Omtale

Ingvar Ambjørnsen er født i 1956, debuterte i 1981, og har utgitt bøker i flere sjangre - romaner, kriminalromaner, novellesamlinger, barne- og ungdomsbøker og essaysamlinger. Hans store gjennombrudd kom med romanen Hvite niggere (1986), en generasjonsroman som er blitt stående. Kritikerne fikk for alvor øynene opp for novellisten Ambjørnsen med Natt til mørk morgen (1997). Novellesamlingen Delvis til stede kom høsten 2003. Novellene er åpne, med mye handling og dialog, noen av dem nesten som små romaner. Forfatterens til sammen tre novellesamlinger er siden utgitt i Djevelens fødselsdag (2006 og 2016).

Med de fire romanene om Elling - Utsikt til paradiset (1993), Fugledansen (1995), Brødre i blodet (1996) og Elsk meg i morgen (1999) - ble Ambjørnsen en av våre mest leste samtidsforfattere. Forfatterens humor og dype innsikt i menneskesinnet gjorde at romanserien om den ensomme Elling ble en stor salgssuksess, og innbrakte ham Brageprisen, Bokhandlerprisen og Riksmålsprisen. Bøkene danner utgangspunkt for flere filmer, samt teaterstykker som settes opp i mange land.

Innocentia Park (2004) er en annerledes roman fra Ingvar Ambjørnsen. Handlingen er lagt til Tyskland, og fortelleren, en tysk eiendomsmagnat, er en helt ny type i forfatterskapet. Det er en eksistensiell roman om tretthet, oppbrudd og dekadense, med ypperlige skildringer fra Hamburg og Berlin. I Tyskland foregår også En lang natt på jorden (2007). Romanen er en dypt menneskelig, bitende og underholdende skildring av en mann som føler han nærmer seg slutten, men får et ekstranummer blant de levende som han ikke hadde kunnet forestille seg.

I Opp Oridongo (2009) og Natten drømmer om dagen (2012) er Ambjørnsen tilbake i Norge. I sistnevnte møter vi vandreren Sune, som bryter seg inn i hytter i fjell- og skogsområder på Østlandet. Han stjeler proviant og flanellskjorta fra knaggen, men maler gjerne sørveggen samtidig. Ut av ilden (2014) er en underholdende og besk roman om en kriminalforfatter som går på akkord med seg selv.

Ambjørnsens bøker er utgitt i 31 land. Hele ni av bøkene hans er filmatisert, flere med stor suksess. Filmen "Elling" ble nominert til Oscar i 2001. Ambjørnsen har også mottatt Anders Jahres kulturpris, Willy Brandt-prisen og Hedersprisen fra Det Norske Akademi for Sprog og Litteratur.

Ambjørnsen har i alle år vært en populær barne- og ungdomsbokforfatter. Mest kjent er kanskje ungdomsserien om Pelle & Proffen, som ble relansert med nytt design i 2005. Bøkene er også filmatisert og var utrolig populære da de kom i 1987. De leses fremdeles blant unge, og tar for seg de to Torshov-guttene som vikler seg inn i stoffmiljø, prostitusjon, miljøspørsmål, mord, nazistiske grupperinger og religiøse sekter. Døden på Oslo S ble av Bokhandlerforeningen kåret til 80-tallets beste barne- og ungdomsbok.

Drapene i Barkvik presenterer oss for Fillip Moberg, 16 år, som bor hos onkelen sin etter at det har skåret seg helt med begge foreldrene. Onkel Ernst er journalist i Nye Kriminaljournalen og en ytterst dårlig fotograf. Fillip Moberg er et spennende bekjentskap som et skal bli morsomt å følge videre.

Samson&Roberto er en kritikerrost serie for de yngste. Her møter vi blant andre den lurvete hunden Samson og den smarte katten Roberto som driver Fjordgløtt Pensjonat der fred og vennskap blomstrer, men hvor det også merkelige tildragelser skjer. Serien inneholder blant annet bøkene Arven etter onkel Rin-Tin-Tei, Krakilske Kamerater og Pater Pietros hemmelighet.

I over tjue år har Ambjørnsen, med Tyskland som utkikkspunkt, betraktet Norge og nordmenn med et skjevt blikk. Små og store begivenheter i verden har vært tema for hans krasse kåserier og aktuelle betraktninger. Med Svart på hvitt. Ytringer 1995 til 2012 er artiklene samlet i en bok.

