Knut Nærum
© Foto: Agnete Brun
Omtale

Knut Nærum (f. 1961) er forfatter og dramatiker.

Nærum er vokst opp i Göteborg, Halden, Grimstad. Utdanning: Videregående skole, allmennfaglig studieretning, språkfag, artium i Grimstad 1979. Skjeberg Folkehøgskole, drama- og formingslinjen 1979–1980. Studier i Kristiansand 1980–1987: Engelsk mellomfag, nordisk grunnfag, ett år med utviklingsstudier, pedagogisk seminar.1982: Jobbet ett snaut år som korrekturleser i Dagbladet Sørlandet. Låtskriver og gitarist i De Stundesløse 1981–1983. Siviltjeneste 1985–1986. Diverse arbeid 1988–1992: Lærervikar, nærradioreklameforfatter, vitsetegner, illustratør, konferansier, revyskuespiller og bidragsyter til Hallo i uken. 1987–2015: Skrev og spilte i åtte revyer med Tangakavalerene.

Fra 1992: Bosatt i Oslo. 1992-2015: Tilknyttet NRK som forfatter, redaktør og tidvis medvirkende i programseriene Hallo i uken, Egentlig, Øystein og meg, Akkurat nå, Nytt på nytt, Valgfritt. Spaltist i Dagbladet (2008–). Fem foredrag for Nasjonalbiblioteket (2016).

Tegneserier, skrevet og tegnet: Bloid for Ny Tid og Dagbladet 1991–2000, samlet i ni hefter. Andre samlinger serier og vitsetegninger: Vi går for regnskogen (1992), Nydelige greier (2004) og Tenk at det kan nytte (2005). Tegneserie for Samtiden (2007–2014).

Tegneserier, skrevet: Muffens (2016), tegnet av Karstein Volle. Manuskript til Donald Duck & Co (2009–2017), tegnet av Arild Midthun.

Tekster for scenen: Kriminalkomedien Mord over en lav sko (1987), musikalen Tørst (musikk: Asbjørn Arntzen, medforfatter: Morten I. Holter) (1992), komedien Pjoltergeist (medforfatter: Morten I. Holter) (1993), Familien Berg klarer brasene for Teater Ibsen (1998), Henrik Ibsens samlede verker på 68 minutter for Ibsens Ripsbusker (2005) [revidert for Den Nationale Scene 2017], PEER!, fritt etter Ibsen, for Sommerteateret i Frognerparken (2006), En himmel full av stjerner for Oslo Nye Teater (2007), Stoltentann for Ibsens Ripsbusker (2008), Super for DUS (2010), Skinnet bedrar (2011), Tatt av filmen (2012) for Ibsens Ripsbusker, Reservoir Ducks (2012), Hege og Øivind går til Operaen for Den Norske Opera (2014), Willie Nelson kjente mor mi for Teater Innlandet (2015), Stemmen fra oven for Nordic Voices (2016), Kon-Tiki 2: Thor Heyerdahl i landet under havet for Arendal Dramatiske Selskab(2016), Korps for Teater Innlandet (2017), Blodig bokbad for Krimfestivalen (2018), Giððadulvi 7 for Beaivváš SámiNašunála Teahter (2018).

Hørespill for Radioteatret: Isdronningen (2003), Døde menn går på ski (2004).

Revyteksterfor Rune Andersen, Løgnaslaget, Hittebarna, Ibsens Ripsbusker, Sogn og Fjordane Teater, Det Norske Teatret, Bokdusjen, Rogaland Teater og På nyklipte stier.

Oversatt til norsk: Play it again, Sam av Woody Allen for Oslo Nye: Bogart og jeg (1988). Sopnedgasten av Andreas Palmaer og Per Gustavsson for Mangschou forlag: Søppelsjakalen og andre moderne monstre (2009), Feelgood av Alistair Beaton for Oslo Nye: Spin Doctor (2010), bidrag til Viva la Mamma (2015) for DNO, Direktøren for det hele av Lars von Trier for DNS: Direktøren for det hele (2015), The Play That Goes Wrong av Lewis, Sayer og Shields for Riksteatret og Chat Noir: Kollaps i kulissene (2017).

Oversatt til engelsk:Super for DUS: Super (2011), Mord over en lav sko for Stagescripts Ltd: Murder Afoot! (2013).

Bøker: Å (2000), Norsk litteraturhistorie fritt etter hukommelsen (2001), Døde menn går på ski (2002), KRIG! (2003) – utgitt på nederlandsk i 2004 under tittelen Glat Ijs, En himmel full av stjerner (2004), Madonna-gåten (2005), Løsningen på Madonna-gåten (2006) – de to siste med Elisabeth Botterli og Peder Udnæs, Monster (2007), Sneglemannen (2008), De dødes båt (2008), PEER! (2009), Sitt ned og hold kjeft (2009), Ø (2010), Fire stykker (2011), Nordmenn som rimer (2013), Busemannen (2013) med Botterli, Udnæs, Askild Hagen og Jørgen Mehren, Æ (2014), samlebindet ÅØÆ (2015), Voodoo på vestkanten (2015), Barmhjertighet (2017) og Den gåtefulle Oberon Qvist (2018). Dessuten bildebøkene Monkypop-saken (2003), Barnepolitiet (2004), Kalle Komet (2005), Kalle Komet og skreklingene (2006), Kalle Komet og meteormonsteret (2007), Slemme barn (2008), Kalle Komet og krympekanonen (2010), samleboka Kalle Komplett (2011) og Glemmestedet (2015), alle illustrert av Bjørn Ousland.

