Hvordan komme til Nirvana uten å dø først (Innbundet)

Forfatter:

og

Forfatter: og
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2018
Antall sider: 304
Forlag: Arneberg Forlag
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788282201575
Kategori: Kulturhistorie , Reiseskildringer og Sjel, Kropp, Sinn
Omtale Hvordan komme til Nirvana uten å dø først

De fant den hemmelige døra rett inn til hjertet av Japan.

88 templer, 140 mil, 7 uker og Nirvana uten å dø først.

Japan er akkurat like fasinerende som du tror. Og mye enklere å reise i enn du fryktet. Det handler bare om å finne nøkkelen inn.

Kari Gjæver Pedersen (tekst) og Christine Istad (foto) vil under huden på Japan og bestemmer seg for å gå landets viktigste pilegrimstur der man tempel for tempel kan rense seg for sine negative bindinger og oppnå nirvana i dette livet. Slik tar de seg skritt for skritt inn i den japanske hverdagen og kulturen. Underveis innser de at nettopp denne reisen er nøkkelen til den hemmelige døra man ikke finner som turist. Det blir en eventyrlig ferd i det som er drømmenes land og solens rike. De møter et annet Japan, åpne mennesker, fasinerende skikker, dyp tenkning, varme, glede, latter, omsorg – og en trygghet som en reisende overalt ellers i verden ikke kan drømme om å oppleve.

«I ei smal gate på Shikoku kommer hun springende med te og niste i en nydelig pakke. Så sitter hun på benken sammen med oss og snakker mens vi drikker. Stryker oss over hendene. Sjekker at vi tar maten i sekken. Bonden henter appelsiner til oss fra treet. Bakeren gir oss kaker. En eldre dame vi treffer på veien kommer med penger og bukker og spør om vi kan legge dem i kassen i templet på vegne av henne. Vi er fremmede. Men som pilegrimer er vi en av dem.
Her er så annerledes enn hjemme. Her plukker man gresstråene ut av den duftende, myke mosen, slik at den skal være fin og grønn. Her henger gartneren i trærne. Her sover og sitter man på gulvet. Her er små hager som gir stort inntrykk. Her hersker prinsippet om at kulturen skal forsterke naturen, og derfor er alt ekstra vakkert, ekstra betagende, ekstra rørende. Det er derfor du kan ligge på risputen din på det teppet som du tror er en madrass (men du er ikke sikker), og med dynen over deg (ikke sikker på den heller) og se ut på det som er utenfor de store skyvedørsvinduene som kan glis til side. Ved siden av deg står en kopp te på et bord i dekorert lakk. I luften henger røkelsen, og snart skal du reise deg, kle deg, gå til messe, og etterpå skal du gå gjennom landet, mellom åkrene, bak butikkene, inn på de små kafeene. Men nå er det helt grytidlig og du tar trappene i templet og kjenner at veggene er i tømmer. Det lukter som hjemme, svartbrent tre, tjære, men lydene er annerledes. Og i går kveld, bare noen timer tilbake, lå du i den varme kilden utendørs og drakk en kald øl mens du så på stjernene.»

Hva skal man si?

Lite, tror jeg.

Kanskje bare: Les og dra.

Til toppen

Anmeldelser av Hvordan komme til Nirvana uten å dø først

Hvordan komme til Nirvana uten å dø først 01.06.2018

«Journalist Kari Gjæver Pedersen og fotograf Christine Ilstad har skrevet en spennende reisebok om Japans eldste og viktigste buddhistiske pilgrimsvandring, hvor man kan oppnå nirvana, som tittelen antyder "uten å dø først". (...)

(...) «Vi liker spesielt godt at den store innbundne boken også kommer med et lite hefte med kart og en kort oversikt over alle pilgrimsturens templer. Den kommer godt med hvis man selv skal legge ut på denne buddhistiske pilgrimsvandringen. Som undertegnede fikk veldig lyst til å gjøre.»
 
Mari Bareksten, Magasinet Reiselyst

Vakkert og realistisk om pilgrimsvanding i Japan

«En vakker bok - engasjerende, tenksom, men også spontan! Det store overblikket, men også med sans for de små detaljene. [...]
En bok for deg som vil oppleve denne pilgrimsleden - gjennom boken, men også en bok for deg som trenger ønsker utførlig informasjon - fordi du ønsker å vandre denne turen selv.»Helge Baardseth, Vagabond

«Hvordan komme til Nirvana uten å dø først er en blanding av flere sjangre. Det gjelder ikke bare teksten, men bildeutvalget. Boka er gjennomillustrert av fotografier fra reisen, som både er estetiske og detaljrike, og som også bærer elementer av både dokumentar og minnebok.

Teksten er skildrende, delvis ispedd kortere dagboksnotater, fortellinger og faktatekster.
[...] Som reiseguide er den utmerket å planlegge etter for den som vil følge i deres fotspor. Her forklares blant annet ritualene i detalj.»

Reiselykke.com (Norges største reiseblogg)

Å dele rytmen av hvert skritt

«En annerledes reiseskildring om to norske kvinner som tar bena fatt på en monumental pilegrimsvandring i Japan. Underveis til 88 Shingon-templer skal de gi slipp på en og en mental blokkering – målet er forløsning.

[...] Fotografiene er maleriske, med en indre felles rytmikk og tonalitet. De har et usedvanlig sanselig og åpent blikk for talende detaljer.»

Ellen Lande, Ny Tid

Til toppen

Om forfatter

Christine Istad er billedkunstner, art director og fotograf. Hun er utdannet ved Westerdals School of Communication i Oslo og ved Parsons School of Design i New York. Istad arbeider hovedsakelig med foto og video. Hun har hatt en rekke separatutstillinger, blant annet i Kunstmuseet KUBE i Ålesund 2009, Henie Onstad Kunstsenter 2005 og på Galleri Semmingsen i Oslo. Deltok på Høstutstillingen i 2004 og 2008. Festivalkunstner under Moldejazz i 2008. Istads fotografier er innkjøpt til bl.a. St. Olavs Hospital, Oslo og Bærum Kommune, Norges Bank, UiO, Statsministerens Kontor, Utdanningsdep., Gjensidige og LUAG Collection i USA.

Kari er utdannet i akademia, markedskommunikasjon og reklame som ga et teoretisk fundament og lærdom innen strategisk tenkning og markedspsykologi. Gjennom journalistikken jobbet hun med reportasjen, intervjuet og tematisk skriving, samt med egen tekstlig form.

Som redaktør i Kreativ Forum og i Reiser og Ferie fikk hun utvikle hele det sammenhengende produktet samt styre en redaksjon. Via tv lærte hun å skrive snakkemanus og fremføre det til et usynlig publikum på direkten.

I undervisningen ved Westerdals lærte hun å sette idéutvikling og prosesstenkning i system og å holde oppmerksomheten til store grupper. Som oversetter får hun gå inn i andre forfatteres verden og oppleve hvordan det er der. Som skribent og forfatter får hun lage sin egen. Som kursholder får hun fortelle om alt sammen.