Til forfatterens 60-årsdag utgis "Navnløs erfaring" - lesningener i Ambjørnsens novellekunst 1994-2003 av Morten Auklend, med to bonusspor om forfatterskapet av Jon Rognlien.


Anmeldelser
"Fruktbart sidesprang."
 
Tone Velldal, VG
"Romanen er et utsøkt og til tider morsomt oppgjør med en forlagsbransje hekta på krim og forfattere som lar seg drive med i ekstatisk jakt på ny salgssuksess."
 
Guri Hjulstad, Trønder-AvisaUt av ilden
(...)ein tankevekkande roman om ein forfattar som går på akkord med seg sjølv – som vel ein velfylt bankkonto framfor å utvikle sitt store, litterære talent. Dessutan imponerer forfattaren med naturskildringar som ingen annan nolevande norsk forfattar når opp til."
 
Bjarne Tveiten, FædrelandsvennenUt av ilden
"Det er mulig å la seg henføre av betraktningene, assosiasjonene og fortellergleden i «Farvel til romanen». Men som når man spaserer hjem fra en fuktig fest, og med ett forstår den alvorlige klangen i en morsom historie man ble fortalt, byr også Ambjørnsens litt drukne tekst på mer enn gode skrøner."
Therese Tungen , Klassekampen
"Ingvar Ambjørnsen er på sitt spenstigste og mest underholdende i sin velpoengterte avdekking av knep og grep for å selge krimlitteratur."
Geir Vestad, Hamar ArbeiderbladUt av ilden
"Det som begynner som relativt ufarlig harselas strammer seg til besk kritikk med en sjokkerende svir av en slutt.(...) Ja, Ingvar Ambjørnsen legger hjertet sitt i detaljene, tenker jeg, i de nydelige små hverdagsbetraktningene og de mange fyndige dialogene."
Anne-Cathrine Straume, NRK P2Ut av ilden
"Det er blitt både beskt, poetisk og svært underholdende. En imponerende balansegang av en forfatter som sitter midt i det samme fatet.(...) Nettopp denne blandingen av samfunnskritikk og eksistensielt alvor gir denne romanen tyngde og litterær kraft. Her viser Ingvar Ambjørnsen hvilken fin forfatter han er.
Turid Larsen, DagsavisenUt av ilden
"Puslespillet Alexander Irgens legges, og her er Ut av ilden en medrivende, forstyrrende, ubehagelig og flott roman.(...) De nostalgiske bildene som tegnes via Irgens fortellerstemme, er det få som gjør vakrere og enklere enn Ambjørnsen.(...)når det kommer til gåsehudfremkallende beskrivelser av mennesker - fæle som fine - og deres uforutsigbare handlinger er Ambjørnsen fremdeles en mester."
Asbjørn Slettemark, AftenpostenUt av ilden
"Ut av ilden er ikke bare en gjennomført underholdende roman om vår egen litterære sirkusmanesje, det er også en historie om en mann - tilfeldigvis en suksessrik forfatter - som er beruset og blind av sin egen storhet, som er svikefull og unnfallen overfor dem som står ham nær. Dette bildet av «forfatteren som dum mann» er både poengtert og skarpt - Ambjørnsen gjør svulstig patos om til poesi når det trengs."
Lars Helge Nilsen, Bergens TidendeUt av ilden
"At «Kaptein Nero» har klare henspillinger på klassikerne «En verdensomseiling under havet» og «Den hemmelighetsfulle øy» av berømte Jules Verne, åpner for samspill mellom voksenleser og barn, en spore til dypdykk i verdenslitteraturen. God fornøyelse!"
 
Finn Stenstad, Tønsberg bladKaptein Nero
"«Kaptein Nero» er en historie full av humoristiske krumspring og referanser til annen litteratur, ikke minst Jules Vernes «En verdensomseiling under havet».(...) Gjennom hele boka kan vi glede oss over Per Dybvigs elleville tegninger som levendegjør historien. en bok som egner seg ypperlig for høytlesning eller som lydbok for hele familien på lange bilturer."
 
