Den som har begge beina på jorda står stille (Innbundet)

(eller: Alveolene kommer!)

Forfatter:

Forfatter:
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2019
Antall sider: 320
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202639860
Kategori: Romaner
Omtale Den som har begge beina på jorda står stille

Den som har begge beina på jorda står stille representerer Bringsværds definitive gjennombrudd. Den er tankevekkende, samfunnkritisk og livsbejaende digressiv. Vi stifter bekjentskap med en rekke herlige figurer, fra hevnlystne pornoprodusenter til nervøse, men handlekraftige alkymister.

Både denne romanen og bøkene som siden kom ut har – med sin humor og lune anarkisme – påvirket mange norske forfattere. Endelig er den ute igjen, til glede både for nye lesere og trofaste fans – nå med et kunnskapsrikt og entusiastisk etterord av Thomas Hylland Eriksen.

«Den som har begge beina på jorda står stille,» sier Gud, og Billy Balantine begynner å gå. Slik åpner en av de morsomste og mest oppfinnsomme romanene i litteraturhistorien: fortellingen om frihetens muligheter og fantasiens nødvendighet.

Alveolene, en anarkistisk gruppering grunnlagt av Carl Magnus Byzantroph, har som mål å skape et bedre samfunn. Men hva er bedre i denne sammenhengen? Og hvordan nå frem? Svaret kommer etter hvert som folkemengdene marsjerer mot Bray Hospital i London.



Til toppen

Om forfatter

Tor Åge Bringsværd (f.1939 i Skien) har fått mange priser både som forfatter og dramatiker, bl.a. Kritikerprisen, Rivertonprisen, Aschehougprisen, Doblougprisen, Riksmålsprisen og Ibsenprisen. Serien om Gobi ble dessuten nominert til Nordisk råds litteraturpris. Han er oversatt til over 20 språk og teaterstykkene hans er oppført i mange land. Han er bosatt i Hølen – den lille, hemmelige landsbyen litt nord for Moss.

Bringsværd skriver for alle aldre, like gjerne for barn som for voksne, og er dessuten en strålende essayist. «Jeg skriver for barn fordi jeg liker å ha et publikum som er våkent og skarpt nok til å forstå og fornemme ting som ikke alltid lar seg forklare», skrev Tor Åge Bringsværd en gang i medlemsbladet for Bokklubbens Barn. Og han fortsatte:

Jeg skriver for barn fordi jeg liker å ha et intelligent publikum som ikke nødvendigvis må ha alt inn med teskjeer, men som er lekent og fantasirikt nok til å henge med i svingene selv om bordet skulle løfte seg og fly ut gjennom vinduet. Barn er kloke nok til å akseptere at det finnes situasjoner der også dyr og blomster kan snakke, og forståelsesfulle nok til å innrømme også fisk og skalldyr et privatliv. Jeg skriver for barn fordi barn ikke ustanselig roper på en bruksanvisning. Det hender også at jeg skriver for et mer voksent publikum. Men det opplever jeg mest som et slit.

For meg er det et spørsmål om å holde meg språklig våken. Og da vet jeg ingen bedre måte enn å holde kontakten med barn. Barn bruker nemlig ofte språket på en slik måte at det er som om vi hører ordene for første gang. Hvis vi tar oss tid til å lytte. Setninger – så duggfriske og uberørte av klisjéer – at det rent støkker i en.

Det er mitt håp at hvis jeg holder kontakten med barna rundt meg, så kan jeg kanskje også holde kontakten med barnet i meg – det barn jeg en gang var, og som ennå finnes der inne, bak dobbelthaker og skjegg. Derfor ikke bare skriver jeg barnebøker. Jeg leser dem også! Helst billedbøker.