Gaute Heivoll
© Foto: Paul Audestad

Gaute Heivoll

Omtale
Gaute Heivoll (f. 1978) er oppvokst i Finsland utenfor Kristiansand. Han har utdannelse fra forfatterstudiet i Bø (2001–2002) og har i tillegg studert jus og psykologi.

Heivoll debuterte med samlingen Liten dansende gutt (2001) og har senere utgitt bl.a. noveller, dikt og romaner. Heivoll fikk sitt store gjennombrudd med romanen Før jeg brenner ned i 2010, en bok han vant Brageprisen for, og som siden er blitt solgt til over tjue land. Hans siste utgivelse, De fem årstidene (2014), mottok svært gode kritikker.

Hans første barnebok, Himmelen bak huset, kom i 2008, til svært rosende omtale. Den er senere filmatisert av regissør Steffan Strandberg. Filmen var representert på Chicago International Children’s Film Festival, hvor den vant Adult Jury – 1st Prize Live-action Short Film or Video.

Heivolls barnebokforfatterskap teller til sammen fem bildebøker. Med illustratør Lisa Aisato (f. 1981) har han samarbeidet om to bøker, årets Det svarte pianoet og Svalene under isen (2012), som ble nominert til Brageprisen. Heivolls barnebøker har til felles at det hviler et stort alvor, en stor varme og skjønnhet over dem. Flere av dem tar utgangspunkt i barn som står på terskelen av en ny og grensesprengende erfaring, som både lokker og truer, både lindrer og utfordrer.
Anmeldelser
"Å flytte kan være fælt. Kanskje særlig for barn. Om det skriver Gaute Heivoll i boka som kom rett før helga. Og den er på alle måter vakker. Én ting er Heivolls ord, som er poetiske og stemningsfylte. Men tegneren han har med seg, Lisa Aisato, er bortimot fantastisk. En blir sittende lenge, lenge å forgape seg i hver enkelt tegning som er så betagende at det tar pusten fra en. Sammen gjør tekst og illustrasjoner denne boka til en perle. […] Ved lesing av bøker for barn, hender det språket er så voksent og tenkningen så abstrakt at en må forklare og «oversette» underveis så de skal forstå. Hos Heivoll og Lisa Aisato er ingen oversettelse nødvendig. Alt oppfattes umiddelbart, og gjenkjennes av barn med og uten liknende opplevelser. […] Heivoll fra Finsland i Songdalen er uten tvil en av landets store, nålevende forfattere."
 
Valerie Kubens, FædrelandsvennenDet svarte pianoet
"Det kan ikke gå galt når forfatter Gaute Heivoll og billedkunstner Lisa Aisato slår sine pjalter sammen. […] Vi blir fanget i denne fortellingen allerede på første side. Det mørke i fortellingen varer på sett og vis ved, men ikke som uovervinnelig. Allerede på neste side skjer det noe som tenner gnisten av overlevelsesvilje i Ask. Han kommer inn i et rom der det står et gammelt, svart piano. Heivoll formidler forvandlingen effektivt med sine fortettede setninger, og enda mer lyser det av Aisatos bilde av situasjonen. Hun går tett på Ask, vi ser lyset i øynene og hakeslippet som vitner om hans fascinasjon. Så enkelt kan det gjøres, og så inntrykksfullt. […] Fordi boka er så poetisk og drømmende, vil den kunne tale sterkt til både barn og voksne som har åpenheten i seg til å glede seg over det som ikke fortelles med store bokstaver og spikres fast."
Marianne Lystrup, Vårt LandDet svarte pianoet
"Det svarte pianoet er Gaute Heivoll og Lisa Aisatos andre bildebok; den første var Svalene under isen fra 2012, som ble nominert til Brageprisen. Men det spørs om de ikke favner enda videre og spisser stemningen ytterligere i Det svarte pianoet. Ikke minst griper framstillingen av hvordan barnets opplevelse av å bli stilt overfor det fremmede, også bærer muligheten i seg til en ny slags lykke. For Ask vil ikke flytte inn i nytt hus sammen med moren, og han liker ikke pianoet som den tidligere eieren har satt igjen. Men pianoet har sine hemmeligheter, som det riktig nok skjuler godt, men som åpner seg for den som kan lytte. Og det er dette magiske øyeblikket da tonene slipper løs, som bærer denne flotte bildeboka."
Geir Vestad, Hamar ArbeiderbladDet svarte pianoet
"Jeg synes det er en vakker liten fortelling fra Gaute Heivoll, og Marvin Hallerakers bilder står så godt til teksten. Bildene preges av sterke kontraster mellom lys og mørke, eller lys og skygge. Her er sparsomt med farger, mest grått, hvitt og sort, men derfor blir også fargene ekstra strålende der de er. Dette er ei bok jeg gleder meg til å lese for barnebarna."
 
