En ung kvinne reiser alene til en fransk landsby. Fortellingen hennes om et brutt kjærlighetsforhold blør over i andre historier: Om kunstneren Lydia, som forbereder sin første soloutstilling og forelsker seg i en gift kunstkritiker. Og om Consuela, som finner en kul i brystet og oppsøker sin tidligere elsker etter seks års stillhet.
Cut Piece er en essayistisk, personlig og poetisk undersøkelse av kroppens tålegrenser og hva det koster å slippe noen nær. Det handler om kostnadene ved ulike livsvalg, om kjærlighetens vilkår i et kapitalistisk system, og om å lete i kunsten og litteraturen etter hva som er mulig – og umulig – mellom mennesker.
En ung kvinne reiser alene til en fransk landsby. Fortellingen hennes om et brutt kjærlighetsforhold blør over i andre historier: Om kunstneren Lydia, som forbereder sin første soloutstilling og forelsker seg i en gift kunstkritiker. Og om Consuela, som finner en kul i brystet og oppsøker sin tidligere elsker etter seks års stillhet.
Cut Piece er en essayistisk, personlig og poetisk undersøkelse av kroppens tålegrenser og hva det koster å slippe noen nær. Det handler om kostnadene ved ulike livsvalg, om kjærlighetens vilkår i et kapitalistisk system, og om å lete i kunsten og litteraturen etter hva som er mulig – og umulig – mellom mennesker.
Hedda Robertsen (f. 1987) er forfatter og filmkritiker. Debutromanen Skutt i filler av Mads Mikkelsen kom i 2008, deretter fulgte Ildfuglen (2012), Cut Piece (2019) og Rom 66 (2022). I 2020 mottok Robertsen Tanums Kvinnestipend for sitt forfatterskap. Upraktisk kjærlighet (2024) var hennes første novellesamling.
Robertsen har bidratt med artikler og essay i en rekke tidsskrift og aviser. Hun har en Bachelor of Arts i litteratur og kreativ skriving fra Warwick University og mastergrad i engelskspråklig litteratur fra Universitetet i Oslo. Syvende bok, Purgatorium, utgis høsten 2025.
«Forma Robertsen vel for Cut Piece, er både flettande, forpliktande og ambisiøs» «Eg-et, Lydia og Consuela uttrykker seg alle i enkle, stundom naive vendingar. Det er noko barnleg over språkføringa deira, kanskje fordi språket dei framfører stort sett tener til å nemne det dei har lyst på. Utbokstaveringa av ønska til individet kan opplevast som nærsynt, men ho er også åstad for fornøyelege språklege bilete, som når Lydia «´ligger i senga som et råttent eple, venter på en meitemark´. Der kor begjær og lengsle, eigesjuke og det vagt abjekte vert til sider av same sak, er Robertsen på sitt mest språkleg sjøvsikre.»
– Vinduet
399,-
Sendes fra oss i løpet av 1-3 arbeidsdager
Fri frakt på bestillinger over 349,-
«Fordi så påfallende mange bruker romanformen på en så konvensjonell måte, er det all grunn til å bifalle forsøk på å hale og dra i den og tenke nytt om og med sjangeren. Robertsens prosa flyter dessuten ledig og sikkert, og de mange henvisningene til andres kunst bidrar ytterligere til å gjøre Cut Piece til en tankestimulerende tekst.»
«mye mer fruktbart ved seg enn mang en gjennomsnittlig norsk samtidsroman.»