Økologi for grunnskolelærerutdanningen (Heftet)

Naturfag 1-7

Forfatter:

og

Legg i ønskeliste

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2016
Antall sider: 472
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202518134
Kategori: Grunnskolelærerutdanning og Fagbøker
Fag: Naturfag og samfunnsfag
Nivå: Akademisk
Omtale: Økologi for grunnskolelærerutdanningen

Denne læreboka er skrevet for studenter i grunnskolelærerutdanningen som skal undervise i naturfag fra første til sjuende trinn. Boka gir studentene grunnleggende innsikt i økologi og utvalgte emner knyttet til miljøproblematikken. Den er også ment å gi tilstrekkelig naturfagsdidaktisk innsikt for å praktisere som gode naturfaglærere.

Boka gir en innføring i hvordan vi tenker livet har oppstått og utviklet seg på jorda, samt beskrivelser av utseende og levevis til vanlige dyregrupper som lever på jorda i dag. Økologi, biologisk mangfold og trusler mot biologisk mangfold og naturmiljø har fått stor plass. Det er  lagt vekt på hvordan sopp og planter har vært brukt i norsk og samisk tradisjon og forestillinger knyttet til folketro og hverdagsliv for en del av organismene vi beskriver. Det er også lagt vekt på gjenkjenning av arter slik at læreren kan hjelpe elevene å navngi de vanligste artene i naturen.

Hvert kapittel har en faglig og en didaktisk/metodisk del. Den didaktisk/metodiske delen reflekterer de faglige deltemaene. Utfordringer knyttet til undervisning om deltemaene belyses. Det er også forslag til aktiviteter som kan gjøres av studenter og av elever. Boka er rikt illustrert og inneholder stikkordsregister.

Boka har nettside med læringsressurser. 
 

Til toppen

Flere bøker av Hjørdis H.K. Bakke og Eli Munkebye:

Om forfatter
Hjørdis H.K. Bakke er førstelektor på Dronning Mauds Minne Høgskole med cand.scient-grad i økologi fra AVH (nå NTNU) i Trondheim. Bakke har undervist på grunn- og videreutdanning i barnehagelærerutdanningen, og har i tillegg holdt en rekke kurs om naturfag og naturfagets plass i barnehagen. Hun har også undervisningserfaring fra videregående skole innen naturfag og biologi.

Eli Munkebye er biolog og førsteamanuensis i naturfagdidaktikk. I 2012 forsvarte hun avhandlingen «Dialog for læring. Den utforskende naturfaglige samtalen i uteskole», som fokuserte på utforskende samtaler mellom lærer og elever, med fokus på lærerens rolle i å støtte elevene til naturfaglig forståelse gjennom dialog. Hun har i mange år undervist ved lærerutdanningen, og arbeider nå ved Skolelaboratoriet, NTNU. Der holder hun blant annet etterutdanningskurs for lærere og er regionskontakt for Naturfagsenterets prosjekt for Utdanning for Bærekraftig Utvikling, Den naturlige skolesekken.