Emil Otto Syvertsen, FædrelandsvennenLyset om kvelden
"Gaute Heivoll og Marvin Halleraker har laget en bok som passer til godnatthistorier på sengekanten. […] Hallerakers karakteristiske stil kler det enkle språket til Heivoll, og kombinasjonen gjør det lett å tro på lysets magiske virkning. Det er noe spesielt med kontrasten mellom de mørke, triste fargene og det sterke lyset fra lyktestolpen som fanger leseren med det samme. […] Å kunne si mye med bruk av få ord er en kunst forfatteren mestrer så til de grader godt. Mye er også overlatt til leserens egen tolkning av teksten. Hva er det egentlig dette lyset representerer? […] På et vis er det nesten uklart hvilken målgruppe boken er ment for. Skrivemåten og illustrasjonene er helt klart tilpasset barn, men symbolikken i språket og tegningene når sterkere ut til eldre lesere. Samtidig er kanskje nettopp dette meningen; en leseropplevelse for både barn og for foreldre som leser godnatthistorien ved sengekanten."
Kjersti F. Ruud-Salomonsen, Vårt LandLyset om kvelden
"En dulgt fascinerende fortelling som ikke gir klare føringer og svar, men som setter seg som en uro i leseren […] Det som først og fremst gjør denne boka til en liten skattkiste er Marvin Hallerakers illustrasjoner. Digitalt sømløst og uten en kaffeflekk i gjennomført lyse og mørke farger, mørket er på det mørkeste og lyset stråler fra lyktestolpen […] en stemningsfull og underfundig fortelling fortolket i dype farger og forenklet strek som resulterer i en rett så vakker bok."
Rune Johan Andersson, Numer 4/2014Lyset om kvelden
"Bildene er tegneserieaktige og svært mørke i fargene, men har likevel et klart og rent uttrykk. Teksten er samlet i ryddige bolker, og noen steder plassert på gatelykten – som historien kretser rundt. Det bidrar til det estetisk gode helhetsinntrykket. […] Det er en spennende historie, dette. Helt hva, får vi ikke vite. Som voksen har jeg en teori, men kanskje barna som møter historien har en annen. Det viktige er at det finnes et rom for undring og refleksjon i dette møtet, og at illustrasjonene bidrar til det, ut over selve teksten."
Helga Lilleland, VardenLyset om kvelden
"Dette er ei vakker bok. Illustrasjonene er preget av istemaet og varmen mellom de to barna. De har roser i kinnene. Kan små barn bli forelsket? Hvordan oppfører de seg da? Hva vil det si å elske noen? Heivoll stiller ikke disse spørsmålene. Han bare antar at barn selvsagt også har slike følelser. Det er kanskje dette som gjør denne boka så befriende å lese. Barna blir ikke skildret som noen som er på vei til å bli voksne, som skal utvikles mot noe der fremme. Barna er fullverdige mennesker som føler, tenker og handler. (...) Denne boka er blottet for flauhet og sjenanse overfor forelskelsen som oppstår mellom de to barna. Alt skjer i dialogen mellom dem, og handlingen er så levende og språket så godt at det er en nytelse å lese. Dette er mer ei «generasjonsbok» enn ei barnebok; den har noe å gi til alle aldre."
 
Irene Trysnes, FædrelandsvennenSvalene under isen
"En fantastisk bok som alle foreldre ønsker at barna skal elske! Nydelige illustrasjoner og budskap.(...) Varmt og vart om to barn som deler noe mystisk sammen."
 
