Vinnere av Årets vakreste og beste tilrettelagte bøker 2021: «Ollianna» av Kaia Dahle Nyhus, «Alt som er nytt» av Anna Fisek, «Du og jeg, Alfred» Anders Bergesen og Let-og-finn ABC av Kristina Farstad Bjerkek.

Vi gratulerer Kaia Nyhus Dahle med Gull i Årets vakreste bok, Kristina Farstad Bjerkek med Sølv i Årets vakreste bok, Anna Fiske med Årets best tilrettelagte bok og Anders Bergesen med diplom for Årets vakreste bokomslag.

Årets vakreste Bok velges ut på tvers av alle innsendte bøker i alle kategorier. Juryen gjør en vurdering i forhold til estetikk, funksjonalitet, struktur, design, illustrasjon, billedspråk, valg av papir og innbinding. Årets best tilrettelagte Bok kåres blant fjorårets utgivelser i alle sjangre innen tilrettelagte bøker. Design og illustrativt uttrykk må gjøre boken best mulig tilgjengelig og bidra vesentlig til at boken når fram til sine lesere. Boken kan være tilrettelagt for én eller flere definerte målgrupper. Prisen deles ut av Leser søker bok i samarbeid med Grafill.

Årets vakreste bok - Gull skjønnlitteratur billedbok: Ollianna av Kaia Nyhus Dahle

Kaia Dahle Nyhus er utdannet illustratør ved Kunsthøgskolen i Oslo, og har studert Storytelling på Konstfac i Stockholm. Hun har samarbeidet med Gro Dahle om flere kritikerroste bildebøker og selv både skrevet og illustrert bøker. Kaia har vunnet flere priser og bøkene hennes er oversatt til mange språk.

Juryens kommentar: Denne boka, Ollianna, er en nydelig pendel mellom tekst og illustrasjon. Et harmonisk og symbiotisk forhold mellom tekst og bilde som oppleves så autentisk at vi ikke klarer å finne noe å arrestere den på. Et autonomt og intelligent narrativ som lever uanstrengt i et fargeunivers der disonans og harmoni er likeverdige deltagere. Ekspressiv og sart. Ærlig. Boka treffer oss umiddelbart i hjertet.

Årets beste tilrettelagte bok: Alt som er nytt av Anna Fiske

Anna Fiske er forfatter, illustratør og tegneserieskaper, bosatt i Oslo. Hun står bak en rekke bildebøker og tegneserier, både med egne tekster, og som illustratør for andre forfattere. Lekne, særegne strektegninger og kreativ nyskapning har gitt henne flere høythengende priser og utmerkelser, og flere av bøkene hennes gjør suksess i utlandet, blant annet i Kina.

Juryens kommentar: Med Alt som er nytt møter vi Anna Fiske på sitt beste som bildebokskaper, der hun undersøker hovedpersonens funderinger og opplevelser i en flytteprosess. Det visuelle og tekstlige er tett integrert og utfyller hverandre. Oppslagene er fulle av poetiske detaljer og presise observasjoner som utgjør en totalhistorie som er rørende og effektivt fortalt. Vekslingen mellom sider som myldrer av detaljer og luftige ordløse passasjer, skaper en dynamisk dramaturgi med rom for leserens egne refleksjoner. Stilen er gjenkjennelig «fiskesk» der summen er rikere enn enkeltdelene, og gir leseren en kompleks og rik leseopplevelse. Med Alt som er nytt tar Fiske sitt kunstneriske uttrykk til et nytt nivå i sin komposisjon og selektive fargelegging. Fiske inviterer leseren med på en slags odysse i hverdagslivet der nye ting skal komme, og skaper på mesterlig vis kunst av sitt språklige og visuelle materiale.

Årets vakreste - Sølv faktabok for barn og ungdom: Let-og-finn ABC av Kristina Farstad Bjerkek

 Juryens kommentar: Let-og-finn ABC er et imponerende prosjekt hvor de største norske byene er presentert i form av en ABC-bok. 15 forskjellige illustratører tar leseren med til hjembyene sine. Resultatet er et overskuddsprosjekt med et mylder av detaljer å oppdage både for liten og stor. De fargerike og humoristiske illustrasjonene viser bredden blant norske illustratører, her er mye visuell fortellerglede akkompagnert av stødig typografi.

Årets vakreste bok - Diplom for beste bokomslag voksen: Du og jeg, Alfred  av Anders Bergesen / Superultraplus

Anders Bergersen har utdannelse fra kunstakademiet i Stuttgart og bred erfaring fra den tyske designbransjen. Han er en av designerne som dannet det tysk-norske designerstudio Superultraplus.

Juryens kommentar: Du og jeg, Alfred. Et omslag som trykker på ungdommelige knapper, men her skal vi ikke ta på alt for raske briller. Det fartsfylte uttrykket emnebetoner snarere denne fremtidsromanen. Effektiv kontrast mellom de blåglinsende folierte strekene og den statiske figuren i vinduet. De underbygger også denne fremtidsromanens futuristiske fremtreden. Vi sanser noe giftig i fargebruken.