktig gjenkjennelse og aksept her."Maya Troberg Djuve, DagbladetLes hele anmeldelsen

Evaluering nedenfra

"Endelig våger flere å betrakte skilsmissene fra et barneperspektiv. [...] Som så ofte ellers kommer et varsku og en avslørende kommentar til et kinkig trekk ved samtiden fra kunstens arena. Ei bildebok med den talende tittelen "Krigen" er laget av Gro Dahle og hennes datter Kaia Dahle Nyhus. Den setter kunstneriske ord og bilder på skilsmissens virkelighet slik den kan se ut fra barneperspektiv. [...] Det er ei dramatisk bok, annerledes enn tidligere bøker som handler om barn i skilsmissefamilier. De har ofte hatt en slags plaster-agenda – forsøkt å glatte over, forsikre om at det er helt vanlig, og at det går bra. Bøker man kan lese i samlingsstund i barnehagen, som ikke er egnet til å opprøre noe(n). "Krigen" kan ikke leses i samlingsstund. Den røsker og river. Selv om også denne boka har en slags happy ending, er det så voldsomme følelser som skildres før vi kommer dit, at den krever maks oppmerksomhet på ett enkelt barn. Noe annet ville være uforsvarlig. Til gjengjeld er denne boka mer sannferdig, mer lojal mot barns følelsesliv enn mot voksnes. Gro Dahle har bidratt til å sette barns følelser overfor vanskelige tema på agendaen før også, i bøker som "Snill" og "Sinna mann". Det er grunn til å tro at boka også om dette vanskelige emnet kommer til å få stor betydning, på den måten kunst kan få når den er uredd."Marianne Lystrup, kronikk i Vårt Land

Nådeløs rapport

"Gro Dahle gir en smertefull og sterk innsikt i barnets skilsmissedrama. [...] De uttrykksfulle tegningene sørger for at følelsene vibrerer [...] Med poetisk kraft gir den [teksten] oss Ingas perspektiv, men bearbeidet i en moden fortellerstemme som forklarer hvorfor Inga reagerer som hun gjør [...] Hun [Kaia Dahle Nyhus] styrer unna tekstens krigsmetaforer og gir oss sinnet, fortvilelsen og Ingas selvskading i sitt eget ekspressive og svært modige formspråk. Det berører sterkt. Samtidig er disse moderne uttrykkene naive nok til å minne om at dette tross alt ikke er selve krigen, men en bok."Guri Fjeldberg, Bergens TidendeLes hele anmeldelsen

Krig i hjerter

"Et rystende portrett i ord og bilder av et barn som er tvunget til å ta del i de voksnes verden. [...] Gro Dahle tar barn på alvor, og har en egen evne til å formidle deres perspektiv på verden. Det originale blikket og det friske språket er det samme som vi møter hos lyrikeren Dahle. [...] [Svein] Nyhus’ strek er i denne boka erstattet av Kaia Dahle Nyhus krasse, naivistiske, kontrastfylte utrykk. Det fungerer svært godt. [...] De voksnes blindhet for det indre trykket i jenta, budbæreren mellom mor og far - dette gjør inntrykk. Den langsomme slutten uten noen lykkelig, klar konklusjon, gjør boka overbevisende."Liv Mossige, DagsavisenLes hele anmeldelsen

Nøster inn aktuelle problemstillinger

"Med godt innblikk i problematikken skriver Gro Dahle frem en realistisk løsningsmodell. [...] Dette er sterk kost - men slik er gjerne den usminkede virkeligheten i manges liv. At Dahle velger å utelate sminken, gjør boken ekstra interessant."Jon Terje Grønli, Gjengangeren

Årets beste bøker 2013

"En sterk bok om ei jente som blir spion i krigen mellom mor og far. Med både varhet og intens dramatikk risser lyrikeren Dahle opp et troverdig portrett av en familie i krise. Boka er glimrende illustrert av Kaia Nyhus."Dagsavisen

Tre anbefalinger fra Anne Cathrine Straume

"Boken er initiert av familievernkontoret i Vestfold, men står helt på egne ben som et sterkt litterært og kunstnerisk produkt. Kaia Dahle Nyhus’ tegninger er usedvanlig kraftfulle. Og modige."Anne Cathrine Straume, NRK
"Gro Dahles text är rapp som kulspruta och träffar exakt. Orden upprepas och bränner fast och precis som texten utgår även Kaia Dahle Nyhus expressionistiska och taggiga bilder obönhörligt från barnets perspektiv.Jessica Gottberg , Helsingborgs Dagblad, Landskrona Posten, Nordvästra Skånes Tidningar (S)Les hele anmeldelsen