Anmeldelser
«Ikke uventet er boka morsom, men med alvorlige under- og overtoner. Denne boka er ikke en satire over en litterær sjanger, men en mørk fortelling som på forskjellig vis skildrer samtida. Den er også spennende, en thriller i stil med Patricia Highsmith eller hennes store beundrer i nyere amerikansk krim, Peter Swanson. Som hos disse to står upålitelighet, løgn og onde hensikter i sentrum.»
 
Fredrik Wandrup, DagbladetBarmhjertighet
«Vellykket roman som bærer forfatterens karakteristiske, satiriske bumerke. (…) Vi vet at forfatteren skriver godt, vi vet at han skriver morsomt og vi vet at han har et våkent blikk for trender i vår tid.»
Ørjan Greiff Johnsen, AdresseavisenBarmhjertighet
«(…) en dobbeltbunnet fortelling om død, alderdom og ubehaget i kulturen.»
Anne Merethe K. Prinos, AftenpostenBarmhjertighet
Ikke uventet er boka morsom, men med alvorlige under- og overtoner. Denne boka er ikke en satire over en litterær sjanger, men en mørk fortelling som på forskjellig vis skildrer samtida. Den er også spennende, en thriller i stil med Patricia Highsmith eller hennes store beundrer i nyere amerikansk krim, Peter Swanson. Som hos disse to står upålitelighet, løgn og onde hensikter i sentrum.
 
Fredrik Wandrup, DagbladetBarmhjertighet
«(…) en dobbeltbunnet fortelling om død, alderdom og ubehaget i kulturen.»
Anne Merethe K. Prinos, AftenpostenBarmhjertighet
«Vellykket roman som bærer forfatterens karakteristiske, satiriske bumerke. (…) Vi vet at forfatteren skriver godt, vi vet at han skriver morsomt og vi vet at han har et våkent blikk for trender i vår tid.»
Ørjan Greiff Johnsen, AdresseavisenBarmhjertighet
"Dette er en uhyre vakker og poetisk fortelling. Plottet er gjenkjennelig. [...] Knut Nærum bruker enkle knappe setninger, med sine særegne ordspill og en humor som også vi voksne kan ha glede av, uten at det blir for påtrengende. [...] Sjangermessig er ikke «Glemmeboka» en utpreget kunstnerisk billedbok. Den er mer humoristisk og grov og ouslandsk [...] De karakteristiske tegningene hans underbygger og til dels forsterker teksten. [...] Også Ousland bruker enkle grep for å gi dybde i fortellingen, spesielt en dobbeltside der Greger vandrer rundt i uendelige labyrinter i kjelleren, med en elegant forskyvning av perspektiv og lyskontraster. Fargene forsterker storyen. [...] det er så vakkert, dette bildet av den gamle som forgjeves leter etter sin barndoms sommer. Og frykten for den store, svarte glemselen som sluker alt. Det er en nydelig konkretisering av menneskelivet, poetisk uten at det mases på barna, eksistensiell i all sin enkelhet — og konkret nok til at også små barn skjønner det."
 
Cathrine Krøger, DagbladetGlemmestedet
"Knut Nærum befester sin posisjon som Norges beste satiriker med «Æ»."
Kim Arne Hammerstad, Studvest.noÆ
"(...) underlig nok får Nærum og gjengen poengene til å svinge, for jeg både ler høyt og fniser ufrivillig underveis i lesingen."
Maria Årolilja Rø, AdresseavisenBusemannen
"Det skjer mye i framtidsverdenen til Kalle Komet. Skurker og helter og romskip i detaljrike tegninger og morsomme tekster. Det er bare å bli med barna på reisen."
Bjørn Mikkelsen i spalten Boktipset, Enebakk AvisKalle komplett
Det er bare å fastslå at Knut Nærum er minst like morsom når han uttrykker seg skriftlig som når han får boltre seg muntlig i beste sendetid på NRK hver fredag. Disse parodiene er nemlig svært bra, noen av dem helt fullstendig tatt på kornet.
 
Per Randers Haukaas , BergensavisenØ
Knut Nærum er en morsom mann! Enten det er som tegneserieskaper, fast deltaker i Nytt på nytt eller som mangfoldig skribent, leverer han intelligente vittigheter og språklig finesse.
 
Geir F. Lie, Haugesunds AvisØ
Dessuten er det utrolig morsomt, når det er morsomt. (...) Parodiene på samtidslitteraturen er nok høydepunktene. Nærum tar for seg Knausgård med stor bravur, og lykkes
 
Mina Th. Watz , Oppland ArbeiderbladØ
Man kan bli lystig stemt bare av å slå opp på en tilfeldig side, som i Nærums nådeløse parodier på baksidetekster til Camilla Läckbergs bøker.
Bjørn Gabrielsen , Dagens NæringslivØ