Jakten på den skjulte elefant (Fleksibind)

- kartozoologiske beretninger i utvalg

Forfatter:

, og

Forfatter: , og
Innbinding: Fleksibind
Utgivelsesår: 2006
Antall sider: 176
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202257903
Kategori: Humor / Satire
Omtale Jakten på den skjulte elefant

Kartozoologi er en forholdsvis ung vitenskap i Norge, men har på rekordtid grepet om seg og fått en lang rekke venner og tilhengere. Journalister i aviser, radio, TV og på internett har kastet seg over fenomenet, og gitt kartozoologien sin rettmessige plass i mediabildet. Kartozoologi ble av naturlige årsaker nominert til årets nyord i 2004.

Ordboksdefinisjonen av kartozoologi er "studiet av dyr hvis omriss fremtrer paradigmisk i gatebildet i bykart, særlig med hensyn til fysiske tegn på dyrenes tilstedeværelse i det korresponderende terreng." Teori er imidlertid én ting, mens praksis er to.

Kartozoologi er først og fremst en ellevill, fabulerende beskrivelse av dyr som tegnes av gatemønsteret. Blant mange fantastiske skapninger finner du i ambassadestrøket i Oslo en frognerske riesenterrier. Reykjavik byr på en fisk med røtter 30 år tilbake. I Stamsund lever en tykkfallen hund med mystisk tilknytning til romhunden Laika. I den danske byen Skanderborg står en vaskeekte høyfjellsstork. I London sentrum en merkantil blandingshund, mens Oslo sentrum huser en ringneset dalahest.

Tor Åge Bringsværd som to ganger er nominert til nordisk råds litteraturpris og kjent for sine mange fabulerende fortellinger, har fått følge av Roger Pihl og Eilert Sundt i beskrivelsen av en verden som til nå har vært ukjent for alle, men som hele tiden har ligget for føttene våre.

Kartozoologi lærer deg å se verden på en helt ny måte, og helt annerledes enn de andre bøkene som skal lære deg å se verden på en ny måte.

Til toppen

Om forfatter

Tor Åge Bringsværd (f.1939 i Skien) har fått mange priser både som forfatter og dramatiker, bl.a. Kritikerprisen, Rivertonprisen, Aschehougprisen, Doblougprisen, Riksmålsprisen og Ibsenprisen. Serien om Gobi ble dessuten nominert til Nordisk råds litteraturpris. Han er oversatt til over 20 språk og teaterstykkene hans er oppført i mange land. Han er bosatt i Hølen – den lille, hemmelige landsbyen litt nord for Moss.

Bringsværd skriver for alle aldre, like gjerne for barn som for voksne, og er dessuten en strålende essayist. «Jeg skriver for barn fordi jeg liker å ha et publikum som er våkent og skarpt nok til å forstå og fornemme ting som ikke alltid lar seg forklare», skrev Tor Åge Bringsværd en gang i medlemsbladet for Bokklubbens Barn. Og han fortsatte:

Jeg skriver for barn fordi jeg liker å ha et intelligent publikum som ikke nødvendigvis må ha alt inn med teskjeer, men som er lekent og fantasirikt nok til å henge med i svingene selv om bordet skulle løfte seg og fly ut gjennom vinduet. Barn er kloke nok til å akseptere at det finnes situasjoner der også dyr og blomster kan snakke, og forståelsesfulle nok til å innrømme også fisk og skalldyr et privatliv. Jeg skriver for barn fordi barn ikke ustanselig roper på en bruksanvisning. Det hender også at jeg skriver for et mer voksent publikum. Men det opplever jeg mest som et slit.

For meg er det et spørsmål om å holde meg språklig våken. Og da vet jeg ingen bedre måte enn å holde kontakten med barn. Barn bruker nemlig ofte språket på en slik måte at det er som om vi hører ordene for første gang. Hvis vi tar oss tid til å lytte. Setninger – så duggfriske og uberørte av klisjéer – at det rent støkker i en.

Det er mitt håp at hvis jeg holder kontakten med barna rundt meg, så kan jeg kanskje også holde kontakten med barnet i meg – det barn jeg en gang var, og som ennå finnes der inne, bak dobbelthaker og skjegg. Derfor ikke bare skriver jeg barnebøker. Jeg leser dem også! Helst billedbøker.