Frid Feyling , VGKaptein Nero
"Dette er en spennende, særdeles morsom bok som vil more mennesker, jeg ville nær sagt dyr, i alle aldre (...) Samspillet mellom tekst og bilde er perfekt."
Liv Mossige, DagbladetKaptein Nero
"Rå historiefortelling i en suveren og humoristisk stil har gjort Ingvar Ambjørnsens bøker om hunden Samson og katten Roberto til noen av de beste norske barnebøkene av nyere dato som jeg vet om."
Atle Christiansen, AftenpostenKaptein Nero
"Spenning og humor i god blanding!"
Hege K. Fosser Pedersen, Foreldre og barnKaptein Nero
"Herlig morsomt og grusomt spennende."
Byavisa FredrikstadKaptein Nero
"Ellevilt gjensyn med Samson og Roberto fra forfatterens dyriske univers. Barnebok for alle aldre."
Sølvi Wærhaug, årets beste bøker 2013, VGKaptein Nero
 
Bjørn O. Mørch Larsen, BergensavisenNatten drømmer om dagen
 
Tone Velldal, VGNatten drømmer om dagen
. Rett og slett fascinerende flott beskrevet hele boken igjennom."
 
Helge Ottesen, VardenNatten drømmer om dagen
"Ambjørnsen fortel om skog og fjell slik at du kjenner bållukta kitle og hører vestavindenrasle med deisiste lauvblada."
 
Bjarne Tveiten, FædrelandsvennenNatten drømmer om dagen
"Det er bare å nyte. Ambjørnsen er fortsatt på sitt aller beste. (...)"
David Åleskjær, Vårt LandNatten drømmer om dagen
"Ingvar Ambjørnsen spinner en gåtefull fortelling i en smidig og veltilpasset språkbruk.
 
Finn Stenstad, Tønsbergs BladNatten drømmer om dagen
"På samme tid en storslått spenningsroman og en lakonisk samtidskommentar."
Bjørn Gabrielsen, MorgenbladetNatten drømmer om dagen
"Naturskildringene i skog og ved sjø er grunnstoffet i teksten, og med åra har Ambjørnsen finslipt språket sitt i den grad at det lukter og suser av setningene."
Jon Rognlien, DagbladetNatten drømmer om dagen
"... behersker det meste, det lavmælte og det fortettede, det bisarre og det mørkt brutale, det såre og det gruoppvekkende (...) en roman som viser spennvidden og originaliteten til fortelleren Ingvar Ambjørnsen."
Turid Larsen, DagsavisenNatten drømmer om dagen
Vidar Kvalshaug, AftenpostenNatten drømmer om dagen
"Det er i det dypt menneskelige, ikke minst i samspillet mellom Ulf og Berit, at Ambjørnsens bok virkelig griper sin leser"
 
Tone Velldal, VGOpp Oridongo
"Det er en hårfin balansegang mellom svart humor, ren humor, dramatikk og sårbarhet. Det er her Ambjørnsen vinner leseren, og etter hvert forstår man at hva som helst kan skje. Og det som skjer er uforglemmelig. Opp Oridongo er en roman man kan glede seg over lenge etter at siste side er ferdiglest. Det er en roman jeg vil lese flere ganger, og jeg er sikker på at hver gang jeg leser den vil jeg finne nye nyanser og detaljer i språket. Sånn sett er Ingvar Ambjørnsens fortellerstil en god og raus skattkiste."
 