Til toppen

Om forfatter

Gro Dahle

Gro Dahle er født i 1962 og bor på Tjøme i Vestfold. Hun er cand.mag. fra Universitetet i Oslo og har studert kreativ skriving ved Høgskolen i Telemark. I 1987 debuterte hun med Audiens – en diktsamling som ble meget godt mottatt. Hun har siden markert seg som en av våre mest sentrale lyrikere, med samlinger som Apens evangelium (1989), Linnea-pasjonen (1992), Regnværsgåter (1994) og Hundre tusen timer (1996). I 1998 kom Karneval, dikt i utvalg, med etterord av Arild Linneberg. I 2006 kom hennes første voksenroman: Huset i snøen, som fikk en enstemmig god mottakelse fra kritikerne. I 2012 kom Hundre tusen timer i ny utgave, med etterord av Steinar Opstad. Novellesamlingen Amerika (2015) gir en overbevisende skildring av en liten familie som flytter fra Norge til Amerika, sett fra barnets perspektiv.

Gro Dahle har skrevet bøker i mange sjangre og vunnet en rekke litterære priser, bl.a. Brageprisen for beste barnebok 2002, Kulturdepartementets pris for barne- og ungdomslitteratur i 2004 og Kulturdepartementets pris for barne- og ungdomslitteratur, beste illustrasjon, for boken Håpe sa gåsa, i 2011. Sistnevnte er illustrert av Gro Dahles datter Kaia Linnea Dahle Nyhus. Flere av Gros øvrige bøker er illustrert av hennes mann, Svein Nyhus. Sammen ble de tildelt Kritikerprisen for beste barne- og ungdomsbok i 2014 for bildeboka Akvarium. I 1998 mottok Dahle Aschehoug-prisen for sitt samlede forfatterskap. I 2015 ble hun tildelt Triztan Vindtorns poesipris for sin innsats for norsk poesi.

Gro Dahles bøker er oversatt til en rekke språk. Hun har holdt mange populære skrivekurs og utgitt bøker om å skrive.

Dette skriver Øystein Rottem i Norges litteraturhistorie om Gro Dahle:

Tekstene til Gro Dahle (1962–), født i Oslo, oppvokst i USA, kan ved første gangs gjennomlesning virke både banale og tilgjort sære, men leser man dem grundigere, vil man oppdage at de åpner for en rekke assosiasjoner som peker i mange og overraskende retninger. Dahle leker seg både med folkeeventyr, skjebnefortellinger og bibelske skapelsesberetninger, og 'underliggjør' slik de hverdagshistoriene som ligger i bunnen både av hennes dikt og hennes prosa. Hun er blitt betegnet både som 'naivist' og som 'surrealist' – den første betegnelsen er mer treffende enn den siste. Hennes naivisme springer imidlertid ut av en streng formbevissthet. Det inntrykk av intuitiv og spontan tilblivelse som mange av tekstene hennes gir, er således forræderisk. Hun er teknisk skolert, har studert litteratur ved universitetet og er en av de mange som 'fant seg selv' ved forfatterskolen i Bø. Til Hagen forteller Dahle at hun nok arbeider etter de spontane innfalls metode, men at hun er "veldig strukturert og analytisk" når hun redigerer tekstene sine etterpå. De er da også i virkeligheten stramt komponert, med et gjennomgående tematisk mønster der de samme bildene og motivene går igjen på nytt og på nytt. Dessuten har diktsamlingene gjerne en episk tråd og kan derfor leses som mer eller mindre skjulte fortellinger.

En sprudlende livs- og skrivelyst preger forfatterskapet. Tekstene kan i så måte ligne en tributt til menneskets skaperkraft og kreativitet. Dahle har da også reist mye omkring og forelest på kurser om 'creative writing'. Men mange av hennes tekster har også en mørk undertone, der det burleske glir over i det makabre og groteske. I det siterte intervjuet tilstår hun at hun er fascinert av det ekle: "Jeg elsker å tenke på å legge hunden min i stekeovnen og skru på varmen. Groteske bilder surrer rundt i hodet mitt. Hvordan ville det være å tenne fyr på seg selv? Slike historier og skjebner er noe av det morsomste jeg kan tenke på. Rare historier med brutale og fæle undertoner. (...) Hjemme har jeg en hel vegg med forferdelige bilder, mennesker som er stigmatisert, hvor blodet renner ut av øynene og hendene ... Dette syns jeg er snacks!"