Hege K. Fosser Pedersen, Foreldre & BarnSvalene under isen
"Heivoll skaper et nydelig landskap i ordene, og illustratør Lisa Aisato – som er kjent fra Dagbladet Magasinet, barneboka «Mine to oldemødre,» og ikke minst for de ubetalelige illustrasjonene til «Don Fridtjof» – formidler de ulike stemningene på vakkert vis. (...) «Svalene under isen» er en rolig, vakker bok om samhørigheten mellom barn: «Vinden suste svakt over dem, to strå bøyde seg mot hverandre, som om det ene hvisket noe det andre ikke visste.»"
Maya Troberg Djuve, DagbladetSvalene under isen
"Allerede helt i starten settes tonen som skal følge oss gjennom hele boka. Den er kraftfull, men spilles med sordin. (…) De to bildebokskaperne har fått til en skildring av det poetiske rommet som barn noen ganger skaper rundt seg når de leker. Der kan svaler bli farlige, økser noe man kan bruke i leken, og drømmer man har, oppleves like virkelige som hva det skal være. (…) Summa summarum er denne boka en sjeldent vakker og følsom fortelling i tekst og bilder, der barns virkelighet både er tatt på kornet og gitt en framstilling gjennom et voksent blikk."
Marianne Lystrup, Vårt LandSvalene under isen
"I Gaute Heivoll og Lisa Aisatos bildebok Svalene under isen utviklar både forfattar og illustratør seg vidare, og saman har dei skapt ei isande taktil, men varm forteljing om den første kjærleiken. (...) Lisa Aisatos illustrasjonar fungerer svært godt saman med Heivolls verbaltekst. (...) Det er tydeleg at bildeboka har kome til som følgje av ein lydhøyr dialog mellom forfattar og illustratør: Den eine tek vekselvis over der den andre slepp. (...) ei vakker og poetisk forteljing om lett identifiserbar, ung kjærleik, som har mange rom lesaren sjølv kan fylle ut. Gaute Heivoll kallar sjølv boka allalderlitteratur, men spørsmålet er om dette ikkje er meir allalderkunst"
Øystein Espe Bae, Barnebokkritikk.noSvalene under isen
"Dette er den flotteste billedboken som har kommet ut på lenge. (…) Forfatteren har i sine to første barnebøker skrevet modig og godt om døden. Kjærlighet fikser han minst like bra. Illustrasjonene til Lisa Aisato er som vanlig i en klasse for seg selv. De er rett og slett så fine at det er vanskelig å bla om."
Elin Solvang, MammaSvalene under isen
"Gaute Heivoll skriver en ren og naken prosa som skaper atskillige usagte rom i teksten. Og det fine med illustrasjonene til Lisa Aisato er at hun ikke fyller hullene, men heller utvider dem, gir dem mer av både luftighet og spenning. Det er da også samspillet mellom de to som gjør «Svalene under isen» til en så fin opplevelse. Her er rikelig av både det søkende og undrende, men også faretruende og skremmende, som når det smeller i isen. Men framfor alt er det ei bok om magien i forholdet mellom to barn, og mellom barnet og naturen."
Geir Vestad, Hamar ArbeiderbladSvalene under isen
"Det er så vakkert, så vakkert, alt i hop. Heivolls tekst er poetisk, gjennomarbeidet, sier heller for lite enn for mye. Den åpner for meddiktning og tar barns følelsesliv på alvor. Lisa Aisatos illustrasjoner er intet mindre enn nydelige, kunst holdt i vinterens begrensede fargespenn, kun ulike gråtoner med sparsomme aksenter av noen fargeklatter. En nese her og noen kinn der, det er alt. At tekst og bilde underbygger og fullfører hverandre, er også tegn på kvalitet."
Gerd Elin Stava Sandve, DagsavisenSvalene under isen
"Svalene under isen er en sart fortelling fra et barns erfaringsverden. (...) Fortellingen er dramatisk på en stille måte."
Ida-Sofie Solberg Stryken, Gudbrandsdølen DagningenSvalene under isen
"la det vere slege ettertrykkeleg fast: her er det tale om barnelitteratur av ypparste klasse. […] Språket er enkelt, munnleg prega og godt tilpassa ein situasjon der ein vaksen – mor, far, bestemor eller andre – les høgt før veslebarnet skal sove. […] Teksten er lagt inn i dei heildekkande illustrasjonane til Line Halsnes. Dei illustrerer tekstinnhaldet greitt, men det viktigaste er at dei – i alle fall for meg – blir ei kraftig utviding og utdjuping av Heivolls tekst. […] Som lærar, som far – og som bestefar – har eg lese svært mange barnebøker. Båten mellom stjernene peikar seg ut som ei av dei absolutt beste eg har lese nokon gong for barn i «lese for-alderen»."
 
