Laster...
Laster...
"Dette er den sterkeste og mest opprivende boken jeg har lest på mange år. Ikke så mye på grunn av temaet, som for måten boken er skrevet på. Denne lille romanen på kun 108 sider er aldeles skrekkelig, og så annerledes god at den bør få priser i både fjern og nær. Og den bør få folkene i Norsk Hydro til å skjelve i buksene."
"Feberdrøm er rett og slett et lite mesterverk."
– Fædrelandsvennen
Feberdrøm, 2017
"(...)bruken av tilbakeholdt informasjon, vage antydninger og varsler imponerer og skaper en spenning som varer ved gjennom hele teksten. Samtalen mellom en villrådig Amanda og den innsiktsfulle David er akkurat så desperat famlende, angstridd og pedagogisk belærende at den oppleves som både foruroligende og troverdig."
– Stavanger Aftenblad
Feberdrøm, 2017
«Etter endt lesning sitter jeg igjen med en tom og ekkel følelse…Schweblin skaper med uroen og det lekne og underlige premisset et svært godt driv. Det gjorde hun også med romanen Feberdrøm som kom på norsk i 2018, også denne stødig oversatt av Signe Prøis.»
– Dagbladet
Kentuki, 2020
«Kentuki er spesielt god til å skildre mottagelsen av dette populære kosedyr-fenomenet....Signe Prøis har gjort en utmerket jobb med å oversette denne boken til et smidig, lettflytende norsk.»
– Bergens Tidende
Kentuki, 2020
"Signe Prøis gjør en glitrende jobb, med en oversettelse som er like slentrende og muntlig som originalen – noen ganger er de spanske glosene inkorporert, andre ganger forkaster hun dem til fordel for norske fraser. Det er en energi i oversettelsen; den språklige gleden hos Díaz er ivaretatt, det gjør boka verdt å lese på norsk, selv for den mest hardbarka Díaz-lingvist. (...) «Sånn mister du henne» ligger der helt åpen for leseren, det er bare å ta for seg. Men selv om du raser gjennom den på en dag eller to, kan en historie gjøre en u-sving, komme tilbake og treffe deg med full kraft. Litt som et forhold i oppløsning: Du forstår ikke hva som skjedde før det er over. Men faen så vondt det gjør.
– Klassekampen
Sånn mister du henne og Synk, 2013
"Å åpne ei barnebok skal være litt magisk. Det kravet oppfylles til de grader av bildeboka «Nokturne» [...] «Med en behersket palett og stadig nye bildeløsninger, tøyer hun på vante perspektiver og flytter bildebokmediets grenser», het det blant annet i begrunnelsen [til ALMA-juryen]. Det stemmer godt på «Nokturne», som utfordrer en del forestillinger om hvordan bildebøker skal se ut og leses. [...] «Nokturne» utfordrer og videreutvikler bildebokformatet, samtidig som den er så åpenbart lett tilgjengelig for lesere i alle aldre. Ofte utelukker det ene det andre. «Nokturne» viser at det på ingen måte trenger å være slik."
– Dagbladet
Nokturne, 2014
"Med Nokturne viser Isol vei inn i drømmens verden og forholdet mellom det bevisste og det ubevisste. Hun reiser indirekte både filosofiske og eksistensielle spørsmål. [...] Nokturne er en original bok. Den ligner en kunstkalender, riktignok uten datoer, men med drømmeoppskrifter. Det er bare å velge, og når lampen slukkes for natten, skjer underet! [...] Hele følelsesregisteret er med i drømmebildene: angst, sorg, glede og lyst. [...] Layout, håndskriftaktig typografi og plassering av det sparsomme tekstmaterialet er velkomponert. Formen speiler innholdet. Hvert drømmebilde er utstyrt med en rikt dekorert bakside med skyformasjoner og stjerneornamenter, i seg selv meningsbærende. Formgivingen av Nokturne virker nøye gjennomtenkt."
– Barnebokkritikk.no
Nokturne, 2014
"Originalt!"
– Kamille Kids
Nokturne, 2014
"(...) det er vanskelig å oppdage en underliggende personlig klo - inntil man følger oppskriften på omslaget! Og foretar det anbefalte titte-i-mørke-eksperimentet, som står forklart skritt for skritt på baksiden. Da kommer rare fantasibilder fram, besnærende, snåle og fine. Ideen med de selvlysende illustrasjonene er i alle fall ny for anmelderen."