Mina T. Watz, Oppland ArbeiderbladOpp Oridongo
"Ingvar Ambjørnsen har skapt en velkomponert, inciterende roman som inviterer til undring og funderinger. Fremfor alt over hva som egentlig ligger inne i sjelskrokene til en skikkelse man neppe kan unngå å bli fascinert av. Vi skulle gjerne ha visst mer. Men det kan jo komme."
Svein Johs Ottesen, AftenpostenOpp Oridongo
"Opp Oridongo har blitt en sjeldent god leseropplevelse. Jeg må år tilbake for å finne en bok som i tilsvarende grad har gått inn i marg og bein. Enkelte kapitler er så rike på innhold at de nesten kunne fungert som selvstendige noveller. Det er sider her som jeg umiddelbart må lese fra toppen av igjen da jeg ferdig med dem, ikke fordi jeg har gått glipp av noe, men fordi jeg vil ha opplevelsen en gang til."
Davis Åleskjær, Vårt LandOpp Oridongo
"Mi meining er, at Ingvar Ambjørnsen aldri har skrive ein betre roman, og eg kjem verkeleg til å følgje spent med i forfattarskapen hans framover."
Steinar Lillehaug, KlassekampenOpp Oridongo
(...) likte det fordi Ambjørnsens mestring av stemninger og miljø med enkle men subtile midler i blant er helt fullkommen – jeg stusset fordi jeg var usikker på om han klarte å fylle hele det rommet fortellingen åpnet opp. Det viktigste her er at denne undringen forsvant ettersom teksten tar tak i sitt eget revir og drar leseren med."
Leif Ekle, NRKOpp Oridongo
"Mye virker uskarpt, usikkert, usagt. For Ingvar Ambjørnsen eier novellistens sans for undertekst, krimforfatterens blikk for uavklart spenning, og har skrevet en godt avstemt, gåtefull kvalitetsroman."
Steinar Sivertsen, Stavanger AftenbladOpp Oridongo
"Opp Oridongo er en bok som ber godt for seg om en fortsettelse. Og det bør den få, for den viser en forfatter med teft og kløkt og alle klørne intakt."
Pål Gerhard Olsen, Bergens TidendeOpp Oridongo
"Til tider tar Ambjørnsen leseren med under huden på den stakkarslige Ulf med så stor overbevisning at det er en skrekkblandet fryd. Den triste forløselsen hovedpersonen føler av å skulke sine plikter, av å gi fullstendig opp, føles ekte og troverdig. (...) Ambjørnsen krever her en del oppmerksomhet og toleranse, og må sies å ha gjort seg fortjent til det."
Bjørn Gabrielsen, Dagens NæringslivOpp Oridongo
"Romanen er dyster, men omhandler mer enn håpløshet og tragedie. For eksempel sårbarhet og styrke. En språklig og stilistisk fulltreffer. Humor? Beksvart."
Arnstein Olaisen, Haugesunds avisOpp Oridongo
Bibliografi

2016 - Heksenes kors

2016 - Hvite niggere

2016 - Stalins øyne

2016 - Oslo - Lillehammer - Hamburg

2015 - Galgenfrist

2014 - Ut av ilden

2014 - Farvel til romanen

2013 - Svart på hvitt

2013 - Kaptein Nero

2013 - Vekk

2013 - Grøft

2013 - Skallene

2013 - Revir

2013 - Sorte mor

2013 - Måken

2013 - Tre kvinner

2013 - Kaffe med Holger

2013 - En forsiktig gutt

2013 - Det regner

2013 - Det ingen sier

2012 - Fillip Moberg

2012 - Natten drømmer om dagen

2009 - Opp Oridongo

2007 - En lang natt på jorden

2006 - De levende og de døde (podcast)

2006 - Djevelens fødselsdag

2005 - Drapene i Barkvik

2004 - Innocentia Park

2003 - Høyt oppe, langt nede

2003 - Delvis til stede

2002 - Fader Pietros hemlighet - samson & roberto

2002 - Tavandaki kukla

2002 - Fjordgløttmysteriene

2001 - Elling x 4

2001 - Dukken i taket

2001 - Øyenstikker

2000 - Pater Pietros hemmelighet

2000 - Tre døgn etter dommedag

2000 - Dronningen sover

1999 - Krakilske kamerater

1999 - Elsk meg i morgen

1998 - Møte i natten (red)

1998 - Husk hjelm!

1998 - Arven etter onkel Rin-Tin-Tei

1997 - Natt til mørk morgen

1996 - Storbyens stemme

1996 - Brødre i blodet

1995 - Storbyens stemme

1995 - Fugledansen

1994 - Flammer i snø

1994 - Hevnen fra himmelen

1994 - Sorte mor

1994 - Noveller

1993 - Etter orkanen

1993 - Utsikt til paradiset

1992 - Flammer i snø

1992 - Det gyldne vakuum

1991 - De blå ulvene

1991 - 23-salen

1990 - Den mekaniske kvinnen

1990 - Sannhet til salgs

1989 - Giftige løgner

1989 - San Sebastian blues

1989 - Sarons ham

1988 - Bellona - gudinna som ble vaktbikkje

1988 - Den siste revejakta

1988 - Døden på Oslo S

1988 - Jesus står i porten

1987 - Heksenes kors

1987 - Stalins øyne

1987 - Kjempene faller

1986 - Hvite niggere

1985 - Stalins øyne

1984 - Galgenfrist

1983 - Den siste revejakta

1982 - Sarons ham

1981 - 23-salen