Bjarne Tveiten, FædrelandsvennenBåten mellom stjernene
"Med en meditativ stemning i bildene og tekstrytmen får vi en sterk følelse av innvielse når «jeg» og far skal ro en kveldstur. [...] en av høstens beste billedbøker."
Morten Haugen, AftenpostenBåten mellom stjernene
"Nydelig, lavmælt og poetisk bildebok om en sen kveldstur i robåt på vannet. Det er spennende å bli med Line og pappa i jakten på beveren, samtidig som vi aner konturene av noe truende. Passer for barn i barneskolealder."
Marie L. Kleve, DagbladetBåten mellom stjernene
"Det er en vaghet over deler av teksten og bildene, men dette er en udelt styrke. [...] Illustrasjonene til Line Halsnes underbygger det vage ispedd varme og uhygge gjennom skraveringer, skisseaktige ansikt og omriss av omgivelser. Et mesterlig samarbeid som har gitt et sterkt, varmt og rørende resultat."
Ingrid Sande Larsen, NumerBåten mellom stjernene
"Heivoll og Halsnes har levert en bok der tekst og illustrasjoner er uvanlig vakkert samstemt. […] Underveis skjer spennende og underlige ting – små hendelser og merkelige opplevelser som gjør hverdagen til et nesten hellig sakrament som handler om de store spørsmål, om liv og død. Dette er poetisk og vågalt, sårbart og sterkt."
Tarald Aano, Stavanger AftenbladBåten mellom stjernene
"Båten mellom stjernene er en vakker og poetisk skildring. […] Line Halsnes debuterer som illustratør. Hennes strek favner både nattestemningen og jentas fantasi på en nær og original måte."
Per Ivar Henriksbø, Gudbrandsdølen DagningenBåten mellom stjernene
"Historien om Lines båttur med far er gåtefull og poetisk"
Marianne Lystrup, Vårt LandBåten mellom stjernene
"(...) en innsiktsfull og samtidig enkel bok om et barns og en manns følelsesliv etter at mor og hustru er død.(...) Gaute Heivoll mestrer dette formatet på en utrolig fin måte. Jeg tar meg i å ønske meg noen å lese høyt for fra denne boka. (...) Stilen på tegningene understreker den fundamentale og gode følelsen av trygghet som gjennomstrømmer boka. Jeg vil tro dette er en bok som barn kommer til å bli veldig glade i, en sånn bok om hvilken de sier: Kan vi ikke lese den om igjen nå da, det er jo minst tre dager siden sist vi leste."
 
Emil Otto Syvertsen, FædrelandsvennenHimmelen bak huset
"Boken er svært egnet som utgangspunkt for samtale med barn som har opplevd tap. Den er sobert utført også rent designmessig (...) skaperen lykkes godt i å etablere et nært, personlig univers der far og sønn deler både savn og fremtidshåp. Barnets angst for å bli helt alene er selvsagt sentral. Men også farens sorg over minnene sønnen aldri fikk er gripende og klokt skildret. Bekreftelsen av opplevd kjærlighet som udødelig verdi danner fortellingens lyse konklusjon - som i nesten alle bøker med døden som tema."
 
May Grethe Lerum, VGHimmelen bak huset
"Et poetisk praktstykke av ei bok er Himmelen bak huset av Gaute Heivoll. Allerede når man får den i hendene, er det som man merker at dette er noe viktig. Permene er trukket med tekstil, og en rolig strektegning viser oss en pjokk. Han står og holder en rød tråd som forsvinner ut av den åpne døra foran ham. Denne røde tråden fortsetter innover i boka, som er trykket på gulhvitt, grovt papir. Det bringer tankene til gamle diktsamlinger som måtte skjæres før man kunne bla fram gullkornene. Disse ytre betingelsene som teksten og bildene er satt inn i, er med på å utdype sanseligheten som også ligger der. (...) Den kloke fortellingen Himmelen bak huset er illustrert av Øyvind Lauvdahl. Han er illustratør og tegneserieskaper, og i denne sammenhengen har han truffet tonen i fortellingen svært godt."
Marianne Lystrup, Vårt LandHimmelen bak huset
"(...) ei vakrare og meir innhaldsrik forteljing kan ikkje skrivast om ein gut som lengtar etter si døde mor. (...) det er dette samspelet mellom det nøytrale og det fargelagte - eller mellom tråden som litterært (og biologisk!) motiv og som kulturhistorisk symbol, som løftar denne boka opp frå å vere noko meir enn ei barnebok om eit kjent og tidsrett tema. (...) Eg trur Himmelen bak huset kan bli ei referanse og ein standard for framtidige barnebøker. Ho er lettlest og samstundes seriøs. Ho er skrive for både barn og vaksne. Og ho kombinerer det alvorlege og det sorgtunge med ein livsgnist som gjer ho spennande - men også til å stole på."
Jon Olav Sørhaug, Jung.noHimmelen bak huset