– Numer
Nokturne, 2014
«Forbløffende og skarpt poestisk... Hun har en gave som ligner Gabriel Garcia Márquez'»
– The New York Times
Brev fra min barndom, 2019
«Breve fra en barndom er et mirakuløst dokument fra det stort set ukendte geni Emma Reyes’ hånd. Mirakuløst, fordi afsenderen kommer fra den dybeste fattigdom (og analfabetisme), og stoffet stammer fra den allertidligste barndom, som plejer at skjule sig for erindringen. Og fordi brevene det til trods er strålende klare, den slags litteratur der lykkeligt læser sig selv. Brevene er selvbiografiske erindringer, de er ikke fiktion, men kan måske kaldes latinamerikanske fakta: Reyes fremtryller ubesværet en fortælling om en opvækst i Bogotás slum og i det katolske nonnekloster, som hun siden flygter fra, så scener og personer både bliver groteske og eventyrlige.»
– Weekendavisen
Brev fra min barndom, 2019
«Colombianske Emma Reyes’ «Brev fra min barndom» er et brutalt, rørende og poetisk stykke erindringslitteratur som ligner lite annet jeg har lest.
[...] «Brev fra min barndom» inneholder det meste: Det groteske, det skremmende, det absurde og det komiske. Men heldigvis også det kjærlige.»– Dagsavisen
Brev fra min barndom, 2019
«Feberdrøm av Samanta Schweblin er en av de bøker man skal legge i fryseren når man er ferdig, så den ikke kommer etter en om natten. Det er den skumleste boken jeg har lest på årevis. Jeg var så ør og panisk etter å ha turbolest den at jeg måtte skyndte meg på kino og se Skjønnheten og udyret for å innbille meg at verden er et fint og eventyrlig sted hvor alt nok skal gå bra.»
– Weekendavisen
Feberdrøm, 2017
«Feberdrøm er et lite mesterverk, en vakker og rystende tidsriktig bok. Hvert ord slår med den slags visdom som bare kan komme fra en grundig og begeistret iakttakelse av virkeligheten.»
– Forfatter
Feberdrøm, 2017
"Ekstremt ubehagelig, fantastisk intens roman. Denne feberdrømmen sitter som en klo i magen, lenge etter lesning."
– Dagsavisen
Feberdrøm, 2017
«Uforklarlig, ubegripelig og vidunderlig – En merkelig gift trenger inn i menneskenes kropper i debutanten Samanta Schweblins Feberdrøm. Men er det egentlig sånn? Eller handler alt egentlig om en mamma med overdreven uro for sitt eget barn?»
– Svenska Dagbladet
Feberdrøm, 2017
«Samanta Schweblin er en av de mest lovende stemmene i moderne litteratur»
– Forfatter
Feberdrøm, 2017
"Halsbrekkende blanding av bekjennelse og forrykende action."
"Etter sekvensen om månedene etter farens død følger den fargerike og etter hvert blodige fortellingen om farens karriere. (...) Da han døde, var han en av historiens største forbryterlegender, med et ukjent antall liv på samvittigheten, fra kjente politikere til vanlige mennesker. Særlig de siste ti åra er Escobar blitt gjenstand for biografier, filmer og TV-serier i stor stil. Sønnens memoarer går inn som en bit i puslespillet: Hvem var denne mannen?"
"Pablo Escobar var en type menneske som kombinerer tilsynelatende uforenlige egenskaper; en familiekjær og lekelysten pappa, men også en massemorder, en Robin Hood-aktig folkehelt (25 000 mennesker stilte i begravelsen hans), men også en hensynsløs gangster."
– Dagbladet
Min far – Pablo Escobar, 2017
"Sønn/far-forhold er viktigere i livet enn mange tror, og når Juan Pablo Escobar skriver at han var glad i sin far, en av historiens mest brutale narkoforbrytere, blir det interessant."
– Vi Menn
Min far – Pablo Escobar, 2017
«Rett og slett en strålende roman.»
– Fartein Holger, Legekunsten 1/2021
Synsnerven, 2020