"Det er et godt grep, hennes styrke er kunnskap om litteratur, kultur, språk, hun får tillit og oppnår direkte kontakt. Den velskrevne boken er sterkest i skildringen av barnas armod før de kom til barnehjemmet, var hundedrepere, notoriske tyver, bevæpnet med murstein, utsatt for overgrep, så ødelagt at de kunne finne på å henge et lik opp i et juletre på barnehjemmet...Deler av denne boken kan inngå som skoleeksempel i hvordan lage reportasje: Åsne Seierstad er på stedet - nærværende, observant, med god teft og en stor porsjon mot."
Guri Hjeltnes, VG"Sterke historier fra en glemt krig."Fredrik Wandrup, Dagbladet
Dens driv og rytme er ikke formet for spenningens skyld, men skapt av en standhaftig vilje til å fortelle om krenkelsene. Om brutale overgrep. Boken har krevd et mot ut over det vanlige. Den er et viktig og alvorlig lærestykke om Tsjetsjenia og i journalistikk på sitt beste."Dag Kullerud, Aftenposten
"Alt skildres slik det etter hvert er blitt et varemerke hos Seierstad: Observant og tilstrebet nøytralt, med blikk for små og talende detaljer, og i et lett og levende språk. Mer tilgjengelig og leservennlig enn dette er det neppe mulig å gjøre konflikten i Tsjetsjenia."Ivar A Iversen, Dagsavisen
"Det finns en del att jämföra med: ryssarna Anna Politkovskaja och Arkadij Babtjenko eller tjeckiska Petra Prochazkova. Men det behövs inte många kapitel i Åsne Seierstads ”Ängeln i Groznyj” för att konstatera att hon verkligen lägger någonting till den större bilden. Kanske är det den skickligaste och mest balanserade bok som hittills skrivits om denna obegripliga tragedi.Kulturnytt, Sverige
"Åsne Seierstad har skrevet den beste boken på engelsk om en av verdens mest brutale og underrapporterte konflikter"Sunday Times
"Som et innføringskurs i nyere tsjetsjensk og russisk historie, er Seierstads bidrag uvurderlig. Hun legger fram alle de forvirrende motsetningene i konflikten på en rett fram og forståelig måte. Hun har et virkelig øye for detaljer og det medmenneskelige i historiene".The Observer
"Hvis Kapuscinski var den moderne mester i litterær reportasje, beviser Åsne Seierstad at hun er en verdig etterfølger med denne triste, men vakre boken.Sunday Herald
Til toppen