Elev i skolen 5–10 (Heftet)

Mangfold og mestring

Forfatter:

, , og

Forfatter: , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2021
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202659349
Kategori: Grunnskolelærerutdanning , Fagbøker og Utdanningsvitenskap
Fag: Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap
Nivå: Akademisk
Omtale Elev i skolen 5–10

Elev i skolen 5–10. Mangfold og mestring presenterer og drøfter forskning som er relevant for lærerstudenter, og har oppmerksomheten rettet mot elevmangfoldet i skolen og hvordan elever kan mestre livet både i og utenfor skolen. Innholdet i kapitlene knyttes til konkrete praksiseksempler som er relevante for 5.–10. trinn

Kapitlene omhandler elevers overgang til ungdomstrinnet, barns rettigheter, det å være elev i skolen, utviklingspsykologi, spesialundervisning og inkludering, mangfold og demokrati, ungdom, kjønn og kropp, seksualitet og kjønn, digitalt mangfold, folkehelse og livsmestring samt krisepedagogikk.

Boka henvender seg også til lærerutdannere, lærere og forskere og andre som er interessert i skole og utdanning.

Til toppen

Flere bøker av May Britt Postholm, Peder Haug, Rune Johan Krumsvik og Elaine Munthe:

Du vil kanskje også like

Om forfatter

May Britt Postholm er professor ved NTNU, Institutt for lærerutdanning. Med sin utdanning som lærer og sin undervisningserfaring fra ungdomstrinnet er Postholms interessefelt hovedsakelig rettet mot tre områder: utdanningsforskning, kvalitativ forskningsmetode og forsknings- og utviklingsarbeid (FoUarbeid). Postholm har publisert bøker og en rekke artikler som omhandler undervisning og læring, både nasjonalt og internasjonalt, og flere metodebøker som omhandler kvalitativ metode og FoU-arbeid. Hun har metodeundervisning på bachelor-, master- og doktorgradsnivå.

Peder Haug er professor i pedagogikk ved Høgskulen i Volda. Han har hatt lengre engasjement ved Møreforsking Volda, Norsk senter for barneforskning, NTNU i Trondheim, universitetene i Stavanger og Uppsala og i Norges forskningsråd. Haug har ledet en rekke forskningsprosjekter som har studert arbeidet i skolen og har skrevet bøker og artikler med tema fra barnehage, skole og lærerutdanning. En sterk faglig interesse har vært studier av reformer, i de siste årene knyttet til vilkårene for elever som strever i skolen.

Rune Johan Krumsvik er professor (dr.philos.) i pedagogikk ved Universitetet i Bergen og professor II ved Høgskulen i Volda. Krumsvik har vært instituttleder ved Institutt for pedagogikk ved UiB (2010–2017) og er nå forskningsgruppeleder for forskningsgruppen Digitale læringsfelleskap ved Institutt for pedagogikk ved UiB. Krumsvik er også faglig leder for forskerskolen Western Norway Graduate School of Educational Research II (WNGER II) og redaktør for det vitenskapelige tidsskriftet Nordic Journal of Digital Literacy. Han har publisert en rekke bøker og vitenskapelige artikler innen pedagogikk, digital kompetanse, klasseledelse, IKT og læring både nasjonalt og internasjonalt.

Elaine Munthe, dr.polit., er professor i pedagogikk og dekan ved Universitetet i Stavanger, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora. Hennes forskningsfelter (1) læreres arbeid i undervisning, (2) lærersamarbeid, læreres læring og skoleutvikling (f.eks. gjennom bruk av Lesson Study), og (3) kvalifisering til læreryrket. Hun har ledet evaluering av grunnskolelærerutdanning i Norge og i Danmark, har vært programstyremedlem og leder av flere forskningsprogrammer i Forskningsrådet og er nå leder av programstyret for Evaluering av fagfornyelsen ved Utdanningsdirektoratet.