Lise Karin Meling er førsteamanuensis i musikkhistorie ved Fakultet for utøvende kunstfag ved Universitetet i Stavanger. Hennes forskning omhandler musikkhistorie, oppføringspraksis, musikk og kjønn og musikkpedagogikk.
«Denne musikkhistorien er ikke bare skrevet av én musikkviter, men av flere. Og alle skriver de om det de kan aller best. [...] Det er mye kunnskap å hente i denne boka, gitt at leseren kjenner til musikkhistorien fra før og kan lese noter, for det er en del noteeksempler her. [...]framstillingen av Gustav Mahler, Claude Debussy og Igor Stravinskij [er] enestående. Forfatteren går tett inn på de komposisjonsteknikkene som tas i bruk på begynnelsen av 1900-tallet. Det er flott å lese om Mahler, ikke som seinromantiker, men som modernist. Artig er også avsnittet om «den rareste gutten i klassen», Erik Satie (1866-1925).»
«Boka presenterer de sentrale sjangrene, utviklingstrekka, komponistene og utøverne i en oversiktlig disposisjon, og jazz og populærmusikk har fått mer omfattende plass i verket enn det som har vært tilfelle tidligere. Fagtermer er (stort sett) forklart, og det er gitt rikelig med noteeksempler med omtale i teksten. Alt dette gjør at boka ser ut til å tjene formålet sitt godt, og at den da kommer som første lærebok på norsk er også et stort pluss. [...] Lykkes boka altså i å nå fram til den opplyste allmennheta? Jeg gir et betinget ja til det.»
«Mellom hundrevis av sider fullpakket med solid formidling av vestens musikkhistorie fra år 1600 og frem til i dag, løfter en ny norsk lærebok frem grunnleggende historiefilosofisk spørsmål: Hvordan kan vi gripe musikken historisk? På sitt beste viser boken hvordan kunstmusikken kan berges ut av det kollektive hukommelsestapet.»